Praha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.
Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.
Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.
Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.
České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.
Zdroj: České dráhy
| 11.5.2014 (8:00)
Slovakia Vám nevyhovuje?? s tou jsem párkrát jel a úplně v pohodě...
Dobre. Ja naprosto chapu, ze vam vyhovuje, ze mate prakticky zadarmo stejnej komfort, jako ten, kdo vysype nekrestansky penize za single luzko...
nemyslím, že by patnáct minut
Jenze tech 15 minut je jen strelba od boku...
A navic - kdyz se najde vic neohleduplnejch lidi, ktery se zabarikadujou v kupe a bude to vypadat tak, ze bude kazdy treti zamceny, tak jak to mam delat? Ja bych si totiz taky docela chtel vybrat misto podle toho, jak je ktere kupe obsazene. Takze pruvodci se mnou ma projit pul vlaku, nez budu spokojenej?
Taky neplatím za lůžko, ale spím zamčený v B. Už jsem celkem "voraženej" takže naposled jsem si s sebou vzal spacák, pyžamo a vzbudil mě klepáním až pár turistů v Popradě. To už lidi stáli v uličce. Zabalil jsem svoje provizorní ležení, vyhrabal pastu, kartáček, triko, kalhoty a vydal se v tom pyžamu na WC převlíct. No a vylezu ven a chodbička byla plná kadeřnic na školním výletě... Paráda ;-)
Zajisté, mohu určovat, kolik vozů bude mít která souprava, jenže pak si musím kupovat mnohem těžší vlaky, než nakonec vypravím a rostou mi fixní náklady na vůz, což je problém, pokud je vždy využiji (jako že ČD má z čeho brát) mohu zajistit dostatečnou kapacitu a pravidelný provoz, který navíc umožňuje pravidelnému cestujícímu řešit i jiné věci, než jestli si sednu, přesně ví, kde má který vůz a rychleji se orientuje, má více méně jistotu, nějakou, ale má ji. Zajisté u vyšších tříd nebo speciálních podmínek, jako jsou lůžka a lehátka jsou místenky na místě, ale základní služba, doprava, by měla být dostupná co nejširší skupině spotřebitelů, čemuž místenky odporují. Právě proto si myslím, že duo Excelsior/Šírava + Slovakia by tady dostačovala, jedna vedená jako vyšší třída, tedy pouze Praha - Košice a jen lehátka a lůžka, v podstatě CNL, druhá jako kombinovaný vlak zajišťující základní službu, tedy transfederativní spoj, absenci tohoto můžeme vidět na Metropolu, na který opravdu je třeba navěsit celé ECčko, aby poskytoval kvalitní službu, v zásadě se snaží jít jistým kompromisem, ale bere to ze špatné strany, vhodnější by tady bylo využití nosné soupravy, za kterou tři vozy, lůžko, lehátko a kupé nemohu považovat.
Otázkou tedy je, co dělá na Slovensku Šírava? Plní mimo jiné tutéž funkci jako Excelsior? Je vytížená (na vnitru)? pokud na první otázku odpovím ano a na druhou ne, má smysl vlaky sloučit, pokud na obě ano, na místě je statut quo, jestli na obě ne, jeden z vlaků může skončit, vzhledem k dojezdovým časům a možnosti přestupů bych se v tomto směru klonil spíše ke zrušení Šíravy, byť nevím, jak moc jsou vytížená lůžka do Humenného, na našem území by ji měla nahradit Silesia, s přímými vozy do Warzsawy a eventuelně do Kieva a Oděsy, na území Slovenska bez náhrady.
Pokud jde o Metropola, aď to dorazím, vhodnější by bylo nasazení rychlíku z Prahy do Budapešti, ten by měl nést všechny přímé vozy z Prahy a suplovat noční vnitrostátní spoj, patrně by jel po Tišnovce, aď se ulehčí koridoru, Metropol by pak byl ukončený v Břeclavi a přecházel by na tento rychlík ve formě přímých vozů, to by umožnilo v úseku Dresden - Břeclav jet bez zastavení, stejně jako CNL a možná i prodloužit vlak až do Hamburgu, čímž by bylo docíleno větší vytíženosti vlaku, rychlík by měl příhodnější odjezd z Prahy (využil by delší jízdní čas Tišnovky ve svůj prospěch), příjezd do Budapešti by měl být totožný s Metropolem, jak jezdí dnes, další výhodou tohto řešení by byla možnost nasadit na Metropol vůz na automobily, protože by přecházel na jinou soupravu až v Břeclavi, je tu větší volnost než u současného systému, alespoň myslím, dále by se zabránilo zbytečnému přepřahu v Brně a následně v Bratislavě.
Excel supluje vnitrostátní dopravu na Slovensku
nejen na slovensku, když ještě jezdil přes Plzeň (myšleno celej) tak suploval i v úseku Rokycany-Cheb, pochybuji, že teď nesupluje mezi Ústím a Chebem
Ad povinná rezervace: Nemám je rád, omezují, to je pravda, ale pokud bude rezervace u ČD někdo sledovat a uvidí, že vlak je třeba dva dny předem plný, tak prostě přidám vozy. Další věc je, že pochopitelně vyšlu noční flamendrák z jedný strany země na druhou na posbírání lidí ze zábav a rozvezu to domů.
Jak jsem už ale psal: Zásadní věcí je odkud ty lidi jezdí a KAM. Pokud jezdí 60% Excelsioru trať Praha-Žilina a dál, pak je rušení Excelu kravina. Mluvím pochopitelně o sedačkách. Pokud to je míň, dá se to zařídit jinak. O tom, že Excel supluje vnitrostátní dopravu na Slovensku, netřeba vést diskusi, to je prostý fakt.
Pokud jde o průvodčí, pokud má zaměstnanec nějakou povinnost má ji plnit, osobně mám sice hlavně zkušenosti s tratí a úsekem Brno - Břeclav, ale na ECčku potkám průvodčího dvakrát za půl hodiny, nemyslím, že by patnáct minut stání bylo natolik stresující, aby to mělo signifikantní vliv na požitek z cesty, aď už jste vlakař nebo ne, nevidím důvod, proč by na nočním vlaku nemohl být stejný takt průvodčích bez ohledu na kategorii vlaku.
Páry? No, když se podívám na Paskov, který má podle mého kolegy ze školy nejkvalitnější uhlí vůbec (může se mejlit), by ty páry možná nebyly tak marné... rychlost cestování se u nás od parního provozu nezměnila a cestujícímu je jedno, jak je staré to co ho táhne, hlavně že se někam dostane... a pokud jde o fanoušky tak se k nám v tu ránu začne sjíždět celá Evropa... Ne, nepleťte si mně s fosílií, přípojky na 230, wi-fi i nakládací plošiny na vlacích vítám, ale to proto, že to jsou detaily, které přidávají na kvalitě služby jako celku, ale neohrožují ji, případně lze nahradit bez zásahu do vlaku, navíc jsou relativně levnější, zkuste tohle s klímou nebo záchodem u tlakostěnnů... poněkud nemožné
Obecne verejne mineni je takove, ze jet nocnim vlakem CD znamena krome drahe cesty ve starych vozech i vysokou sanci na okradeni... bohuzel.
Shiri: průvodčí má čtyřhran... může kupé otevřít
Na to neni nikdo zvedavej. Pruvodci muze prijit za 3 minuty nebo za hodinu (nebo taky vubec...)
radši vraky, než rozbitou klímu
Samozrejme. A radsi parni lokomotivu (nebo konske sprezeni) nez rozbitou elektrickou. A radsi diru na koleje nez plnou zumpu. A radsi jit pesky nez se zabit pri nehode, kterou zpusobi technicka zavada... Pokud nekdo prosazuje vozy s nejakou technikou, tak zaroven implicitne predpoklada, ze se ta technika bude udrzovat funkcni.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










