Berlín/Mnichov/Ostrava (aktualizováno 18. června 9:30) — České lokomotivy potáhnou regionální vlaky v Německu, informoval pondělní Aktuelle Bahnberichte, který vycházel z tiskové zprávy Deutsche Bahn o výsledku soutěže „Okružní vlaky – západ“. Velké výběrové řízení na linky München – Nürnberg přes Ingolstadt a Augsburg – Nürnberg, vedoucí částečně také po nové vysokorychlostní trase, vypsala Bavorská drážní společnost (BEG), jež následně zprávu potvrdila na svém webu. Kontrakt s platností od roku 2016 získal dopravce DB Regio s projektem nasazení dvou typů jednotek. Jednak dvoupodlažních souprav TWINDEXX Vario nejnovější generace (Do2010), dodaných firmou Bombardier Transportation, co je však zajímavější, že na jednu z linek pak plánuje dopravce nasadit kombinaci patrových souprav ze Škody Vagonka s lokomotivami typu 109E od Škody Transportation, jak naznačovala i tisková zpráva DB Regio, zatím ovšem bez jasných podrobnosti o pořízení těchto českých strojů. Ty Škoda potvrdila až o den později společně s dalšími podrobnostmi.
Ty nám prozradila na veletrhu Czech Raildays jako prvním Kateřina Kociánová ze Škody Transportation. Plzeňský výrobce dodá do Německa 6 lokomotiv řady 109E a také šest dvoupodlažních push-pull souprav, vycházejících ze současných jednotek řady 471, avšak se zásadními inovacemi. Maximální konstrukční rychlost těchto souprav bude 200 km/h, schváleny však budou pouze na rychlost 189 km/h, aby nebylo nutné vlaky schvalovat podle vysokorychlostních norem TSI. Jak ale uvádí Škoda, schválení do rychlosti 190 km/h požadovalo přímo DB Regio.
Soupravy budou mít 679 míst k sezení ve druhé třídě a 26 míst ve třídě první. Ve vlaku bude také prostor až pro 37 jízdních kol a dva vozíčkáře. Vlak bude vybaven také bezdrátovým připojením k internetu a vnitřním i vnějším kamerovým systémem. Vlaky budou tlakotěsné a plně klimatizované.
Pokud bude plán v této formě opravdu realizován, bude se po dlouhých letech jednat o první úspěšný export Škodovky směrem na západ, stejně první úspěch typu 109E mimo bývalého Československa. Aktuální generace elektrických lokomotiv Škoda byla představena v roce 2008 a dosud získala 2 objednávky od Českých drah a slovenské ZSSK na celkem 22 strojů. Teprve v minulých týdnech přitom tato řada získala, po dlouhých letech homologace, schválení pro provoz podle norem TSI, jež jí otevírá dveře na evropské trhy.
Zdroj: Aktuelle Bahnberichte, DB Regio, Škoda Transportation, ŽelPage

A k druhé věci, myslím že MD si to snadno obhájí (kdyby se vypisovalo nový VŘ, tak by na trati nic nejezdilo a museli by se požádat ČD o další pokračování, což je ekvivalentní s tím, požádat o totéž RegioJet, jakožto vítěze zrušeného VŘ - takový hezký obejití naší eurobyrokracie). Nevím čím by si to mohli obhájit dráhy.
ČD vypsaly VŘ na rychlíkové soupravy pro trať OL-Krnov-OV, ale protože přišla jen jedna nabídka, muselo být VŘ zrušeno. Měl jsem za to, že takový postup je nařízen pravidly EU. Pokud by se tedy do německé soutěže přihlásila jen Škoda, taky by muselo být VŘ zrušeno.
A ještě jedna věc, která mi není jasná:
MD vypsalo VŘ na rychlíky, ale po vyřazení jedné nabídky zůstal ve hře jen Regiojet a VŘ bylo zrušeno. MD se tedy rozhodlo, že Regiojetu ten kšeft přidělí přímo. Mohly i ČD po zrušení VŘ na vozidla zadat výrobu vlaků přímo?
v ohledu výměny loko máte plnou pravdu, to mě vůbec nenapadlo,
zeptám se prosím nevíte, zda se tato možnost někde běžně využívá??
to je bratru 22M EUR nebo 550 M CZK
Včetně dvou "jakolokomotiv". Otázka je, kolik by stála samotná osmičlánková souprava s úpravou jednoho čelního vozu na řídící (plus samozřejmě jedna normální lokomotiva).
~500 kaštanů Duplex, ~700 kaštanů Ešus DE
Duplex má z 8 článků 3 prvotřídní, 1 restaurační, a 4 druhotřídní. Rozšířením dvojky skoro do celé soupravy by míst přibylo. Duplex má navíc rozteč sedadel ve druhé třídě cca 100 cm, což by byl pro německé spěšňáky luxus. Zmenšením rozteče lze získat další sedadla. Naopak něco by ubraly další dveře (každý článek Duplexu má jen jedny, což by na spěšňáku bylo málo).
Délka obou souprav je velice podobná. Duplex mi vyšel na 156 m, šestivozový Elefant na 158,4.
Johny89: Tak ano, vysokorychlostní vlaky to určitě dokážou, ale problém bude cena: TGV Duplex je nákladově jinde než vytuněný ešus. :) Tady http://www.rail.co.uk/rail-news/2012/sncf-orders-40-more-duplex-tgv-sets/ uvádějí 900M EUR za 40 TGV Duplex jednotek, to je bratru 22M EUR nebo 550 M CZK. Aktuální deal s DB je 2.6G CZK za 6 souprav, tj. 430 M CZK na jednu. Push pull vychází o 20% levněji, na sedačku ještě více (~500 kaštanů Duplex, ~700 kaštanů Ešus DE).
Na Twindexxech Vario jsem chvíli dělal (cca před rokem), na vozy bylo psáno Vmax = 160 km/h. Tak to asi museli během vývoje dále zvednout. Vámi zmíněná zakázka na 27 Traxxů a 137 vozů je pro DB Fernverkehr, tedy vlaky IC s maximální rychlostí 160 km/h.
A máte pravdu i v tom, že DB jsou na Bombardier naštvaní a soudí se o pěkných pár milionů. A přesto od nich nakupují další a další vlaky...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











