..: Noční spojení Česka se Slovenskem se od příštího roku zredukuje :..

R 420 Excelsior na trati Žilina - Košice, foto: JohníkPraha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.

Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.

Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.

Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.

České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.

Zdroj: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 11.5.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 152.0  mail  
11.05.2014 (15:12)  
Nevím, co se vám zdá špatného na vozech, které jezdí na Excelu. Ano sice jsou to „obyčejná Béčka“, ale dnes už většinou ty zmodernizované, bez koženky (i když proti té já osobně zrovna nic nemám). Někteří píšou: nasadit velkoprostory. No já nevím, mě příjde, že se velkoprostory nanoční vlaky zrovna moc nehodí...
Problémem u nočních vlaků je, jak už bylo psáno, že široká veřejnost o nich moc neví a má proti nim předsudky. Když někomu řeknu, že jedu Excelem z Karviný ve 23 hodin, označí mě málem za sebevraha, který se jde do vlaku dobrovolně nechat zabít, znásilnit a okrást.
11.05.2014 (14:00)  
chio, hej, lebo tie vozne su bezne v takom stave... mimochodom, keby aj boli, tak Bmpeer (alebo aj Beer) v zlom stave je sto krat lepsi ako akekolvek Acko, ci Bcko.
11.05.2014 (13:59)  
Z tohoto článku je smutno. Excelsior mám rád. Faktem je určitě dost toho co je v komentech... Velmi mizerná kvalita vozů včetně spacích, lidé neznají noční vlaky, železnice dodnes neumí a je neuvěřitelně neschopná zjednodušit ceník, prodej jízdenek a neumí prodávat své služby obecně natož v noční mezinárodce to všechno jsou střípky v mozaice proč tento business zaniká.
Bohužel je to další důvod přejít do auta:-(
Jaký si myslíte, že na zamýšlený konec "Excelsior dálek" má liberalizovaný úsek Praha-Ostrava? Rekl bych že velký...
A neplete se dráze pod nohy další mezistátní konkurent?
11.05.2014 (13:38)  
Excelsiorem jezdím pravidelně na Slovensko z Hranic na Moravě. Zrušením Excelsioru přijdu o poslední možné vlakové spojení na Slovensko, kde chci být k ránu v lokalitě Žiliny, L. Mikuláše, Štrby. Co mám zkušenosti, tak Excelsior bývá velmi obsazený z Prahy (především před víkendem) a dále na rameni slovenském (celý týden), kde mi připadá, že supluje vnitrostátní přepravu ve své ranní časové poloze. Vlak se zrušit může, otázkou je, jestli budou nějaké doprovodné kroky, tj. možnost přípoje na něco jiného. Osobně nevidím důvod, proč řešit obsazenost 2 lidí kupé ve voze řady B. Jsou to také zákazníci, zamčenost kupé se dá řešit s průvodčím. Dle mne se výrazně zvýšil komfort cestování pro lidi, kteří si připlatí, tj. povinně lůžkové a lehátkové vozy. Nemyslím si, že ještě nastal čas zrušit Excelsior. Poslední dobou jsou nasazovány "humanizované" vozy řady B. Když se zjistí konkrétní přepravní proudy dle názoru "michawel", stále se dá hýbat se skladbou vozů ve vlacích, tj. zmenšit počet vozů řady "B" na úkor místenkových lehátkových a lůžkových. Povinně místenkové velkoprostory jsou možné, avšak co jsem s nimi cestoval, tak pro "celonoční" provoz je lepší mít upravené velkoprostory. Navíc tam musí být určitý řád, disciplína, kterou nevidím u nás ještě moc reálně (přestože ji lze jednoznačně nastolit).
11.05.2014 (13:06)  
Karel Kovářik: Úsporný asi ne, ale něco to ukazuje, ukazuje to pravděpodobně ty přepravní proudy. Netvrdím, že to je dobře, protože nemám ty podklady.
Ještě edit: Pokud k tomu zrušení fakt dojde, opravdu bych uvítal, kdyby to odpovědné osoby řádně zdůvodnili. (což se bohužel asi nestane)
registrovaný uživatel Kakov 
11.05.2014 (12:56)  
michawel:

a taky se trochu zamyslet nad skutečnou úsporou rušení. Protože styl zrušíme excelsior a místo něj pojede R Cheb-Pardubky+R Praha-Ova+Sp Ova-Žilina+R Trenčín-Košice mi moc úsporný nepřijde.....
registrovaný uživatel chio 
11.05.2014 (12:56)  
Tomáš Kamenár, Error404: zato taký B(m)peer so zažratou špinou na obkladoch a sedadlách, rozbitými dverami a podstropnými panelmi, ktoré na mieste drží niekoľko vrstiev izolačky (podľa starých stôp po lepidle zo strhnutej pásky, na ktoré sa už nalepil prach, to rozhodne nebola jednorázová núdzová oprava), je naozaj vozeň super kvality.
registrovaný uživatel Kakov 
11.05.2014 (12:52)  
Oto:

no já si excelsior pamatuji obsazený minimálě 6 lidmi na kupé (v B), ve spacím voze jsem nikdy v Excelsioru nejel...
11.05.2014 (12:44)  
Na 2 lidi zalígrovaný v kupé dnes existují dvě řešení: Kupé zrušit úplně a jezdit velkoprostorovými vozy (Rakousko), nebo zavést povinnou rezervaci. (Německo) Oboje dává smysl a navíc se lépe počítají cestující. A základní otázka nezní kolik těch cestujících v tom vlaku je, ale odkud a kam jezdí. A přesně tohle je potřeba vidět a vědět před tím, než se budeme seriózně bavit o tom, co s Excelsiorem. Mě osobně se líbí spíš ten rakouský model, vagón je totiž o něco bezpečnější (ve velkoprostoru si na zlodějnu přeci jen tak nikdo netroufne). Vozy ale nemáme, takže zbývá to jednodušší, povinná rezervace místa, čímž se vyřeší i jiný problém a to přeplněnost Metropolu a zároveň to, co popsal Oto (a přesně) tj. nemožnost rozumně nakupovat jízdenky na tyto noční spoje. Jak jinak ty povinný rezervace nesnáším, tak zrovna u nočních vlaků mi dávají smysl.
Vozový park je potom už věc jiná. Ona je otázka nakolik se k tomu staví slovák, jestli celý excelsior problém není jenom nějaké trucování slovenské strany, nebo vice versa. Ale tady je nutné potřeba zdůraznit základní otázku a to: Kolik lidí jezdí ze slovenska a v jakých úsecích. Protože ZA-OVA umíme přece vyřešit jinak.
registrovaný uživatel Oto 
11.05.2014 (12:28)  
A Bratislava je asi v Maďarsku, ne??? :-D Že se tam nikde nepíše o EN 476/477 Metropol...

Bratislava je tak blízko, že se tam jezdí přes den, Metropol není určen pro jízdy z ČR na Slovensko, ostatně kdo by chtěl být v Bratislavě v půl šesté ráno a předtím spát sotva pár hodin.

Cestu v něm absolvuji několikrát do měsíce, a že by jezdil nějak špatně obsazený, no nevím.

Pokud si vzpomínám, tak "obsazený" Excelsior vypadá tak, že v béčku spí dva lidi v leže na sedačkách, což vytváří iluzi obsazenosti.
Ubytovací vozy jsou jiná věc, ale ty se dají připojit na zbylé dva vlaky, aby byly dlouhé a rentabilnější.

možno sa podpisuje pod nízkou obsadenosťou kvalita vozňov a cena.

Pod nízkou obsazeností se podepisuje to, že obecně od rozdělení státu postupně klesá zájem o cestování na Slovensko. Navíc, stará generace, která ví, jak se jezdí vlakem, stárne a vymírá.

A nové cestující se získat nedaří, protože
- chybí propagace, která by vysvětlila lidem, co to je noční vlak, jaké má výhody a jak to tam vypadá.
- systém prodeje jízdenek je šílený. Normálním způsobem (po internetu) lze koupit akorát malé procento jízdenek a to nejméně 3 dny předem (a z IDOSu na to není odkaz, takže na to málokdo sám přijde). Zbytek se prodává stylem "zjisti si sám, že je potřeba rezervace + jízdenka, zjisti si sám kolik to stojí, a hybaj osobně na nádraží".

Přitom zrovna u ubytovacích vozů, kde je víceméně přirozené jízdenku vázat na konkrétní spoj a místo, není žádné technické omezení při kontrole eShopových globálních jízdenek. Stačí prodej ukončit 1-2h před odjezdem, průvodce nafasuje jmenný seznam cestujících vytisklý na A4 a hotovo. POPku nepotřebuje.
  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko