(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

:)
Ne to taky není ono.
Co takhle přes Salcburk. Objet Česko ušetří čas a nemusí se bát, že nebude rozumět.
Jo jo! Takový Němec dobrovolně přestupující v Praze bude spíš zvědavý, jestli bude nějaké dobrodružství, třeba jestli nebudou "pragotrony" zhaslé a kecadlo němé (teda vlastně ne že by se to v posledních letech nestalo, ale jen, ehm, vyjímečně).
Jugy:
Supr příhoda :-D
Ale ode mě ta nadsázka byla vlastně dost malá...
Jistěže v tom byl určitý stupeň nadsázky, ale snad lépe chápete, že Němec nemá přehled o tom, ve kterých směrech se v neznámé, cizojazyčné a zaostalejší zemi může při přestupu na co spolehnout, a tak se pro něj z jeho hlediska stává zcela automaticky riskantnější než průjezd, a to i kdyby bylo na Hlaváku vše 100% super a dokonalé (jako že není). A to jsme ještě nezačali mluvit o tom co se stane, když mu ten jeho slavný přípoj ujede kvůli sekeře (zvlášť ten poslední z pěti). A to se zjevně právě počítá, že se bude stávat.
Vy tedy hájíte pozici, že o Vindoboně, Hungarii, Janu Jeseniovi, Johannesu Brahmsovi a Carl Maria von Weberovi jezdících v dvouhodinovém taktu v dohodě mezi ČD a DB se nikdo nezmínil o nějakém rušení, a všechno co napovídaly ČD a RJ do médií o vznikající dohodě s DB o provozování 8-9 (nových) vlakových souprav na takt Praha - Berlin (- Hamburg) se týká nějakých fungl nově zaváděných vlakových spojů? Zvlášť když Žaluda vytáhnul, že by vedle žluťáka mohl také jezdit natruc dohodě s DB (tedy jakási třetí sada vlaků natruc i těm pěti výše zmíněným ve spolupráci ČD s DB), a navíc když DB žádaly u ČD, jestli by místo žluťáka co nestíhá přecijen nejezdily i v roce 2014, tak to šlo o tu druhou sadu vlaků aby se jejich nové zavedení o rok nezpozdilo, opět vedle stávající pětice? Sorry, ale to zní dosti kuriosně. Ta původní pětice vám tam prostě jaksi přebývá.
Každopádně s rozpojením ramene nesouhlasíma a nevěřím, že k tomu stoprocentně dojde. Možná u těch pár vlaků, co (možná) bude vozit Jančura (haha) :)).
Podle mého názoru většina německých a rakouských cestujících s tímo faktem obeznámena není. Ale chápu Váš příspěvek jako nadsázku. Osobně mě styl hlášení na našich nádražích přijde taky otřesný. Nechápu například, proč se u přijíždějících vlaků vyjmenovávají všechny stanice, kde vlak zastavil. Zabere to možná půl minuty a je to k ničemu (nehledě na ty zmíněné zkomoleniny). Nicméně pokud jde o informace, řekl bych, že většina cizinců sleduje spíš vizuální informace.
Nemohu nevzpomenout jednu veselou příhodu z vlaku směřujícího z Německa do Chebu. Odposlechnuto v kupé:
"Ist das čep"? (Cheb)
"Nein, das ist stafédlo eins" (Stavědlo 1)
Takže asi tak... :-)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











