Praha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.
Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.
Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.
Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.
České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.
Zdroj: České dráhy
| 11.5.2014 (8:00)
Problémem u nočních vlaků je, jak už bylo psáno, že široká veřejnost o nich moc neví a má proti nim předsudky. Když někomu řeknu, že jedu Excelem z Karviný ve 23 hodin, označí mě málem za sebevraha, který se jde do vlaku dobrovolně nechat zabít, znásilnit a okrást.
Bohužel je to další důvod přejít do auta:-(
Jaký si myslíte, že na zamýšlený konec "Excelsior dálek" má liberalizovaný úsek Praha-Ostrava? Rekl bych že velký...
A neplete se dráze pod nohy další mezistátní konkurent?
Ještě edit: Pokud k tomu zrušení fakt dojde, opravdu bych uvítal, kdyby to odpovědné osoby řádně zdůvodnili. (což se bohužel asi nestane)
a taky se trochu zamyslet nad skutečnou úsporou rušení. Protože styl zrušíme excelsior a místo něj pojede R Cheb-Pardubky+R Praha-Ova+Sp Ova-Žilina+R Trenčín-Košice mi moc úsporný nepřijde.....
no já si excelsior pamatuji obsazený minimálě 6 lidmi na kupé (v B), ve spacím voze jsem nikdy v Excelsioru nejel...
Vozový park je potom už věc jiná. Ona je otázka nakolik se k tomu staví slovák, jestli celý excelsior problém není jenom nějaké trucování slovenské strany, nebo vice versa. Ale tady je nutné potřeba zdůraznit základní otázku a to: Kolik lidí jezdí ze slovenska a v jakých úsecích. Protože ZA-OVA umíme přece vyřešit jinak.
Bratislava je tak blízko, že se tam jezdí přes den, Metropol není určen pro jízdy z ČR na Slovensko, ostatně kdo by chtěl být v Bratislavě v půl šesté ráno a předtím spát sotva pár hodin.
Cestu v něm absolvuji několikrát do měsíce, a že by jezdil nějak špatně obsazený, no nevím.
Pokud si vzpomínám, tak "obsazený" Excelsior vypadá tak, že v béčku spí dva lidi v leže na sedačkách, což vytváří iluzi obsazenosti.
Ubytovací vozy jsou jiná věc, ale ty se dají připojit na zbylé dva vlaky, aby byly dlouhé a rentabilnější.
možno sa podpisuje pod nízkou obsadenosťou kvalita vozňov a cena.
Pod nízkou obsazeností se podepisuje to, že obecně od rozdělení státu postupně klesá zájem o cestování na Slovensko. Navíc, stará generace, která ví, jak se jezdí vlakem, stárne a vymírá.
A nové cestující se získat nedaří, protože
- chybí propagace, která by vysvětlila lidem, co to je noční vlak, jaké má výhody a jak to tam vypadá.
- systém prodeje jízdenek je šílený. Normálním způsobem (po internetu) lze koupit akorát malé procento jízdenek a to nejméně 3 dny předem (a z IDOSu na to není odkaz, takže na to málokdo sám přijde). Zbytek se prodává stylem "zjisti si sám, že je potřeba rezervace + jízdenka, zjisti si sám kolik to stojí, a hybaj osobně na nádraží".
Přitom zrovna u ubytovacích vozů, kde je víceméně přirozené jízdenku vázat na konkrétní spoj a místo, není žádné technické omezení při kontrole eShopových globálních jízdenek. Stačí prodej ukončit 1-2h před odjezdem, průvodce nafasuje jmenný seznam cestujících vytisklý na A4 a hotovo. POPku nepotřebuje.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










