(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

U nekoordinované a neintegrované konkurance, jako je tomu teď na Praha-Ostrava je to sice pravda, ale s rozlomením tohoto ramene v Praze nemá Jančura nic společného, totéž by udělaly ČD s railjety, je to plán DB již pár let...
Hamburk - Vídeň je již teď rychlejší mimo ČR a po dostavbě NBS Lipsko - Erfurt- Bamberk i Berlín - Vídeň. Smiřte se s tím že bez VRT je Česko jen periferie...
omlouvám se za něco co už se ví dávno, ale nějak jsem se o to nezajímal
Jinak s tím přerušením práce - pokud to vím předem tak si myslím že by po několika hodinách (řekněme řádově 3?) a s vyhlídkou na další hodiny v sedě mohlo být vcelku přiměřené se trošku protáhnout...
P.S. A pokud je takt dvě hodiny a zpoždění v řádu desítek minut tak by to sezení v Práglu nemělo překračovat půldruhé hodiny ne?
Ano přestup hrana-hrana je krásná spásná myšlenka, ovšem poněkud méně pro cestujícího, který s sebou má dva kufry na kolečkách (např).
Příklad další - pracuju ve vlaku, v Praze budu muset vše sbalit, schovat a mobilní kancelář vybalit znovu v jiném vlaku.
Příklad poslední, přestup hrana-hrana nevyjde - zpoždění vlaků z Maďarska bývají v řádech desítek minut. Při dvouhodinovém taktu bude cestující, jedoucí třeba do lázní v Bad co? Sedět dvě hodiny v práglu?
Souhlasím, že celou trasu nejezdí stovky cestujících, ale důvod rozlomení trasy mi prostě není jasný. Těm vozům je jedno jestli pojedou dál nebo ne, na dopravci nezáleží, vozy patří MAV / OBB. Ok, fajn, ať si žluťák strčí do vlaku svoji četu na úsek Praha - Děčín/Bad Schandau, ale důvod omezovat soupravy třetích dopravců opravdu nechápu.
Edit: Jenom se ohlížet na to, že "takhle to jezdilo po staletí a ne jinak" je trochu pošetilé.
Prosím o vysvětlení, jaký vliv na tyto vlaky může mít spolupráce s RJ místo ČD.
České dráhy na tyto vlaky nasazují jen svou posádku, a na chvíli lokomotivu, kterou RJ stejně nemá.
Jedná se o nádherné (vzhledově) ucelené soupravy, které mají historii, tradici a jsou poměrně oblíbené. Opravdu dojde k absurdiánu, kdy tyto soupravy skončí v Praze a vagóny se vymění za žluté? Nebo ty vlaky budou prostě zrušeny? Nemám nic proti soukromému sektoru na kolejích, ale jestli podnikavý duch půjde Murphyho cestou a zničí to, co desítky let funguje a je oblíbené, tak začnu RJ z hloubi duše nenávidět.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











