Praha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.
Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.
Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.
Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.
České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.
Zdroj: České dráhy
| 11.5.2014 (8:00)
na střeše jako v Indii
těsně po válce se tak jezdilo z Prahy do Košic běžně ;-)
(vyprávěla mi to babička)
Pokud jde o druhou větev zmíněnou v diskusi, tedy Blava a Budapešť... no řekněme, že tohle by chtělo z Břeclavi pověsit Metropola na Petrov, aby si tam bylo vůbec možno obzlváště mezi Blavou a Budapeští sednout...
Obecně tu bylo zmíněno řešení velkorpostory, což je ale pitomost, největší devizou vlaku proti autobusu je soukromí kupé, to že si v něm někdo třeba soukromničí není až takový porblém, průvodčí má čtyřhran a má, pokud je mi známo, procházet soupravu i v noci, takže pokud je souprava přeplněná, může kupé otevřít, pokud není, nejsou zamčená kupé až takový problém z tohoto vyplývá, že nasazení velkoprostorů možná řeší kapacitu, odrazuje ale cestující jako takové, místenky jsou taky nešťastná volba, soupravu vyprodáte a donutíte cestující v době, kdy z destinace neodjíždí žádný jiný vlak hledat konkurenci, kterou je za těchto podmínek v zásadě jen individuální doprava, která drahám (bez ohledu na provozovatele) odebírá i denní cestující, tento scénář je sebedestruktivní, takže tudy taky cesta nevede, opět se vracíme k vysokokapacitním vlakům, které by ale potřebovaly výjimky z legislativi, nemluvě o problematickém použití v hlavových nádražích a o tonáži.
Pokud jde o stav vozů, přátelé, radši vraky, než rozbitou klímu, beru, Rumuni maj vozy ve všelijakým stavu, ale když si ve vedlejším kupé můžu, vlivem chybně fungující klimatizace, chladit pivo až na optimální teplotu (vloni Dacia) a jediný způsob, jak otevřít okno je vysklít jej, je asi něco špatně, obecně s klimatizací mám porblémy i u nás.
Podtrženo sečteno, kombinace vlaku vyšší kategorie a delšího rychlíku by mohla vyjít, ovšem je velice otázné, jak spoje načasovat a určit jejich "kvalitu", proto se domnívám, že pokud by měla tato situace být vyřešena, stejně nakonec zůstaneme na našem území u tří vlaků, protože stále bude třeba napojit Kraków, Warzsawu, možná časem i Kiev a vlaky na Slovensko by nemusely být schopny tyto vozy pojmout, na Slovensku ale dva vlaky možné jsou.
parkrát jsem si to užil taky.. to by mohly jet i dva! škoda že to na ČD nevědí
Lidi s ním nechtěj jezdit, protože jsou zvyknutí na různé Xeer? A proč je teda zrovna mezi CA a KE narvaný? Už to nehulte panáčci.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










