(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

"To co předvádí Jančura není konkurence ale vyzobávání rozinek"
To je pro mně novinka...
1/ Kdy se z výnosů lukrativních linek dotovaly ty nevýnosné?
2/ Už jste si zjistil co znamená slovo objednatel? Protože objednatelem lokální linky bývá vesměs kraj nebo obec a dálkové linky (jakože té výnosné) ministerstvo dopravy.
3/ Když je nějaká linka výnosná, pak dotace pozbývá svého účelu a tak zbude objednateli více na ty méně výdělečné.
4/ Pokud by si někdo vysoutěžil linky jak prodělečnou, tak ziskovou, aby z té ziskové hradil ztrátu prodělečné, pak sám dopravce na tom bude ztrátný, protože když už to je výdělečná linka, tak si tam na své podnikatelské riziko příjde někdo jiný, který se nebude muset plácat s nějakou ztrátovou linkou...
5/ Že by přišlo na řadu opět vyzobávání rozinek?
LUFTHANSA je nemecka firma, ale ORBIX vlastni 100% Jancura.
A duvod proc tu v Cesku nemame precpano DB vlaky je spis to, radsi jezdi v Nemecku za nemecke ceny, nez v Cesku za ceske ceny.
"O penize jde az v prvni rade."
Já se starých pořádků nezastávám, ostatně každý režim má svoje mouchy, já jen kritizuji to že touto tzv. konkurencí se likviduje systém kdy se z výnosů lukrativních linek dotovaly ty nevýnosné (rozuměj hlavně) vesnické linky, jenže to Pražákům nevysvětlíte, těm jezdí doprava každou hodinu i noci.Chtěl bych vidět jak by se tvářili kdyby jim jel poslední autobus v 17:20 a o víkendu vůbec nic. To co předvádí Jančura není konkurence ale vyzobávání rozinek.
Ty jsou na papíře a na hlavičce papíru je naspáno zrušeno - škrknuto - ušetřeno
Nezaseknul jste se ještě v době "starých pořádků"?
Zkuste si zjistit co znamená slovo objednatel. Pak si zjistěte kdo je objednatelem té Vaší zrušené linky... Protože ne konkurence, ale objednatel této linky ji zrušil!
To rozdělení ramena Vídeň - Berlín v Praze vám logicky vyjde z toho že OBB s ČD plánují takt Praha - Vídeň (Graz) plně obsadit jednotkami Raijet, no a když DB nechtějí do Berlína pustit české Raijety, pochybuji že tam pustí ty rakouské.
Nezlob te se ... možná jsem ten Hateman, ale přes to, bych se otázal ... nerozumím totiž této Vaší myšlence:
Ano, Jančura X let osnová plány o dobití českých kolejí proto, aby následně všechno prodal DB. Jste magoři.
Ano, on osnuje plány ..., ale osnuje je společně s NĚMECKOU FIRMOU ORBIX a NĚMECKOU FIRMOU LUFTHANSA ...
Není Vám nápadná minimálně barva? Není Vám nápadné, že na autobusech je nenápadný nápis Orbix?
Nebo myslíte, že Radim Jančura přišel z Hodslavic s čtvrt miliardou v kapse, koupil busy a začal?
Nene ... je to trojský kůň, a aby ho nehodili přes palubu, tak v té jeho ... nebo jak nechcete nejeho společnosti je dočasným pánem, kde bohužel, nebo pro nás bohudík on musí svým věřitelům dokazovat, že je nejlepší ... ale stejně, až všechno zbuduje a udělá, vymění ho za jiného ... německého diplomovaného fürera, místo Hodslavického elektrikáře s diplomem. Nepřeji mu to, ale takto to v Německých, nebo Němci řízených firmách bývá ... my jsme pro ně ŠVEJCI
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











