Dolní Lipka (aktualizováno 4.2.) — Možná si ještě pamatujete mnohé ohlasy, které provázely optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji v roce 2010. Již od jejího začátku se jednalo o velmi choulostivé téma, které se dočkalo jak kladných, tak i záporných ohlasů. Na organizátora veřejné dopravy v kraji, společnost OREDO, se však nakonec snesla vlna kritiky ze strany nespokojených starostů, dopravců i jednotlivých obyvatel, o čemž informovala mnohá regionální i celostátní média. Důvodem byly například špatně spočítané jízdní doby autobusů, zastavení či výrazné omezení železničního provozu na osmi traťových úsecích, nespolehlivost přípojů či nevhodné časové polohy spojů. Obyvatelé kraje si na tyto velké změny zvykali dlouho a někteří si možná nezvykli doposud, ačkoliv bylo mezitím provedeno několik dílčích korekcí jízdních řádů. Přibližně v polovině ledna letošního roku pak překvapila veřejnost i odborníky v médiích či na sociálních sítích nečekaná zpráva – všechny jízdní řády se vracejí do stavu před optimalizací. Nakonec se ukázalo, že se jednalo z části o dezinformaci. Změna se týká pouze jízdních řádů autobusů. Navíc kraj své plány později výrazně zmírnil. Proto vám nyní přinášíme krátký přehled, co se tedy vlastně v dopravě v Pardubickém kraji v průběhu zimy a na jaře změní.
Zatímco předchozí krajské vedení a zejména radní pro dopravu Jan Tichý dlouhodobě ujišťoval veřejnost, že situace je již klidná a systém vyhovující, už s výsledkem podzimních krajských voleb bylo jasné, že dopravní obslužnost v Pardubickém kraji zřejmě nabere zcela nový směr. Již před těmito volbami stála optimalizace v dopravě místa několika představitelů společnosti OREDO, kde můžeme zmínit například jméno Tomáše Záruby, který se později dostal k místu ve Správě železniční dopravní cesty. Po volbách opustil své místo nakonec i samotný radní Tichý, kterého nahradil bývalý odborový předák Jaromír Dušek. Ten také již dopředu avizoval, že optimalizovaná doprava dozná značných změn. To se sice nakonec přeci jenom stane, ačkoliv asi v podstatně menší míře, než radní Dušek původně očekával.
Zpět do roku 2010?
Podle původního tiskového prohlášení Pardubického kraje z poloviny ledna se měly všechny autobusové jízdní řády vrátit na jaře letošního roku do stavu, jaký byl před změnami v roce 2010. Již několik dní poté ale krajské vedení otočilo a po kritice starostů některých obcí od tohoto plánu ustoupilo. Ačkoliv definitivní rozhodnutí doposud nepadlo, jízdní řády autobusů se, soudě podle posledních prohlášení kraje, do původního stavu vrátí jen tam, kde o to sami starostové projeví zájem, což je třeba případ okolí Svitav. Jinde ale dávají místní samosprávy raději přednost stávajícím jízdním řádům, byť je jasné, že i ty se budou muset z důvodu úspor mírně omezit, jelikož dřívější optimalizace plánované úspory nakonec nepřinesla.
Změny na železnici
Vlakové jízdní řády na rozdíl od těch autobusových zůstávají přibližně stejné jako doposud, pouze s několika dílčími změnami. Těmi je zejména rozšířené zastavování některých vlaků. Například čtyři osobní vlaky v relaci Česká Třebová – Lanškroun nově zastavují v Třebovicích v Čechách, jednotlivé vlaky pak také na trati 024 v zastávkách Dolní Libchavy a Dolní Dobrouč. Spěšný vlak 1819 zase zastavuje ve všech stanicích a zastávkách v úseku Chrast u Chrudimi – Hlinsko v Čechách, jiné spěšné vlaky zase budou nově zastavovat v Opatovicích nad Labem, Čeperce nebo pardubických Rosicích. Přesný výčet změn zmiňuje například tisková zpráva Českých drah, změny jsou také již zapracovány v internetových vyhledávačích spojení.
Do Dolní Lipky a Hanušovic opět vlakem
Uvedené dílčí změny v zastavování některých vlaků však nejsou ty jediné, které železniční dopravu v Pardubickém kraji od začátku února čekají. Již od soboty 2. února jsou prodlouženy tři páry osobních vlaků z Lichkova do Moravského Karlova. Jejich novou konečnou stanicí bude nově Mlýnický Dvůr. Podstatnější změnou však je to, že začne jezdit pět párů nových víkendových osobních vlaků na trati 025 mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na této trati, kde v dřívějších letech jezdily i několikavozové rychlíky, byla osobní doprava zastavena také při optimalizaci v prosinci 2010. Od té doby se zde objevovaly převážně jenom vlaky údržby a v některých úsecích zůstal také slabý provoz nákladní dopravy.
Některé z nově zavedených vlaků, které jsou již zveřejněny i v našem řazení, budou navíc z Dolní Lipky, respektive Lichkova, protaženy až do Letohradu či Ústí nad Orlicí. Jiné spoje budou zase mezi Dolní Lipkou a Lichkovem spojeny s pravidelnými vlaky ze směru od Králík. Již o školních pololetních prázdninách, v pátek 1. února, vyjel na trať 025 zvláštní protokolární pár vlaků, složený z revitalizovaného motorového vozu 810 a vozu vlečného, kterým se svezlo několik desítek lidí, jak z řad pozvaných hostů, tak z části místních obyvatel či železničních fanoušků. Zmíněné víkendové vlaky jsou zatím objednány pouze na několik měsíců, konkrétně do konce dubna, o jejich dalším zavedení se teprve jedná.
