(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

možná proto, že nechtěl provozovat volospřežku
Tarten
a co by asi pro české koleje koupil, když ne olítané ES630 z Itálie, které šly v Přerově předělat na 162 ... mohl koupit třebaaaaaa ... 230 ze Slovenska? hmmmm
Samozřejmě, že by si Jančura nemusel kupovat žádné lokomotivy, protože by si je mohl zajistit jiným způsobem. Koneckonců není vůbec jisté, že by to měly být zrovna lokomotivy, i když v daném časovém horizontu asi ano.
MU: a zisk z Busu teď musí sypat do Vláčků.
Víme přeci, že z busů žádný zvláštní zisk nemá, protože rád válčí na hranici rentability s těmi, kdo zisk k životu potřebují. Celé to financuje z přeprodeje letenek.
Proč by si "Radim" (já s dovolením budu psát pan Jančura) MUSEL KUPOVAT nějaké lokomotivy? Kde jste zase vzal tuhle informaci?
to mě jako zákazníka asi nezajímá ... nemyslíte?
Jeden židovský k tématu: Mladý Rosenkratz právě vystudoval práva a převzal jeden tátův případ, který už se pět let táhnul. Vyřešil ho za 3 měsíce ke spokojenosti obou stran právního sporu. Šel se pochlubit panu otci a ten mu říká: "No vidíš, a já bych na tom sporu dokázal vydělávat ještě tak dva roky"
Nejdriv bych ale pockal na to, jak vojin Kefalin bude definovat slovo "ztratova"
a konecne rozhodnuti by udelal major "Terazky" Haluška.
na tohle jde odpovědět souhrnně:
1, 3, 4/ Zde donedávna ČD tuto linku (Praha - Ostrava) prezentovaly jako ztrátovou... tudíž i zde brali lidé z Nábřeží na tuto linku dotaci. A pokud zlevněla jiné linky tak to jen tak, že linku z Prahy do Ostravy vykázali jen jako méně výdělečnou (nikoli ziskovou). Dráhy to státu nijak dobrovolně neulehčovaly a ani neměly důvod (osobně se jim ani nedivím... já sám bych se nechoval jinak kdybych měl monopol)
(..)
za cenu lístku DB 1375,- a České dráhy? lístky nemáme a cena by byla necelých 1800,- ?? 1783 ?? 1790 ?? ... už si to nepamatuji ...:-)
Tohle není ani tak o jízdném ČD, jako spíš o tom, jaké mají dohody (provize, dostupné slevy) o prodeji polských a ukrajinských jízdních dokladů ČD a jaké DB. Český úsek je na téhle trase zanedbatelný ...
Do loňského roku. IC/EC/Ex linka Praha-Ostrava byla v jednom balíku objednávky ministerstva spolu s většinou ostatních R (tam kde neproběhla samostatná soutěž). V rámci tohoto balíku tomu tak bylo, zisková linka dotovala ty rychlíky.
3/ Když je nějaká linka výnosná, pak dotace pozbývá svého účelu a tak zbude objednateli více na ty méně výdělečné.
To teoreticky ano. Jenže do loňského roku tu byl jiný případ. Zisková linka v balíčku naopak zlevňovala ministerstvu ostatní rychlíky. Ostraněním té ziskové linky balíček zchudnul a musely se zrušit některé spoje na linkách R6, R21, R26, málem i R22.
4/ Pokud by si někdo vysoutěžil linky jak prodělečnou, tak ziskovou, aby z té ziskové hradil ztrátu prodělečné, pak sám dopravce na tom bude ztrátný, protože když už to je výdělečná linka, tak si tam na své podnikatelské riziko příjde někdo jiný, který se nebude muset plácat s nějakou ztrátovou linkou...
Což se také loni stalo. Nastoupil RJ, který se nemusí se ztrátovou linkou "plácat". A proto také byla také linka ČD Praha-Ostrava ušetřena osudu dotovat ztrátové linky. Mimo jiné proto na ní mohlo mírně klesnout jízdné, blíže k nákladům.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











