..: V Pardubickém kraji nastávají další dopravní změny :..

914.050-5 v Rosicích nad Labem 5.8.2008, foto: Matouš DanielkaDolní Lipka (aktualizováno 4.2.) — Možná si ještě pamatujete mnohé ohlasy, které provázely optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji v roce 2010. Již od jejího začátku se jednalo o velmi choulostivé téma, které se dočkalo jak kladných, tak i záporných ohlasů. Na organizátora veřejné dopravy v kraji, společnost OREDO, se však nakonec snesla vlna kritiky ze strany nespokojených starostů, dopravců i jednotlivých obyvatel, o čemž informovala mnohá regionální i celostátní média. Důvodem byly například špatně spočítané jízdní doby autobusů, zastavení či výrazné omezení železničního provozu na osmi traťových úsecích, nespolehlivost přípojů či nevhodné časové polohy spojů. Obyvatelé kraje si na tyto velké změny zvykali dlouho a někteří si možná nezvykli doposud, ačkoliv bylo mezitím provedeno několik dílčích korekcí jízdních řádů. Přibližně v polovině ledna letošního roku pak překvapila veřejnost i odborníky v médiích či na sociálních sítích nečekaná zpráva – všechny jízdní řády se vracejí do stavu před optimalizací. Nakonec se ukázalo, že se jednalo z části o dezinformaci. Změna se týká pouze jízdních řádů autobusů. Navíc kraj své plány později výrazně zmírnil. Proto vám nyní přinášíme krátký přehled, co se tedy vlastně v dopravě v Pardubickém kraji v průběhu zimy a na jaře změní.

Zatímco předchozí krajské vedení a zejména radní pro dopravu Jan Tichý dlouhodobě ujišťoval veřejnost, že situace je již klidná a systém vyhovující, už s výsledkem podzimních krajských voleb bylo jasné, že dopravní obslužnost v Pardubickém kraji zřejmě nabere zcela nový směr. Již před těmito volbami stála optimalizace v dopravě místa několika představitelů společnosti OREDO, kde můžeme zmínit například jméno Tomáše Záruby, který se později dostal k místu ve Správě železniční dopravní cesty. Po volbách opustil své místo nakonec i samotný radní Tichý, kterého nahradil bývalý odborový předák Jaromír Dušek. Ten také již dopředu avizoval, že optimalizovaná doprava dozná značných změn. To se sice nakonec přeci jenom stane, ačkoliv asi v podstatně menší míře, než radní Dušek původně očekával.

Zpět do roku 2010?

163 242-1; Týniště nad Orlicí, foto: Jardis MUV u Červeného Potoka, foto: zirecek Podle původního tiskového prohlášení Pardubického kraje z poloviny ledna se měly všechny autobusové jízdní řády vrátit na jaře letošního roku do stavu, jaký byl před změnami v roce 2010. Již několik dní poté ale krajské vedení otočilo a po kritice starostů některých obcí od tohoto plánu ustoupilo. Ačkoliv definitivní rozhodnutí doposud nepadlo, jízdní řády autobusů se, soudě podle posledních prohlášení kraje, do původního stavu vrátí jen tam, kde o to sami starostové projeví zájem, což je třeba případ okolí Svitav. Jinde ale dávají místní samosprávy raději přednost stávajícím jízdním řádům, byť je jasné, že i ty se budou muset z důvodu úspor mírně omezit, jelikož dřívější optimalizace plánované úspory nakonec nepřinesla.

Změny na železnici

Vlakové jízdní řády na rozdíl od těch autobusových zůstávají přibližně stejné jako doposud, pouze s několika dílčími změnami. Těmi je zejména rozšířené zastavování některých vlaků. Například čtyři osobní vlaky v relaci Česká Třebová – Lanškroun nově zastavují v Třebovicích v Čechách, jednotlivé vlaky pak také na trati 024 v zastávkách Dolní Libchavy a Dolní Dobrouč. Spěšný vlak 1819 zase zastavuje ve všech stanicích a zastávkách v úseku Chrast u Chrudimi – Hlinsko v Čechách, jiné spěšné vlaky zase budou nově zastavovat v Opatovicích nad Labem, Čeperce nebo pardubických Rosicích. Přesný výčet změn zmiňuje například tisková zpráva Českých drah, změny jsou také již zapracovány v internetových vyhledávačích spojení.

Do Dolní Lipky a Hanušovic opět vlakem

Uvedené dílčí změny v zastavování některých vlaků však nejsou ty jediné, které železniční dopravu v Pardubickém kraji od začátku února čekají. Již od soboty 2. února jsou prodlouženy tři páry osobních vlaků z Lichkova do Moravského Karlova. Jejich novou konečnou stanicí bude nově Mlýnický Dvůr. Podstatnější změnou však je to, že začne jezdit pět párů nových víkendových osobních vlaků na trati 025 mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na této trati, kde v dřívějších letech jezdily i několikavozové rychlíky, byla osobní doprava zastavena také při optimalizaci v prosinci 2010. Od té doby se zde objevovaly převážně jenom vlaky údržby a v některých úsecích zůstal také slabý provoz nákladní dopravy.

Osobní vlak na trati 025, foto: BeanNěkteré z nově zavedených vlaků, které jsou již zveřejněny i v našem řazení, budou navíc z Dolní Lipky, respektive Lichkova, protaženy až do Letohradu či Ústí nad Orlicí. Jiné spoje budou zase mezi Dolní Lipkou a Lichkovem spojeny s pravidelnými vlaky ze směru od Králík. Již o školních pololetních prázdninách, v pátek 1. února, vyjel na trať 025 zvláštní protokolární pár vlaků, složený z revitalizovaného motorového vozu 810 a vozu vlečného, kterým se svezlo několik desítek lidí, jak z řad pozvaných hostů, tak z části místních obyvatel či železničních fanoušků. Zmíněné víkendové vlaky jsou zatím objednány pouze na několik měsíců, konkrétně do konce dubna, o jejich dalším zavedení se teprve jedná.

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: Roman ŠnajdrProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mt

Poslední události ve veřejné dopravě na Pardubicku ukazují, že vztahy mezi krajským vedením a koordinátorem dopravy nejsou zřejmě příliš dobré. Svědčí o tom nejen nepříliš lichotivá prohlášení směrem k OREDU ze strany radního Duška, ale také například to, že na stránkách organizátora dopravy nejsou doposud k novým změnám v Pardubickém kraji vůbec žádné informace, ačkoliv se zde plánované jízdní řády či změny běžně zveřejňují. Informace o obnovení provozu na trati 025 se zde pak objevila pouhý den předem. Jaromír Dušek i hejtman Martin Netolický veřejnost uklidňovali, že za jejich vedení se žádné překotné nebo nepromyšlené změny konat nebudou a že jízdní řády vydrží několik let. Do jaké míry bylo toto prohlášení pravdivé, to ukáží až další měsíce či roky.

Zdroj: Pardubický kraj, iDnes.cz, České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 2.2.2013 (11:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer janick 
03.02.2013 (10:03)  
Základní problém všech krajů při objednávání dopravy je, že v sobě nenajdou odvahu zrušit autobusové spoje, které jsou souběžné se železnicí, tím pádem dochází ke kopírování linek a vzájmené konkurenci a jediný kdo na to opět doplácí je kraj, které to vše hradí. Zajímavé je, že v regionu, kde řádně nefunguje autobusový dopravce (je s ním složité doladit jakékoliv spoje), tak jsou vlaky relativně plné...
Další problém je, že v některých regionech se v minulých letech povedlo tak zlikvidovat regionální hromadnou dopravu a donutit lidi přelézt do aut, že i kdyby se dnes zpět zavedly tehdejší spoje alespoň z části, už s nimi stejně nikdo jezdit nebude... Nekoncepční přístup konce 90. let se bude nepravovat hoooodně dlouho, pokud se to ovšem vůbec někdy povede.
02.02.2013 (21:40)  
ad Honza: Tak na takových tratí už by dávno neměla být objednávaná doprava.
02.02.2013 (21:38)  
No právě tady je problém, že u té trati chybí ti lidé (o ostatních věcech, jako školy ani nemluvím - snad v Červeném a Vysokém Potoku jsou MŠ, ale ty mají atrakční obvod v nejbližším okolí).
Navíc směr západ je hlavním cílem město Králíky, které je ale vlakem v zásadě (rozumně) nedosažitelné.
Na východě jsou Hanušovice, ale přirozeně tam spáduje jen Malá Morava, která má necelých 600 obyvatel, ale ty jsou rozmístěny dohromady asi po 8 osadách, přičemž jen 2 nebo 3 jsou v docházkové vzdálenosti od železnice. Zbytek by se stejně musel navážet autobusem. A to už je možné autobus rovnou použít až do Hanušovic.
Pro tranzit bydlí v okolí tratě málo lidí. Relace typu Letohrad - Jeseník budou za den jednotky lidí, kteří navíc špíše pojedou autem.
Takže tady mě to skutečně mrzí, když si především, že jinde na síti by se tyto peníze daly použít smysluplněji.
02.02.2013 (16:58)  
K článku: Zamrzí, když Želpage nedokáže propagovat svoje akce (spojené s nedávnou historií tratě).
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
02.02.2013 (16:05)  
U téhle trati je můj názor, že nejde o slepou trať, takže by se mělo vytěžit i z toho, že to je spojnice.
Registrierter Benutzer Téoz  mail  
02.02.2013 (15:44)  
ekoter i ostatní: můj názor je takový, že je smysluplné provozovat veřejnou dopravu tam, kde je dostatečný proud (dojížďka) lidí nehledě na dopravu, kterou používají.. protože pak je šance, že pojedou i tím vlakem a měla by být snaha ze všech stran je do těch vlaků dostat..

ekoter: návaznost v Hanušovicích, Dolní Lipce/Lichkově či Letohradu se mi zdá dobrá..
Registrierter Benutzer Honza  mail  
02.02.2013 (15:03)  
ekoter: jsou tratě (a asi jich není málo), kde i na těch 10 lidí by se průvodčí tvářila asi tak jak se tvářila když jste si dělal rozlučkovou jízdu a přesto se jezdí.......
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
02.02.2013 (14:13)  
trupman: Já vidím u spojů návaznost na rychlíky do/Z Jeseníků i na os na Lichkov/Letohrad. Co víc chtít? Protáhnutí sp HK-Letohrad až do Hanušovic? No pěkné by to bylo, ale to se asi nestane.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
02.02.2013 (13:16)  
Něco mi tam chybí... Krajské zastupitelstvo, starostové, organizátor dopravy - a kde jsou fabriky, školy? Přece majoritně ty lidi - cestující, musím od někud někam dostat.

Kdysi, ale ne zase tak moc dávno, v jiném kraji, jsem se dílčím způsobem musel na řešení této rovnice podílet, abych dostal lidi na/ze směny v elektrárně. Chápavost a vstřícnost úvodem definovaného okolí byla taková, že jsme nakonec sjednali smluvní (téměř podnikovou) dopravu. A dvě firmy v místě umožňovaly zaměstněstnancům "křížové" použití autobusů. Ty byly obsazeny na 80-90 % sedící kapacity. Paradoxně: Žst Třebovice byla (je) v dochozí vzdálenosti (200-300 m) od vrátnic a to bylo pro některé odboráře "daleko", nemluvě o tom, že z hlediska vyjednatelnosti JŘ a nákladů (cena, firemní dotace) rovnice s ČD neměla vstřícné řešení. Šlo o stovky cestujících denně, zejména v ranní směně ne méně 500 pro všechny zúčastněné. "Soukromník" to pochopil, DP s podílem obcí ne. Jak říkám, něco mi tam chybí ...
02.02.2013 (12:42)  
ekoter
To je typický přístup politiků z jedné nejmenované politické strany. Místo jakékoliv koncepce nebo vývoje se raději zamrzne na prachbídném, nikomu nevyhovujícím bodě. Hlavně, že nenastaly žádné tolik nepopulární změny.
Předpokládám, že se nikdo z kraje nezamyslel, jak spoje zefektivnit a zatraktivnit. Prostě se navrátilo pár 810 na trať bez návaznosti na okolní spoje, především pak do Olomouckého kraje, protože mezikrajská spolupráce se dneska nenosí.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko