(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

S MG jsem se tu docela ztotožnil, mám na to podobný názor.
já tolerantní jsem, ale nelíbí se mi, že mám být nazýván pošukem, jen pro to, že občas mám jiné priority, než pan Gril,
naopak, pan Gril dokázal, že Vaše tvrzení o snášenlivosti není úplně pravdivé, já jsem nikdy nikoho z Vás žluťáků pošukem nenazýval
dám Vám takový příklad, kdysi se spolužák svez žlutým busem do Prahy, strašně nadšenej a všude vyprávěl, jak to bylo levný, protože to stálo jenom 140 Kč, že ve stejnou dobu jel někdo jiný, také s novým busem za 95 Kč vidět nechtěl, přijde Vám jeho postup racionální a rozumný?
mě ne, ale přesto jsem ho neurážel....
takže já panu Grilovi nechci brát právo ani na jeho názor, ani na jeho volbu, ale může se u toho prosím zdržet zbytečných urážek a schazování ostatních
k hlubší myšlence:
já nejsem zásadně proti liberalizaci, ale nelíbí se mi situace, kdy jeden špatný monopol (ČD) má být nahrazen jiným ještě horším monopolem (Jančurou)
k ještě hlubší myšlence:
také odmítám myšlení mnoha lidí, že samotný příchod konkurence ze dne na den vyřeší všechny problémy lidstva
no jo, Karle, jenze Martin tim chtel rici ponekdu neco hlubsiho, nez to, co je pouze pismem vyjadreno.
treba to, ze neexistuje sila, ktera by dokazala zmenit pristup monopolniho prepravce (jakehokoliv a kdekoliv) k zakaznikum a trhu tak, aby to melo smysl. aby to bylo zakaznikum (cestujicim) ku prospechu. aby prestal (monopolista) ojebavat zakazniky na cenach, ktere nejprve nizsi byt rozhodne nemohou (pred liberalizaci), pak nekde nizsi byt mohou (nastup konkurenta) a ve finale mohou byt treba i podnakladove.
a mozna chtel svym prispevkem naznacit, ze zatimco fandove liberalizace jsou vetsinou velmi snasenlivi i k CD (dokonce dokazou CD pochvalit v okamziku, kdy je k tomu duvod...), CD ultras takovym pristupem neoplyvaji a jsou rozhodnuti hanet vsechno, vzdycky a vsude - pokud to nenese emblem CD.
Karle, budte alespon mirne tolerantni k mensine (zlute treba).
tedy v jiné diskuzi se někteří pohoršují nad vzájemným napadáním....
ale že s tím začne i člověk se zeleným panáčkem (dopisovatel/člen ŽP), to je i na mě trhu silná káva...
prosím zanechte slov typu "pošuk" já Vás také neurážím
to že Vy chcete liberalizaci je čistě a pouze Váš problém, který Vám ještě nezakládá nárok upírat někomu právo na odlišný názor...
PS: já osobně jsem tu důkazů o špatnosti žluté skupiny snesl dost a dost, a ani to Jančuraultrazákům nestačilo....
ono přesný opak Vašeho bodu 1) tj. bez rozmyslu velebit vše žluté také není košér
1) Hatemani (nesnášeči) RJ: Prostě jsem modrý fanatik a bez jakéhokoli hledání důkazů budu plivat na vše žluté. Z těchto se dále rekrutují na jména vláčků zatížení staromilci, kteří by bez svých Vincek a Hungárek nemohli spát. Pardon, ale pokud je někdo ochoten si rozplánovat cestu tak, že raději pojede několika osobáky ČD, než aby byl v cíli o hodinu rychleji s jiným dopravcem, je to pošuk.
2) Spekulanti, kteří - bez jakýchkoli důkazů - předjímají odkup RJ němci. Ano, Jančura X let osnová plány o dobití českých kolejí proto, aby následně všechno prodal DB. Jste magoři.
3) Řešiči přepravních proudů, jenž si jednou za čas kecnou na Wáguson a koukají, jak ta EC jezdí plná a lidé z nich nevystupují, nýbrž pokračují dál. To kvantum lidí, kteří vystupují, bohužel nevidno - protože nechtěno.
4) My ostatní, kteří konečně chceme vidět skutečnou liberalizaci trhu a konečně si chceme vybrat, s kým pojedeme. A vůbec to není jen o žluté a modré - chceme, aby trh dokázal namotivovat další dopravce ke vstupu do tohohle, zatím bohužel absolutně neprůhledného byznysu. RJ je pro nás první vlaštovka. Kdyby byl prvním regulérním konkurenčním přepravcem Jirka Babica (a podával své slavné Babicovo Sushi - http://nudaveskole.cz/wp-content/uploads/sushi.jpg), budeme fandit jemu. Prostě jde o to, aby se modrý moloch začal bát a přestal být majoritním přepravcem, protože ho někteří z nás mají plné zuby, hlavně díky jeho dlouhodobě neprozákazníckému přístupu. Jakékoli zlepšení se začalo dát až s příchodem Radima.
Takže já neudělám nic jiného, než že si počkám, jak to všechno dopadne. Do Hamburku se (podruhé v životě) chystám příští rok a budu velmi rád, pokud vyzkouším konkurenci ČD. Pokud kvůli tomu budu muset v Praze přesedat, nebude mi to vadit, protože se aspoň protáhnu.
A pokud tím partnerem DB bude RJ, myslím, že by z legrace mohli pojmenovat své vlaky Žluté Vítězství/Yellow Victory/Sieg der Gelben.
na druhou stranu při uspořádání sítě ŽSR je fakt, že 25 Hz obvody dělají větší binec a paseku než u nás, kdy u nás po odečtení míst s 25 Hz je pořád dost zajímavých tras pro jejich naazení
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











