Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.

Ano lidi nechcou do krychlíku, neboť (dis)komfort ze všeho nejvíc připomíná Tatramatku pračku: Dělá to randál a čas od času se to rozvibruje (především na rovinkách, absence tlumičů vrtivých pohybů je znát). Taky tomu chybí klima a zásuvky.
Je logické RailJet zastavovat v Pardubicích a možná Kolín pro výstup od Brna a nástup do Brna (což lze řešit tarifní politikou). A vagony ze současných i nedávných bazarových nákupů a rekonstrukcí se můžou zapřáhnout na R.
Pokud je jedno jestli 2:30 nebo 2:40 na Brno-Praha, tak je pak stejně jedno jestli 1:01 EC proti 1:13 R ze Třebové do Brna. Autem je to asi 1:30 a o nervy po přetížené silnici, na které je pomalu víc křížků než dopravních značek.
railjet by uměl současný UIC standard pro komunikaci, ale asi by si za úpravy a recertifikaci musely dráhy zaplatit. Takže zvolili cestu menšího odporu - 1216 ÖBB.
v čem vidíte v případě Kolína přínos rychlíků přes vysočinu? oproti R přes Pardubky v MuN??
ono totiž jedou v podstatě ve stejnou dobu a tudíž je nabídka spojení v podstatě stejná jako v MuN, s tím, že MuN má navíc ještě Sp, který doplňuje takt rychlíků....
kde by prosím chyběla 380?? zatím ji hodně vidím i na vlacích, kde by ji persing nahradil bez problémů
Dostat se ze Třebové na Prahu by neměl být problém, každou chvilku něco jede a teď tu zastavují dokonce i ty žluté věci. Háček je v tom, že ve zkrácených vlacích z Ostravy bývá obsazenost vyšší než 80% a u lidečských EC jen o málo menší. Naopak vlaky od Brna jezdí ve špičku i v sedle poloprázdné.
Se směrem do Brna už je to horší, protože mít 2h takt Rychlíku na vnitrostátní části 1. koridoru mi příjde silně nedostačující (to si jako myslíte, že třeba lidi z Ústí budou do Brna jezdit přes Pardubice??? :O)
Co se týká sporu Třebová/Kolín - z Kolína na Prahu je nabídka dostatečná s i bez EC a na Brno lze použít oproti třebové navíc rychlíky přes Vysočinu a přestup na EC v Pardubicích (Třebová - Brno s přestupem v Pardubicích by mohl jet jedině nějaký režijkář s vystudovaným ČVUT, ale pro normálního člověka je to nepoužitelné)
A za poslední - mám poloprázdný vlak, když zruším jednu zastávku, získám 5 minut a příjdu o 15-20% cestujících, kolik cestujících do vlaku naláká zkrácení jd o 5 minut?
- mám poloprázdný vlak - nechám ho raději zastavit vprostřed cesty, kde mi nastoupí cestující do obou směrů, nebo těsně před koncem, kde se mi vytíží pouze 1 koncový úsek?
Proč asi v Kolíně nezastavují Jančurák ani Leoš?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.



















