..: Noční spojení Česka se Slovenskem se od příštího roku zredukuje :..

R 420 Excelsior na trati Žilina - Košice, foto: JohníkPraha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.

Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.

Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.

Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.

České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.

Zdroj: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 11.5.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
11.05.2014 (19:18)  
Frantisek:

na střeše jako v Indii

těsně po válce se tak jezdilo z Prahy do Košic běžně ;-)
(vyprávěla mi to babička)
registrovaný uživatel Kakov 
11.05.2014 (19:14)  
co je zkratka CA? děkuji
registrovaný uživatel Shiri 
11.05.2014 (18:58)  
no nevím, když se podívám na řazení Excelsioru z let 1993/4 tak vidím v Praze 16-ti vozovou soupravu, oproti dnešním desíti, beru, že někteří si myslí,že vlak nemůže koukat ze stanice a on opravdu nemůže... pokud tím znemožní využití nádraží, ne jen omezí, v praxi to jde skoro vždy vyřešit. Jistá možnost zrušení Excelsioru nebo Šíravy je, ovšem to by znamenalo Excelsior z let 93/4 v celé délce, nebo minimálně mezi Prahou/Pardubicemi a Košicema, nemluvě o tom, že by musel pokračovat do Humenného/Chebu a to nevím, jestli vzhledem ke dnešní legislativě, někdo dokáže prosadit, jinak to ale nepůjde.
Pokud jde o druhou větev zmíněnou v diskusi, tedy Blava a Budapešť... no řekněme, že tohle by chtělo z Břeclavi pověsit Metropola na Petrov, aby si tam bylo vůbec možno obzlváště mezi Blavou a Budapeští sednout...
Obecně tu bylo zmíněno řešení velkorpostory, což je ale pitomost, největší devizou vlaku proti autobusu je soukromí kupé, to že si v něm někdo třeba soukromničí není až takový porblém, průvodčí má čtyřhran a má, pokud je mi známo, procházet soupravu i v noci, takže pokud je souprava přeplněná, může kupé otevřít, pokud není, nejsou zamčená kupé až takový problém z tohoto vyplývá, že nasazení velkoprostorů možná řeší kapacitu, odrazuje ale cestující jako takové, místenky jsou taky nešťastná volba, soupravu vyprodáte a donutíte cestující v době, kdy z destinace neodjíždí žádný jiný vlak hledat konkurenci, kterou je za těchto podmínek v zásadě jen individuální doprava, která drahám (bez ohledu na provozovatele) odebírá i denní cestující, tento scénář je sebedestruktivní, takže tudy taky cesta nevede, opět se vracíme k vysokokapacitním vlakům, které by ale potřebovaly výjimky z legislativi, nemluvě o problematickém použití v hlavových nádražích a o tonáži.
Pokud jde o stav vozů, přátelé, radši vraky, než rozbitou klímu, beru, Rumuni maj vozy ve všelijakým stavu, ale když si ve vedlejším kupé můžu, vlivem chybně fungující klimatizace, chladit pivo až na optimální teplotu (vloni Dacia) a jediný způsob, jak otevřít okno je vysklít jej, je asi něco špatně, obecně s klimatizací mám porblémy i u nás.
Podtrženo sečteno, kombinace vlaku vyšší kategorie a delšího rychlíku by mohla vyjít, ovšem je velice otázné, jak spoje načasovat a určit jejich "kvalitu", proto se domnívám, že pokud by měla tato situace být vyřešena, stejně nakonec zůstaneme na našem území u tří vlaků, protože stále bude třeba napojit Kraków, Warzsawu, možná časem i Kiev a vlaky na Slovensko by nemusely být schopny tyto vozy pojmout, na Slovensku ale dva vlaky možné jsou.
registrovaný uživatel JK ml. 
11.05.2014 (18:40)  
Co to je za poznámku pana Šťáhlavského o nenaplněném normativu a zefektivnění??? Jakože na Slovensko bude jezdit vlak s 20+ vozy,směska ruské vozy + kotouče,špalky našich vozů? Tj místo dvou nočních vlaků jeden? Si báječní muži s klikou zase pošmáknou až takovej kaloun budou brzdit:-)
11.05.2014 (17:24)  
Omezit už tak řídkou nabídku, no, nevím. Loni přes léto jsem měl tu čest, respektive spíš ten trest, jet párkrát Šíravou, což při současném omezení jízdy předchozího vlaku na některé dny znamenalo, že byl jediným večerním vlakem na východ, po němž už jel jen noční Excelsior. Vzhledem k plnému využití délky vlaku především všemožnými spacími vozy, které jsem při cestě do České Třebové pochopitelně nevyužil, byly zbývající nečetné vozy k sezení a stání zaplněné tak, že jsem stál chvílemi doslova na jedné noze, kontrola dokladů logicky neprobíhala, nebylo kudy. Spíše bych se tedy přimlouval za nějaké sofistikovanější řešení, místenky sice nejsou špatná věc, ale omezují využití vlaku. Možná by bylo schůdnější ze dvou spojených směrů udělat dva samostatné vlaky s kapacitou proměnnou dle očekávaných požadavků. Ve slabších obdobích je samozřejmě možné je spojit, anebo lépe udělat tu propagaci, přehledný tarif a podobně. Obávám se, že pokud jen jeden vlak zruší, pak se v sezóně bude jezdit tím předchozím na střeše jako v Indii (což bych vzhledem k troleji neriskoval).
11.05.2014 (17:21)  
to Starouš:
parkrát jsem si to užil taky.. to by mohly jet i dva! škoda že to na ČD nevědí
11.05.2014 (16:42)  
Já bych Excelsior nerušil. Je to například jediná možnost, jak se dostat po půlnoci z koncertů nebo divadel v Praze na východ republiky, aby člověk byl ráno v práci. A co jsem s ním jel naposledy po koncertu Claptona, tak byl natřískaný až po střechu (samozřejmě většinou návštěvníků této akce), že jsem se do něj skoro nevešel a "celou cestu jsem stál na jedné noze a ještě k tomu ne vlastní..."
registrovaný uživatel Nechic  mail  
11.05.2014 (16:37)  
Jel jsem excelsiorem hodněkrát. Obsazenost proměnlivá od stání v uličce po 2 lidi v kupé, ale rozhodně si nikdy nemyslím, že by strádal. Ten vlak je celkem známý a používaný vnitro i mezinárodně (překvapilo mne i množství lidí jedoucích z Ostravy). A béčka? V noci nejlepší cestování, ve starém béčku oranžová žárovka je 100x pohodlnější než operační sál typu Bpee nebo Bmz, má to svou atmosféru a krásu...Celkem mi je smutno, že takovou ikonu Československa zruší.
11.05.2014 (16:17)  
Kamenára neřešte, ten rozumí naprosto všemu, je chytrej jak rádio a od pár zaměstnanců ŽSR má slíbenu opravu obličeje (své moudra se totiž snaží podsouvat i přes různé stížnosti) a přitom ze zkoušky ze železniční dopravy toho moc nepředvedl.

Lidi s ním nechtěj jezdit, protože jsou zvyknutí na různé Xeer? A proč je teda zrovna mezi CA a KE narvaný? Už to nehulte panáčci.
11.05.2014 (16:06)  
Excelsior byl můj první noční vlak kterým jsem kdy kam cestoval a myslím si že patří ke klasice. Béčka mi nevadila ale když tenkrát prodávali lehátko za 130Kč neřešil jsem to, Košice - Chomutov ničím jiným. :-)
  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko