Brno — Změna grafikonu přinesla úpravy nejen ve vnitrostátních tarifech, ale také v těch mezinárodních. Jednou z těchto změn je také vcelku razantní zdražení jízdenky Wien Spezial, která byla zavedena již po pádu železné opony a oproti běžnému kilometrickému tarifu přinášela velké výhody. Kromě příznivé ceny nabízela například také rozšíření o vídeňskou městkou dopravu a její základní cena byla navíc dále snížena pro držitele In-karty. Teď ovšem podraží o desítky procent a zdražení navíc není konečné. „Lze očekávat, že ze strany ÖBB bude tato nabídka v relativně krátké době zcela zrušena a současná úprava je jen přechodný krok k nastolení standardního odbavení, které má ÖBB i s jinými sousedy,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
„Změna se týká rakouského úseku, který je vypočten dle ceníku ÖBB. Rakouské dráhy v minulosti poskytovaly slevu pro držitele In-karty ve výši 77 %, nyní poskytují ÖBB slevu ve výši 50 % z mezinárodního tarifu NRT. Pro cestující bez In-karty se změnila sleva z 30 % na 25 %,“ doplňuje Šťáhlavský. Jízdenka z Brna bude nově stát 1138 korun, pro cestující s In-kartou pak 781 korun. Jízdenky z Břeclavi stojí podle nového ceníku 915, respektive 614 korun, s drobnými fluktuacemi podle aktuálního kurzu eura. Pro některé cestující se tak vyplatí více využívat internetové Včasné jízdenky, která stojí 9 eur v jednom směru. Ty však lze zakoupit pouze v předstihu a vztahují se na ně různá omezení, kontingent těchto dokladů je navíc omezen.
Změny působí paradoxně zejména ve chvíli, kdy jízdenky na autobusovou dopravu lze pořídit okolo dvou set korun za jednu cestu, a to s podobným cestovním časem a dobrým komfortem. České dráhy zdražení zdůvodňují mimo jiné i přístupem cestujících: „Důvodem bylo také zřejmé dělení jízdného ze vzdálenějších destinací ČR, kdy cestující využívali lomení levnějších vnitrostátních jízdenek a jízdenky Wien Spezial (např. Praha - Brno a Brno - Wien) na úkor odbavení přímou jízdenkou. Tyto skutečnosti lze vysledovat například při přepravních průzkumech v daných spojích, kdy počet cestujících jedoucích na delší relace neodpovídá odbavení příslušnými jízdenkami. Zde je třeba připomenout, že tato jízdenka byla zavedena jako přeshraniční k podpoře místního, regionálního turistického ruchu mezi Jihomoravským krajem a spolkovými zeměmi Dolní Rakousy a Vídeň a neměla nahrazovat odbavení z jiných míst ČR v kombinaci s jinými levnými jízdenkami pro vnitrostátní dopravu,“ popisuje další důvody mluvčí ČD. „Jízdenka Wien Spezial byla zavedena v době, kdy jsme byly vnímáni jako relativně chudá reformní ekonomika, v současnosti jsme vnímáni už jako standardní člen EU, klasická demokracie s fungujícím tržním hospodářstvím, tedy jako ostatní země,“ uzavírá stanovisko dopravce Petr Šťáhlavský.
Navzdory odkazování na standardní přístup ÖBB však zůstala podobná nabídka v platnosti pro spojení Vídně se Slovenskem. Železničná spoločnosť Slovensko nadále nabízí ekvivalentní jízdenky EURegio za cenu 13 eur při koupi na Slovensku a ÖBB za 15 eur při koupi v Rakousku. Pokud nejste vlastníkem In-karty, po této změně stojí za zvážení cesta z Břeclavi do Vídně zajížďkou přes Bratislavu. V kombinaci se zpáteční jízdenkou CityStar za 10,40 eur zaplatíte 23,40 eura (667 korun). Společnou výhodou EURegia i Wien Spezial proti Včasné jízdence je možnost použití ve všech spojích během časové platnosti dokladu.
Zdroje: České dráhy
| 18.12.2013 (6:00)
ČD si sice mohli najít jiného partnera, ale kdo jim pronajímá lokomotivy, kdo soupravy, s kým budou vozit RJ? Nemyslím si, že znepřátelení si ÖBB by bylo právě šťastný krok.
A lamentovat nad tím, že zdražili ČD? Byl jste snad někdo z vás na mezinárodní konferenci s ÖBB? Ne. Jen opět bulvární článek ŽP. Kór, když cena za český úsek zůstala stejná. Skutečnost je taková, že ČD se to snažili rakušanům rozmluvit, že lidi jezdit nebudou. Ovšem ÖBB prohlásili, že ČR už je bohatá dost a sponzorovat nás nebudou. Že na tom prodělávají dost. Navíc, že jízdenka byla určena pro spojení NÖ a JMK a ne aby na ní cestovala celá republika. A v průběhu roku stejně bude zrušena.
To snad mají ČD ÖBB ty jízdenky doplácet že svého? To by bylo řevu.
Takže ještě jednou ... zdražili ÖBB a ČD s tím nic nenadělají. A to, že to je dost možná způsob ÖBB, jak donutit ČD, aby platil vnitro tarif ÖBB až do Břeclavi vás taky nenapadlo, že? Hlavně, že zle ČD. Bože, jak trapné už to je.
Juraj Kovac? Co treba varianta, ze nabidka do Brna byla doted vyhodnejsi nez nabidka do Bratislavy a ted jsou stejne? Kolik stoji nabidka do Bratislavy a kolik je to kilometru? A kolik stoji nabidka do Brna a kolik je to kilometru? Proc se z listku na ca. 70 kilaku za 15 euro dela ikona vyhodnosti a jizdenka za 18 euro na 140 je skandalne draha?
Bartik09 - je mozne, ze WB nabidl jezdeni do Brna za 10 euro za zpatecni a CD to odmitly. Asi vis vic nez ja. Vlastne se divim, proc WB do Brna za tech 10 nejezdi sam. Legislativa eu je, zlatej dul to je taky. A jestli tim nikdo nebude jezdit, tak je to signal k dalsimu zlevneni, protoze kazda firma, ktera neprodava ma zlevnit. Rady mistnich podnikatelu v kostce.
proč bych měl řešit tarify? Já chci někam cestovat, příjdu na pokladnu a očekávám, že když je to tak daleko a za tolik hodně, že mi na otázku: "Existuje nějaká cenová alternativa?" odpoví prodavač ano.. ne.. taková, maková..
Jen vnitrostátní přepravě je vyjímek, akvizic, akcí, slev - že prase se v tom vyzná asi lépe, než prodavačka jízdného na hlaváku..
Takže co jste tím chtěl říct?
takže CD se snaží mezinárodní cestující z EC vyhnat, aby těm co dojíždějí do práce/školy nepřekážely :-DDD
Jistě, je to vnitrostátní linka, ale cestujícího to moc nezajímá a pokud ho auto vyjde levněji, tak prostě pojede autem...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










