Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.

A podle toho, co jsem viděl dřív a teď, Ústí nad Orlicí generovalo víc cestujících než teď Česká Třebová.
Jinak na tom fakt nic světoborného nevidím. Prostě jen hezký vlak s jako obvykle tvrdými sedačkami. Rakouský ojetiny mi přijdou mnohem lepší.
Tohle bylo este nic proti tomu, kdyz skodovka podala na UOHS podnet na prosetreni pronajmu Taurusu, ktere bylo nutne pronajmout prave kvuli neplneni smlouvy a hlavne dodavek lokomotiv ze strany skodovky. Tomu uz se rika ultra drzost.
JiříK.: Pak je otázkou, proč se tedy do finálního kola dostal Stadler. :-)
No prece aby v tom finalnim kole bylo koho vyradit :-D
roman fibich: 2.triedou viac ako hodinu max 1a1/2 je moc
To je ale subjektivni. Tou druhou tridou jsem jel z Bregenzu do Vidne a s pohodlim sedadla jsem nemel problem.
Problem byl v tom, ze sem se celkem nudil (je to dlouhy), a ze fungoval internet skoro stejne mizerne jako v Regiojetu...
Argument o SŽDC doufám nemyslíte vážně, takový bych od odborníka nečekal. Staví tam několik R a ničemu to nevadí, řešení se vždy dá najít. Třeba v tomto GVD by ve směru do Prahy jenom RJ pěkně v ČT 5 min. počkal, až ho předjede EC. Vaši motivaci ale chápu. Nelze přece připustit, že Jančura zjistil, že zastavování v ČT je i pro něho lepší, než v Ústí. Nečte asi bláboly na fórech, že tam cestují jen "režíjkáři". To už totiž neplatí. Ten "cestovatelvlakembusem" popsal význam ČT a důležitost nejen jako zde omílané spádové oblasti, ale i jako uzlu naprosto přesně.
Onehdá mi volal kamarád, že je v šalině a ujíždí mu tenhle "rychlík" kterým chtěl jet fotit do Jeseníků. Rychlé hledání přineslo několik alternativ, od Žlutobusu do Olomouce po EC přes ČT, které měly jedno společné - od Zábřehu dále se všechny napojovaly na ten ujetý R (který v tom koncovém úseku neměl reálnou alternativu) - a všechny ho v pohodě stíhaly dohnat, i ty s odjezdem o skoro hodinu později!
Tož tak - dokud bude alternativa TAKTO tragická, tak prokleju do třetího kolena (bacha!) každého kdo navrhuje proředit možnosti rychlého spojení Brno - ČT (následně dále) zrušováním zastavování. Nejde mi o velikost, ale o možnosti spojení. A nebiju se tu nijak o koženku či hadru, vozy řeším až na posledním místě, důležité je pro mě jestli něco jede a jak rychle. Koneckonců, nedávo jsem jel do Svitav a byl jsem docela spokojený s "obyčejným" Sp složeným z Bdmtee, pokud není velká obsazenost tak ty zakrslý sedačky tolik nevadí, a jelo to slušně rychle, zastávky to bralo velice rozumně (vynechávalo to vyslovené díry, jinak stavělo všude). Zpáteční cesta mimochodem dost trága, Os + Os s půlhodinovou přestávkou uprostřed, JD dvojnásobná, prostě nuda nuda šeď šeď...
Jestli si tohle vlaky rozumně nepohlídaj (vyváženě řešit kompromisy se zastavováním/nezastavováním, ideálně to asi nelze (leda za majlant) ale aspoň vyhovět co největšímu počtu lidí, kašlat na rádobypravidla typu "krajská města" apod.) tak dochází ke směšnostem typu "dojíždím ujetý rychlík autobusem a chytám ho v Olmiku" a krása rychlé ekologické dopravy se ztrácí v dáli... :(
Podle nepotvrzených zpráv se Stadler uvolil na rok výroby soutěžených souprav pozměnit logo výrobce tak aby uvedený komponent obsahovalo :)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.



