Poslední události ve veřejné dopravě na Pardubicku ukazují, že vztahy mezi krajským vedením a koordinátorem dopravy nejsou zřejmě příliš dobré. Svědčí o tom nejen nepříliš lichotivá prohlášení směrem k OREDU ze strany radního Duška, ale také například to, že na stránkách organizátora dopravy nejsou doposud k novým změnám v Pardubickém kraji vůbec žádné informace, ačkoliv se zde plánované jízdní řády či změny běžně zveřejňují. Informace o obnovení provozu na trati 025 se zde pak objevila pouhý den předem. Jaromír Dušek i hejtman Martin Netolický veřejnost uklidňovali, že za jejich vedení se žádné překotné nebo nepromyšlené změny konat nebudou a že jízdní řády vydrží několik let. Do jaké míry bylo toto prohlášení pravdivé, to ukáží až další měsíce či roky.
Zdroj: Pardubický kraj, iDnes.cz, České dráhy, ŽelPage
| 2.2.2013 (11:00)
Až budete schopen nějak kvantifikovat, kolik cestujících byste skutečně měl, a zároveň byste byl schopen prokázat, že nezhoršíte dopravní obslužnost jinde, tak se můžeme bavit.
Kolik jede ve vlaku lidí teď, není podstatné. Důležité je zjistit, proč tam tolik lidí jede a jestli by se s tím nedalo nic dělat. To je ovšem věc, kterou opět šotouši nedokáží. Ti se podívají na mapu a praví: Nikdo tam nebydlí nebo vlak neveze králíky, protože se jim vyhýbá. Přitom ho nenapadne, že při rozumné poloze vlaků může spoj být velice atraktivní pro transfer přes danou oblast, aniž by tam nastoupil/vystoupil jediný človíček (nebo králík :-D ) nebo, že by tím vlakem mohl někdo jet na výlet někam právě proto, že tam nikdo nebydlí (a jsou tam jen ti králíci :-D ). Třeba pak přijde ten vás "soudruh" Dušek, nadiktuje si takové polohy vlaklů, které budou vyhovovat oběma výše zmíněným skupinám, plus osloví ještě několik lidí, kteří tam opravdu bydlí a najednou zjistíme, že vlaky je třeba posílit, protože nestíhají. Ale z pohledu šotouše to zase bude špatně, protože vlak nevozí králíky :-D
Ad. navaznost autobusu: Nezijeme v dobe postovnich holubu a telegrafu. Zijeme v dobe GPS, mobilu, vysilacek, internetu. Zajistit navaznost autobusu na vlaky a autobusu a vlaku navzajem neni neresitelny problem.
"Prostě pokud v motoráku jede v průměru 3-5 lidí" - pokud ten motorák jede 4* za den, když zrovna někdo(kraj, dopravce) chce, přičemž po souběžné silnici jezdí hodně aut(nebo plný autobus) v době, kdy lidi chtějí...
Asi neumíte číst. Tu vaši hlášku že: "..kapitalistický zaměstnavatel hledí jen na zisk.." považuji za blábol jak vystřižený z Rudého práva... Podle této hlášky pak zřejmě za nekapitalistického zaměstnavatele považujete toho, kdo produkuje ztrátu... Akorát, kdo pak bude sponzorovat?
A školení z managementu mi fakt dávat nemusíte, ale dobře jsem se pobavil.... :-)
AD6360: Šotouš? Tak to se fakt necítím...
A nevím jakou to má souvislost s obsazenosti vlaků na trati. Prostě pokud v motoráku jede v průměru 3-5 lidí, tak se asi nedá moc mluvit o perspektivní železniční dopravě (na dané trati).
Tanvald - Harrachov (jezdí se spíše jen do Kořenova): Tanvald 6800 obyvatel (více než Letohrad), Desná 3500 obyvatel, stanice Kořenov je uprostřed Polubného, kde alespoň nějací lidé jsou, navíc v létě není problém sehnat 50/100 turistů.
Co je tady? I v červenci je na Králickém Sněžíku (v porovnání s Jizerkami) skoro mrtvo.
http://www.stity.cz/wpimages/other/art3984/Varianty.pdf
Z něj vyplývá, že když ČD byly "nuceny" dát dobrou cenu, tak chtěly za vlkm 71 Kč (Štíty) a 78,5 Kč (Hanušovice). Přepokládám, že tato cena byla vytvořena s vědomím, že se jedná pouze o 810. Naproti tomu cena autobusu je skutečně 18-19 Kč/vozokm (roční proběh 1 busu je asi 40000 km, jak plyne z variabilních nákladů).
I kdybychom připustili, že ČD mají přirážku 20 Kč/vlkm na provoz GŘ, tak stále je to 3krát více. Je to pořád hodně.
"Párkrát jsem byl na této trati fotit a to ještě o dost dřív, než byl přerušen provoz a můžu zodpovědně konstatovat, že obsazenost vlaků byla fakt tragická."
Přesně podle těchto poznatků dneska "děláme" dopravní obslužnost ... Smutné je, že to nepadá jen z šotoušů tady, ale pak s tím přijde samotný ing. Záruba, veliký a uctívaný. Sice ví o dopravě lejno, ale umí číst v mapě a dobře fotí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.















