..: V Pardubickém kraji nastávají další dopravní změny :..

914.050-5 v Rosicích nad Labem 5.8.2008, foto: Matouš DanielkaDolní Lipka (aktualizováno 4.2.) — Možná si ještě pamatujete mnohé ohlasy, které provázely optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji v roce 2010. Již od jejího začátku se jednalo o velmi choulostivé téma, které se dočkalo jak kladných, tak i záporných ohlasů. Na organizátora veřejné dopravy v kraji, společnost OREDO, se však nakonec snesla vlna kritiky ze strany nespokojených starostů, dopravců i jednotlivých obyvatel, o čemž informovala mnohá regionální i celostátní média. Důvodem byly například špatně spočítané jízdní doby autobusů, zastavení či výrazné omezení železničního provozu na osmi traťových úsecích, nespolehlivost přípojů či nevhodné časové polohy spojů. Obyvatelé kraje si na tyto velké změny zvykali dlouho a někteří si možná nezvykli doposud, ačkoliv bylo mezitím provedeno několik dílčích korekcí jízdních řádů. Přibližně v polovině ledna letošního roku pak překvapila veřejnost i odborníky v médiích či na sociálních sítích nečekaná zpráva – všechny jízdní řády se vracejí do stavu před optimalizací. Nakonec se ukázalo, že se jednalo z části o dezinformaci. Změna se týká pouze jízdních řádů autobusů. Navíc kraj své plány později výrazně zmírnil. Proto vám nyní přinášíme krátký přehled, co se tedy vlastně v dopravě v Pardubickém kraji v průběhu zimy a na jaře změní.

Zatímco předchozí krajské vedení a zejména radní pro dopravu Jan Tichý dlouhodobě ujišťoval veřejnost, že situace je již klidná a systém vyhovující, už s výsledkem podzimních krajských voleb bylo jasné, že dopravní obslužnost v Pardubickém kraji zřejmě nabere zcela nový směr. Již před těmito volbami stála optimalizace v dopravě místa několika představitelů společnosti OREDO, kde můžeme zmínit například jméno Tomáše Záruby, který se později dostal k místu ve Správě železniční dopravní cesty. Po volbách opustil své místo nakonec i samotný radní Tichý, kterého nahradil bývalý odborový předák Jaromír Dušek. Ten také již dopředu avizoval, že optimalizovaná doprava dozná značných změn. To se sice nakonec přeci jenom stane, ačkoliv asi v podstatně menší míře, než radní Dušek původně očekával.

Zpět do roku 2010?

163 242-1; Týniště nad Orlicí, foto: Jardis MUV u Červeného Potoka, foto: zirecek Podle původního tiskového prohlášení Pardubického kraje z poloviny ledna se měly všechny autobusové jízdní řády vrátit na jaře letošního roku do stavu, jaký byl před změnami v roce 2010. Již několik dní poté ale krajské vedení otočilo a po kritice starostů některých obcí od tohoto plánu ustoupilo. Ačkoliv definitivní rozhodnutí doposud nepadlo, jízdní řády autobusů se, soudě podle posledních prohlášení kraje, do původního stavu vrátí jen tam, kde o to sami starostové projeví zájem, což je třeba případ okolí Svitav. Jinde ale dávají místní samosprávy raději přednost stávajícím jízdním řádům, byť je jasné, že i ty se budou muset z důvodu úspor mírně omezit, jelikož dřívější optimalizace plánované úspory nakonec nepřinesla.

Změny na železnici

Vlakové jízdní řády na rozdíl od těch autobusových zůstávají přibližně stejné jako doposud, pouze s několika dílčími změnami. Těmi je zejména rozšířené zastavování některých vlaků. Například čtyři osobní vlaky v relaci Česká Třebová – Lanškroun nově zastavují v Třebovicích v Čechách, jednotlivé vlaky pak také na trati 024 v zastávkách Dolní Libchavy a Dolní Dobrouč. Spěšný vlak 1819 zase zastavuje ve všech stanicích a zastávkách v úseku Chrast u Chrudimi – Hlinsko v Čechách, jiné spěšné vlaky zase budou nově zastavovat v Opatovicích nad Labem, Čeperce nebo pardubických Rosicích. Přesný výčet změn zmiňuje například tisková zpráva Českých drah, změny jsou také již zapracovány v internetových vyhledávačích spojení.

Do Dolní Lipky a Hanušovic opět vlakem

Uvedené dílčí změny v zastavování některých vlaků však nejsou ty jediné, které železniční dopravu v Pardubickém kraji od začátku února čekají. Již od soboty 2. února jsou prodlouženy tři páry osobních vlaků z Lichkova do Moravského Karlova. Jejich novou konečnou stanicí bude nově Mlýnický Dvůr. Podstatnější změnou však je to, že začne jezdit pět párů nových víkendových osobních vlaků na trati 025 mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na této trati, kde v dřívějších letech jezdily i několikavozové rychlíky, byla osobní doprava zastavena také při optimalizaci v prosinci 2010. Od té doby se zde objevovaly převážně jenom vlaky údržby a v některých úsecích zůstal také slabý provoz nákladní dopravy.

Osobní vlak na trati 025, foto: BeanNěkteré z nově zavedených vlaků, které jsou již zveřejněny i v našem řazení, budou navíc z Dolní Lipky, respektive Lichkova, protaženy až do Letohradu či Ústí nad Orlicí. Jiné spoje budou zase mezi Dolní Lipkou a Lichkovem spojeny s pravidelnými vlaky ze směru od Králík. Již o školních pololetních prázdninách, v pátek 1. února, vyjel na trať 025 zvláštní protokolární pár vlaků, složený z revitalizovaného motorového vozu 810 a vozu vlečného, kterým se svezlo několik desítek lidí, jak z řad pozvaných hostů, tak z části místních obyvatel či železničních fanoušků. Zmíněné víkendové vlaky jsou zatím objednány pouze na několik měsíců, konkrétně do konce dubna, o jejich dalším zavedení se teprve jedná.

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: Roman ŠnajdrProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mt

Poslední události ve veřejné dopravě na Pardubicku ukazují, že vztahy mezi krajským vedením a koordinátorem dopravy nejsou zřejmě příliš dobré. Svědčí o tom nejen nepříliš lichotivá prohlášení směrem k OREDU ze strany radního Duška, ale také například to, že na stránkách organizátora dopravy nejsou doposud k novým změnám v Pardubickém kraji vůbec žádné informace, ačkoliv se zde plánované jízdní řády či změny běžně zveřejňují. Informace o obnovení provozu na trati 025 se zde pak objevila pouhý den předem. Jaromír Dušek i hejtman Martin Netolický veřejnost uklidňovali, že za jejich vedení se žádné překotné nebo nepromyšlené změny konat nebudou a že jízdní řády vydrží několik let. Do jaké míry bylo toto prohlášení pravdivé, to ukáží až další měsíce či roky.

Zdroj: Pardubický kraj, iDnes.cz, České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 2.2.2013 (11:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Jízdní řád

Ďalšie z regiónu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
03.02.2013 (23:27)  
Vážení šotouši, když čtu vaše příspěvky, tak mi je hodně na zvracení. Každý druhý je tady najednou z Jeseníků, každý je urputný ekonom a hlavně každý je přesvědčen, že je potřeba tratě rušit a rušit a likvidovat provoz, protože koukali na mapu a četli noviny. To, že jezdí prázdné autobusy, to vám nevadí, to je v pohodě. No nic, život jde dál, jen blbost je věčná.

To autor: Michale krásný článek a nenech se znechutit!
03.02.2013 (23:12)  
Velice lituji, že "zachránci" lokálek nevěnují stejnou energii na významnější tratě, po kterých jezdí stovky či tisíce cestujících denně... Už mohla být Medlešická spojka, či kompletně zdvoukolejněná 031... Hold každá lokálka má přednost před smysluplnějšími projekty
03.02.2013 (20:28)  
Párkrat jsem byl na této trati fotit a to ještě o dost dřív, než byl přerušen provoz a můžu zodpovědně konstatovat, že obsazenost vlaků byla fakt tragická.

Martin Utajený: "..kapitalistický zaměstnavatel hledí jen na zisk.." dobrý blábol jak z Rudého práva před 25 roky....
Ty by sis založil firmu třeba i garážovou o 3 lidech, aby jsi produkoval ztrátu?
registrovaný užívateľ VencaM 
03.02.2013 (15:15)  
-> Nechic
Kolik?
Když by jich bylo opravdu hodně, tak může jet nějaký dopravce (vlak/bus) na komerční lince, protože se mu toto spojení vyplatí (tržby = náklady + zisk).

Tam je problém právě v této větě: Sp HK - Hanušovice sem tam o víkendu by si lidi podle mě našlo.
Kolik vlaků by to bylo, kdy by jely? Lidi nejsou uhlí. Ty potřebují jet v okamžiku, kdy chtějí jet. Obávám se, že na této relaci (meziregionální) není taková poptávka, aby vlak jedoucí "sem tam" jel častěji během dne. Co by tam potom bylo nasazeno za vozidlo?
Myslím si, že tebou myšlené řešení by vedlo na nesystémový výkřik do tmy v podobě jedné soupravy v pátek z Hradce a v neděli zpět. Případně nějaké přímé vozy navázané na nějaký již existující spoj.

Pokud není dostatek lidí, tak se obávám, že tato relace v meziregionální dopravě za ty peníze nestojí (myšleno dotování z rozpočtu státu, krajů, obcí).
Ovšem pokud se za den vždy alespoň v jednom směru naplní souprava na rozumnou míru, tak to smysl má.
Omluvte tento můj skeptický názor, ale myslím si, že jsou zajímavější relace, kde se snažit o zlepšení.
V.
registrovaný užívateľ mat.mt  mail  
03.02.2013 (14:27)  
Pár fotek z jízdy protokolárního vlaku Lichkov - Hanušovice
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.281647941964327.64945.173424622786660&type=1
03.02.2013 (14:26)  
nenadrazak

a přitom by stačilo tlačítko, na které by zmáčkl řidič autobusu na nádraží v Lihkově a dal tím do Prahy vědět, že všichni cestující si v pohodě nastoupili ....

Ano toto je něco co se neodpouští, zvlášťě tam kde kapitalistický zaměstnavatel hledí jen na zisk a radši si najde někoho, kdo je z blízka a chodí včas.

Jak píše Michal Jaroš, zajistit garantované návaznosti. Jako MD bych odmítl doplatit ztrátu, když vlak na bus nepočkal ... jedině toto je cesta ...

M
registrovaný užívateľ Nechic  mail  
03.02.2013 (14:21)  
VencaM: A mají lidé jinou možnost než jet přes Zábřeh? Sp HK - Hanušovice sem tam o víkendu by si lidi podle mě našlo. Z HK se do Jeseníků jezdí, protože to není až tak daleko a zároveň se nevyplácí tolik ten koridor, protože je tam hodně přestupů a docela zajížďka
registrovaný užívateľ VencaM 
03.02.2013 (12:06)  
->Michal Jaroš
Je mi líto každého omezování a rušení na železnici, ale když jsem teď přečetl tvůj příspěvek, tak mě hned napadla otázka: A kdo to zaplatí? (Když je třeba jezdit jinde...)

A jen tak obecně dotaz. Kolik lidí denně (týdně) jezdí takhle z Jeseníků za roh? Jak tu byly názory o přestupu v Hanušovicích na Hradec nebo kam dál.
Já osobně, když už bych byl v Hanušovicích, tak dojedu do Zábřehu a vemu to něčím rychlejším, pohodlnějším,... Ale nejsem z tohoto kraje (krajů), proto se tak ptám.
V.
03.02.2013 (11:19)  
Já si myslím, že zrovna tahle trať nějaký potenciál má - prochází celkem turisticky atraktivní oblastí a taky je to určitá spojnice mezi Jeseníky a letohradskem. Asi by nemělo cenu tam jezdit i v pracovní dny (minimálně ne mimo sezónu), ale s víkendovým nebo sezónním provozem v tomhle rozsahu (5 párů vlaků) souhlasím, to je celkem rozumné. Teď jde jen o to vhodně to provázat s autobusy (případně omezit souběhy, zajistit garantované návaznosti) a trochu to zatraktivnit (návazný skibus, propagace, např. zvýhodněné jízdné typu sleva IN25 pro všechny - jako to je nebo bylo i na jiných tratích, někde dávali dokonce IN50 všem).
03.02.2013 (10:24)  
ad ekoter
Vlak je v zimním období jedním z mála dopravních prostředků, které zde většinou jezdí načas (ještě tak sáně a traktor). Experiment bývalého radního Tichého s nahrazením autobusů v úseku Lichkov - Hanušovice byl od začátku nesmyslný. Nikdo z organizátorů dopravy, kteří dopravní politiku připravovali od zeleného stolu v Pardubicích, nepřijel v zimním období se podívat, jak to vypadá na úzké silnici mezi Červeným Potokem a Hanušovicemi. A mohu Vám z vlastní zkušenosti říci, že půlhodinové sekyry autobusu nebyly ojedinělé. A pefektní je také to, že odjezdy vlaků z Lichkova řídí dispečer z Prahy a tomu je úplně jedno, že autobus zrovna přijíždí do Lichkova. Takže naštvaní cestující pouze zahlédli odjíždějící vlak. Ranní studenti do Letohradu by Vám o návaznosti ranního spoje, co jel z Lichkova před sedmou hodinou, mohli vyprávět. Dříve po této trati také jezdil rychlík Praha - Jeseník a nebyl problém. Nyní, kdy každý kraj vytváří vlastní dopravní politiku, je problém dopravy mezi jednotlivými kraji v hraničních oblastech jednotlivých krajů velký problém, zejména v případě, že jeden kraj se nechce dohodnout s druhým. Věřím, že v tomto případě se spíše ledy hnuly správným směrem. Ještě tak vymyslet co s budovou v Podlesí, kterou vybydlují konkrétní spoluobčané. Kdysi to byla budova se stálou obsluhou a byty. S rozvojem střediska Dolní Morava být majitelem SKI Sněžník, tak bych to koupil, udělal tam ubytovnu, pro klienty tam zajížděl od vleků autokarem. Třeba to starostu Malé Moravy napadne a vyvolá jednání s provozovateli nových lyžařských areálů v regionu.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko