..: V Pardubickém kraji nastávají další dopravní změny :..

914.050-5 v Rosicích nad Labem 5.8.2008, foto: Matouš DanielkaDolní Lipka (aktualizováno 4.2.) — Možná si ještě pamatujete mnohé ohlasy, které provázely optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji v roce 2010. Již od jejího začátku se jednalo o velmi choulostivé téma, které se dočkalo jak kladných, tak i záporných ohlasů. Na organizátora veřejné dopravy v kraji, společnost OREDO, se však nakonec snesla vlna kritiky ze strany nespokojených starostů, dopravců i jednotlivých obyvatel, o čemž informovala mnohá regionální i celostátní média. Důvodem byly například špatně spočítané jízdní doby autobusů, zastavení či výrazné omezení železničního provozu na osmi traťových úsecích, nespolehlivost přípojů či nevhodné časové polohy spojů. Obyvatelé kraje si na tyto velké změny zvykali dlouho a někteří si možná nezvykli doposud, ačkoliv bylo mezitím provedeno několik dílčích korekcí jízdních řádů. Přibližně v polovině ledna letošního roku pak překvapila veřejnost i odborníky v médiích či na sociálních sítích nečekaná zpráva – všechny jízdní řády se vracejí do stavu před optimalizací. Nakonec se ukázalo, že se jednalo z části o dezinformaci. Změna se týká pouze jízdních řádů autobusů. Navíc kraj své plány později výrazně zmírnil. Proto vám nyní přinášíme krátký přehled, co se tedy vlastně v dopravě v Pardubickém kraji v průběhu zimy a na jaře změní.

Zatímco předchozí krajské vedení a zejména radní pro dopravu Jan Tichý dlouhodobě ujišťoval veřejnost, že situace je již klidná a systém vyhovující, už s výsledkem podzimních krajských voleb bylo jasné, že dopravní obslužnost v Pardubickém kraji zřejmě nabere zcela nový směr. Již před těmito volbami stála optimalizace v dopravě místa několika představitelů společnosti OREDO, kde můžeme zmínit například jméno Tomáše Záruby, který se později dostal k místu ve Správě železniční dopravní cesty. Po volbách opustil své místo nakonec i samotný radní Tichý, kterého nahradil bývalý odborový předák Jaromír Dušek. Ten také již dopředu avizoval, že optimalizovaná doprava dozná značných změn. To se sice nakonec přeci jenom stane, ačkoliv asi v podstatně menší míře, než radní Dušek původně očekával.

Zpět do roku 2010?

163 242-1; Týniště nad Orlicí, foto: Jardis MUV u Červeného Potoka, foto: zirecek Podle původního tiskového prohlášení Pardubického kraje z poloviny ledna se měly všechny autobusové jízdní řády vrátit na jaře letošního roku do stavu, jaký byl před změnami v roce 2010. Již několik dní poté ale krajské vedení otočilo a po kritice starostů některých obcí od tohoto plánu ustoupilo. Ačkoliv definitivní rozhodnutí doposud nepadlo, jízdní řády autobusů se, soudě podle posledních prohlášení kraje, do původního stavu vrátí jen tam, kde o to sami starostové projeví zájem, což je třeba případ okolí Svitav. Jinde ale dávají místní samosprávy raději přednost stávajícím jízdním řádům, byť je jasné, že i ty se budou muset z důvodu úspor mírně omezit, jelikož dřívější optimalizace plánované úspory nakonec nepřinesla.

Změny na železnici

Vlakové jízdní řády na rozdíl od těch autobusových zůstávají přibližně stejné jako doposud, pouze s několika dílčími změnami. Těmi je zejména rozšířené zastavování některých vlaků. Například čtyři osobní vlaky v relaci Česká Třebová – Lanškroun nově zastavují v Třebovicích v Čechách, jednotlivé vlaky pak také na trati 024 v zastávkách Dolní Libchavy a Dolní Dobrouč. Spěšný vlak 1819 zase zastavuje ve všech stanicích a zastávkách v úseku Chrast u Chrudimi – Hlinsko v Čechách, jiné spěšné vlaky zase budou nově zastavovat v Opatovicích nad Labem, Čeperce nebo pardubických Rosicích. Přesný výčet změn zmiňuje například tisková zpráva Českých drah, změny jsou také již zapracovány v internetových vyhledávačích spojení.

Do Dolní Lipky a Hanušovic opět vlakem

Uvedené dílčí změny v zastavování některých vlaků však nejsou ty jediné, které železniční dopravu v Pardubickém kraji od začátku února čekají. Již od soboty 2. února jsou prodlouženy tři páry osobních vlaků z Lichkova do Moravského Karlova. Jejich novou konečnou stanicí bude nově Mlýnický Dvůr. Podstatnější změnou však je to, že začne jezdit pět párů nových víkendových osobních vlaků na trati 025 mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na této trati, kde v dřívějších letech jezdily i několikavozové rychlíky, byla osobní doprava zastavena také při optimalizaci v prosinci 2010. Od té doby se zde objevovaly převážně jenom vlaky údržby a v některých úsecích zůstal také slabý provoz nákladní dopravy.

