..: Belgické lokomotivy míří do Česka, hodí se soukromým dopravcům :..

SNCB 1203, Bad Schandau, foto: Jiří KlementBrusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.

Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.

Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.

Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.6.2014 (15:16)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá) Slovensko (celé) Belgie


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 15      Zpráv na stránku:   
18.06.2014 (10:44)  
třeba různé verze Vectronů

No, jenže kdyby si Jančura chtěl pronajmout toho Vectrona, tak by určitě nezapoměl poznamenat, že si pronajímá mašinku na 200 km/h. Klíčové slovo je těch 160 - buď mlžil a mínil tím zmodernizovanou belgičanku, nebo myslel něco jiného a já pátrám co...
18.06.2014 (10:42)  
SYN: na druhou stranu ten plecháč s velmi podobným výkonem jede na trati fakticky bez stoupání Brno-Břeclav (-Hodonín) 120 km/h, zatímco zmíněný stroj by s podobným výkonem měl jet 160 km/h. Nevidíte rozdíl? Já ano. A to nemluvě o tom, že by měl jezdit z tak dlouhými rychlíky do Košic. Ono Štrbská rampa je celkem stoupání. Takže je třeba si uvědomit, kam s tím pojede. Ale chápu, že z Prahy do Ostravy (Havířova, Karviné, Návsí) není žádné výraznější stoupání, takže nižší výkon až tak nevadí.
18.06.2014 (10:41)  
Z pohledu laika mi připadá těch necelých 3,2MW trvalého výkonu pro provoz rychlostí 160km/h dost málo. I taková česká 151 má s 10 vozy co dělat, i když díky Bohu za ni. Nedočetl jsem se nikde, jakou regulaci výkonu řada 12 používá, a nevím, jak moc to souvisí s akcelerací a max. dosahovanou rychlostí. Mohl by to někdo znalejší okomentovat? Dík.
Registered user SYN 
18.06.2014 (10:35)  
Je možné si dneska v nějakém poolu pronajmout "nové moderní" lokomotivy s Vmax 160? Traxx?

V lokomotivních poolech (jako třeba MRCE, Railpool) takových loko mají celkem dost (třeba různé verze Vectronů), ne všechny ovšem podporují oba naše systémy, a prakticky žádné nemají "česká specifika" (smetáky, zabezpečovák) o papírech nemluvě, takže jen tak bez úprav a papírování by sem nemohlo vyjet snad vůbec nic (aspoň v citované kategorii, verze pro nižší rychlosti tu nějaké už jezdily díky nákladním dopravcům)...
18.06.2014 (10:21)  
Jan Šlezingr: Vtipný rozhovor. Díky. Další perličky z úst mistra :)
Registered user SYN 
18.06.2014 (10:17)  
Já osobně se absolutně nedivím Jančurovi že má tendenci používat obstojné ojetiny ze západu, při dnešním nejistém stavu na domácích kolejích by kupování nových drahých kousků byl fakt dost risk. I takový Leoš jak se zdá šetřil kde mohl, jeho jednotky (kterým se tu někteří trapně posmívají jako tramvajím) raději neobsahují 25kV stř. systém, a tím pádem se do poloviny republiky nepodívají ani kdyby se na hlavu postavily... tož tak s velkorysým nakupováním, soukromníci si to prostě nemůžou dovolit - za ně nikdo případnou sekeru neurovná.

Kdo se chce pořád ještě vozit po Jančurových slibech z doby přípravy projektů tak ten ať si poslouží, ale takoví zavilci už pomalu přestávají být pro mně partnery hodnými diskuze. Jinak kdybych dostal korunu za každý nesplněný projekt ČD tak mám slušný zdroj vedlejšího příjmu...

Tyto loko jsou vyrobené r. 1986, 3130kW trvalého výkonu, dvousystémové 160kmh - kolikže tu u nás máme modernějších mašin? Asi tak 20 počítám, a pak sem tam nějakou půjčenou? Zato se tak matně vzpomínám na desítky mašin co jsou na tom hůř, tady u nás je Eso spíše elitním strojem zato plecháčema se to tu jen hemží, i na rychlících...
18.06.2014 (9:33)  
Rozhovor 100 statečných na radiožurnále s Radimem Jančurou:

Lokomotivy si budem půjčovat nový moderní, na rychlost 160, což je v česku normálka, od firem, který je vlastní a pronajímají je na byznys.

https://www.youtube.com/watch?v=QDLbsabT8Ls

Je možné si dneska v nějakém poolu pronajmout "nové moderní" lokomotivy s Vmax 160? Traxx?
18.06.2014 (8:53)  
bartik09: To máte pravdu, že každý mluví o něčem jiném. Jen předkládám ten kontrast - nejlepší vozy v Evropě x realita. Je to podobné, jako by ČD říkaly, že budou mít nejlepší vozy Railjet v Evropě (což ani neříkaly), a nakonec nasadily vozy Bmz232 (což se nestalo). To jen pro pochopení. ... 2. záležitost je počet vozů. Prvně je nutné zdůraznit, že mezi Olomoucí a Prahou jezdí 3 vlaky ČD za 2 hodiny a za stejnou dobu 1 vlak RJ. Druhá věc je počet vagónů. Podívejme se například na zítřek ráno - Praha - Ostrava - RJ: 6 vozů x ČD: 3,5 vozu. Ano, ale na celou trasu Praha - Ostrava je více, než 100 míst volných (kontréně 170 a 131). Tak to jen pro doplnění. Ještě si vzpomínám na vyjádření, že proč by RJ měly vozit tolik vozů jako ČD, protože je to neekonomické. ... Co se ale musí RJ nechat, tak to jsou služby. Tam ČD skutečně ztrácí. I když je zajímavé, kolik lidí dokáže marketing RJ přilákat (ČD žádný marketing ani nemá) a z koláčků dokáží udělat největší tahák své značky.
Registered user Ondro 
18.06.2014 (8:50)  
v zapadnej Europe uz ako ojazdene a moralne zastarale, pripadne exoticke vozidla vyraduju v mladsom veku, ako su mnohe vozidla v Cesku a na Slovensku.

Resp. u nas prechovavame skanzen a tvarime sa, ze je to OK.
Mnohi sa tvaria, ze niet nad nase bobiny, banany, laminatky, esa a ine masiny a ohrnaju nos nad priserami zo zahranicia....
Mna by potesilo, keby tie zahranicne prisery niekedy jazdili u nas namiesto sukafonov a ich reinkarnacii, rozbitych vozov, kombinacie zehlicky a pripojnych voxov k sukafonu....
Proste z hladiska prinosu pre cestujucich je mi ta belgicka masina celkom sympaticka. Kludne, nech tu jazdi aj s vozmi ex-OBB, vzdy lepsie, ako ked tu bude jazdit nejaka poruchova krabica ako je 361 z Vrutok...
18.06.2014 (7:39)  
JiřiK: úroveň služeb... A kdo že se to komu přizpůsoboval s roznáškou balené vody zdarma a podobně?
A chceš mi tvrdit, že když před nástupem RJ jezdily Pendolina za mnohem vyšší ceny, že úroveň služeb v nich byla vyšší?

Bartik09: Jo to je další věc, kterou si někteří zde nějak neuvědomili a to, že věkový průměr lokomotiv ČD pro tratě se střídavým napětím je vyšší než mají ty Belgické ojetiny. Nějak se zapomíná na to, že ještě nedávno si ČD musely půjčovat Rakouské Taurusy nebo Slovenské Krysy, protože neměli čím rychlíky tahat... Až když už se konečně do provozu dostali Poršáci, tak mají co zapřáhnout...
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 15      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko