Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.
Rx - co lze očekávat?
Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“
Nasazovaná vozidla
Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení
Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.
Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.
Zdroj: České dráhy
Jedu s Jančurou-každý si představí pouze interiér a polepený vůz, kdyby si představil podvozek, vn skříň, vodní hospodářství a CZE tak by do toho v životě nevlezl. A kdyby si představil hadici na pitnou vodu vedle hadice od fekálu a hromady odpadků na nástupišti Smíchov Sever.
bartik09:
Jenže vlak Jančury je jasně definovaný už tím, že má v názvu regiojet, ještě s dodatkem společnosti regiojet. Nikdo neřekne "jedu IC Regiojet", každý jede regiojetem, žluťákem anebo Jančurou a každý ví, co si pod tím představit. Ty písmena IC tam možná mají smysl pro nádražáky, ale rozhodně ne pro cestujícího, šlo by to klidně i bez nich. A na druhou stranu, ono to opravdu jsou IC, tak jak měla od počátku vypadat i u ČD.
O značení podle rychlosti se nehádám, koneckonců dobu jízdy vidí cestující v jízdním řádu nebo vyhledávači hned. Ale přeci jen vidím rozdíl mezi pendolínem, které i přes zpomalení u Bezpráví má průměrnou rychlost mezi Prahou a Ostravou zruba 120 km, a potenciálními "expresy" s průměrnou rychlostí v celé své trase do 40 km.
Minimalne Jancura vyuzil stavajicich kategorii EC a IC a nezavedl zadnej novej blazinec...
Takže bychom pak měli třeba Ex Praděd, co se čtyřicítkou vleče
Uprime receno - nevidim rozdil mezi tim, kdyz se tam povlece ctyricitkou Ex nebo Rx.
Kategorii vlaku maji imho urcovat predevsim zastavky (tj. napriklad kazde EC by melo na trase Pardubice - Praha zastavovat na stejnych zastavkach) a vozidlovy park. Neni duvod do toho motat rychlost - pres Brandejs se SC vlece stejnou osmdesatkou jako Os a taky to nikoho netrapi.
Kategorie dalkovejch vlaku by me:
1) EC - kloudnej vlak s hospodou, malo zastavek
2) IC - kloudnej vlak bez hospody, vic zastavek
3) R - jeste vic zastavek
Cili ano - zrusil bych SC (to sem ale nepatri) a zrusil bych i Ex. Nevidim duvod, proc by vozy, ktery doted jezdily na EC nemohly zacit jezdit jako IC.
- potom je tedy vse v nejlepsim poradku a nemohlo nastat nic lepsiho, nez zavedeni teto zkratky, ne?
- budou na dane trati vedle Rx jezdit i R? Pokud ne, tak to mateni stejne nikde neni a pojede se proste tim, co prijede
To řvaní reproduktoru je někdy nepříjemný, když mi to řve do ucha, přesednu si a je pokoj. Musím ale pochválit, že 471 a možná i regionovy mají jedno z nejlepších hlášení (intonace, dobrý střih a podobně). To, že ta intonace je někdy legrační, je docela příjemné, často mě to rozesměje. Skoro vždycky mě rozesmějou zastávky jako "Nové Kopisty", "Hrdly", "Cítov" a i další.
Takové hlášení v 809 (taky Andula) v okolí Kralup je tragédie, v těch byla mnohem lepší paní Hazdrová.
Ja nebudu resit odrudu a nikdo nebude resit, jestli je to Rx, R, Ex nebo cokoliv jineho.
Pokud jde o názor, že stačila kategorie Ex. Modernizace snad budou pokračovat a ČD budou časem schopné garantovat lepší vozy i na jiných linkách nebo aspoň spojích. Takže bychom pak měli třeba Ex Praděd, co se čtyřicítkou vleče od staničky ke staničce přes Ramzovou? Jestli budou na některých hlavních tratích po modernizacích Rx dostatečně rychlé a s odpovídajícími vozy, spíš bych z nich uděl IC. No a jestli mi něco opravdu připadá nesmyslné, je označovat vlaky podle toho, kdo je objednává a platí. To je to úplně poslední, co mě jako cestujícího zajímá.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