Osobní vlak na trati 025, foto: BeanNěkteré z nově zavedených vlaků, které jsou již zveřejněny i v našem řazení, budou navíc z Dolní Lipky, respektive Lichkova, protaženy až do Letohradu či Ústí nad Orlicí. Jiné spoje budou zase mezi Dolní Lipkou a Lichkovem spojeny s pravidelnými vlaky ze směru od Králík. Již o školních pololetních prázdninách, v pátek 1. února, vyjel na trať 025 zvláštní protokolární pár vlaků, složený z revitalizovaného motorového vozu 810 a vozu vlečného, kterým se svezlo několik desítek lidí, jak z řad pozvaných hostů, tak z části místních obyvatel či železničních fanoušků. Zmíněné víkendové vlaky jsou zatím objednány pouze na několik měsíců, konkrétně do konce dubna, o jejich dalším zavedení se teprve jedná.

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: Roman ŠnajdrProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mt

Poslední události ve veřejné dopravě na Pardubicku ukazují, že vztahy mezi krajským vedením a koordinátorem dopravy nejsou zřejmě příliš dobré. Svědčí o tom nejen nepříliš lichotivá prohlášení směrem k OREDU ze strany radního Duška, ale také například to, že na stránkách organizátora dopravy nejsou doposud k novým změnám v Pardubickém kraji vůbec žádné informace, ačkoliv se zde plánované jízdní řády či změny běžně zveřejňují. Informace o obnovení provozu na trati 025 se zde pak objevila pouhý den předem. Jaromír Dušek i hejtman Martin Netolický veřejnost uklidňovali, že za jejich vedení se žádné překotné nebo nepromyšlené změny konat nebudou a že jízdní řády vydrží několik let. Do jaké míry bylo toto prohlášení pravdivé, to ukáží až další měsíce či roky.

Zdroj: Pardubický kraj, iDnes.cz, České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 2.2.2013 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Leinad 
04.02.2013 (17:44)  
ekoter: 1) ještě bych rád, že cena ČD=náklady efektivního dopravce(+případný přiměřený zisk). Průměrná cena za provoz velkokapacitního Sp, regionálky, příměsta,.. nevypovídá o ceně za regionálku vůbec nic.
2) Platí linkový autobus mýto nebo silniční daň? Pokud ne, nezpůsobí náhodou vyšší opotřebení silnice, nutnost pevnějších krajnic(problém při vyhýbání), potřebu obratiště nebo jiné náklady na krajské/obecní silnice?
04.02.2013 (17:16)  
Martin99

nechápu souvislost,

píšete: cituji vás: abych produkoval ztrátu a poté " dobrý blábol jak z Rudého práva před 25 roky....

to není blábol ...

... a nevím co je garážová firma, do mé garáže by se vešlo 20 lidí přesto máme kanceláře.

za prvé
Pokud znáte mapu, tak asi víte jak se chovají někteří převážně zahraniční zaměstnavatelé k českým zaměstnancům v oblastech s vyšší nezaměstnaností.

za druhé
nerozumím proč má odjet prázdný vlak a zaměstnancům vytvořit problém ..., když se musí na veřejnou dopravu spolehnout, užírá jim to nemalé peníze a doprava nefunguje

za třetí
kdybyste byl inteligent a něco, ALESPOŇ něco málo věděl, takovou hloupost by jste nenapsal, protože by jste znal minimálně Maslowovu teorii a rozvinutou teorii potřeb zaměstnanců ze zmíněného Maslowa.

za čtvrté
mezi nejlepší způsoby práce s lidmi patří NLP, nikoli arogance, šikana, tvrdost a neústupnoust autorit, strachová manipulace nebo altercasting ...

ano tam zisk nevzniká, tam žije stres, a řízení podniku stylem slon v porcelánu

M
registrovaný uživatel Keprt 
04.02.2013 (15:52)  
Zlínka i Polubenka jsou příklady pěkné, ovšem - vzhledem k rozdílnému charakteru osídlení (jak bezprostředně kolem trati, tak v širším okolí), pro trať Dolní Lipka - Hanušovice irelevantní.
04.02.2013 (14:52)  
To samé je trať 036 úsek Tanvald - Harrachov. Okolo roku 2000 se uvažovalo o zastavení osobní dopravy, teď tam jsou dvě nové zastávky, znovuotevřena trať do Polska, jezdí tam nové vlaky a ve špičkách je interval 40 minut.
registrovaný uživatel knemo 
04.02.2013 (14:08)  
Obsazenost spojů je dána i přístupem k dané trati. Kdysi byla trať Otrokovice - Gotwaldow silně prodělečná. Téměř nikdo zde nejezdil, protože souběžně jedoucí trolejbus byl lepší. Trať se měla zrušit. Jenže někdo dostal rozum, zavedl na trati více spojů a hlavně tyto spoje navázal na hlavní trať Přerov - Břeclav. Cestující se začli stěhovat z trolejbusu do 810. Dnes se již o zrušení provozu na trati Otrokovice - Zlín neuvažuje.
04.02.2013 (13:21)  
ekoter - Naprosto typické argumenty. Já nechci zastávat placení vlaku pro pár jednotek lidí, ale je nutné si uvědomit pár věcí:

Vlak složený z motorového vozu 810 nebo i 814 nemá skutečné náklady těch zprůměrovaných 90-120 Kč/vlkm, kolik si České dráhy účtují. To je cena jak za soupravu 163+4Bdmtee, tak za 810. A to je špatně. Protože kraj má tím pádem motivaci rušit ty spoje na regionálních tratích a objednávat ty velké soupravy. Jenže tím pádem budou mít ČD vyšší náklady a při nejbližší příležitosti cenu za vlkm dále zdraží. Tím pádem kraj bude chtít opět omezovat a omezí další regionální tratě. Tím pádem se bude dále a dále zdražovat (dráhy budou vypravovat méně malých a více velkých vlaků a tím pádem stoupne logicky cena za průměrný vlkm) a tím pádem se budou dále a dále omezovat regionální spoje na lokálních tratích.

Řešením by bylo diferenciování ceny podle hmotnosti/kapacity vlaku apod. Nebo prostě rozpočítat režijní náklady na kilometr a ty připočítávat k nákladům na kilometr konkrétního vlaku - logicky 810 má daleko menší spotřebu energie, někdy i mzdové náklady (často specifický způsob odbavení), také menší poplatky za DC.

Pak by ten motorák nestál těch průměrně 100 Kč, ale třeba 60.

Taky je nutné podotknout, že náklady na autobus dopravci neudávají průměrované pro mikrobus i velkou karosu, ale účtuje se s jinou cenou podle velikosti, proč by to tak nemohlo dít i na železnici? (Mimochodem, cena autobusu opravdu většinou není těch známých 18 Kč, ale například u nedávných VŘ v Ústeckém kraji se počítalo s cenami cca 32 Kč/km...
04.02.2013 (13:11)  
ekoter: Je mi vás líto.
04.02.2013 (2:41)  
Ad AD6360:
1) Prázdný vozokm autobusu mě bolí 3krát až 4krát méně, než prázdný vlkm 810. Navíc autobus v sedle stojí ještě mnohem méně. A jeho zrušení bude generovat mnohem menší úsporu, než si pan Dušek představuje. Až je mi ho líto.
2) Je otázka, kolik těch prázných autobusů vlastně je. DOst často je to tom, že při změně provozní koncepce je nový spoj prázdný, ale postupně se čísla zvyšují. Takže to, co bylo prázdným spojem na začátku, už nemusí být prázdným spojem teď.
3) Oblast Jeseníků znám celkem dobře. A bohužel i na relacích, kde jsem si "podle mapy" myslel, že vlak má celkem šanci (např. Jeseník - Žulová nebo Jeseník - Zlaté Hory), jsem zjistil, že prohrává na celé čáře. A tady to lepší nebude.
4) Já samozřejmě primárně nechci nic rušit, ale je třeba se na VD dívat jako na systém, který by měl přinášet co největší užitek všem obyvatelům. A tady se to neděje.
04.02.2013 (2:25)  
Ad Leinad: Návaznosti mít relativně může, ale skoro nikoho k nim nepřiveze, neboť tam nejsou lidi.
Interval je "5krát za den". A více asi ani nebude, neboť by to stálo moc peněz. Jen pro představu: 1 vlkm 810 (s náklady ČD) stojí jako 3 až 4 vozokm autobusu. To znamená, že za cenu těch vlaků by mohlo z den jezdit 15 až 20 párů autobusů. Ty by navíc jely přímo do Králíků.
Rychlost je samozřejmě nízká.
registrovaný uživatel Leinad 
03.02.2013 (23:56)  
"Ano toto je něco co se neodpouští, zvláště tam kde kapitalistický zaměstnavatel hledí jen na zisk a radši si najde někoho, kdo je z blízka a chodí včas." - Ty by sis založil firmu na generování ztráty? Mimochodem čistě kapitalistický bus dopravce, závislý na jízdném, by nevozil vzduch, nýbrž cestující - proto by na přípoje čekal. Pokud dotovaný dopravce v ZDO nemusí vozit lidi, je to chyba objednavatele.
"Pokud v Pardubickém kraji obnovují provoz na tratích, kde je úspěchem, když ve vlaku jede 10 cestujících, tak je to cesta do pekel." - Dotovanou dopravu je třeba brát v kontextu. Má spoj dobré návaznosti a interval? Jede rychle?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko