Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.

JiříK.: Ještě jednou se omlouvám, ale jsem pouhý obyčejný (ukecaný) cestující a v těchto zkratkách se nevyznám :)) Nicméně podle toho, co jste psal, mají přejít vozy zajišťující rameno přes Břeclav na Prostějov. Rozumím tomu správně? Nebo se tam vyskytne něco jiného (protože na Břeclav jezdí stále "béčka").
Lo Wang: A ty modernizované vozy by měly potom nahradit ty EMU a ty vozy prý mají přejít na R Brno - OL - Šumperk.
Nevím, jak bude koncipován GVD, ale ideální by bylo, kdyby teda nadvlak RailJet Praha-Graz zastavoval jen v Pardubicích, Brně a Břeslavi a klasické EC vlaky na Bratislavu zastavovaly v Kolíně, případně Třebové.
Vy tady řešíte pohodlné nebo nepohodlné spojení Brna se Šumperkem s x přestupy, abyste nemuseli jet přímým rychlíkem, kdežto cestující z ramena Č. Lípa - M.Boleslav - Nymburk - Poděbrady tak příjdou o přípojovou vazbu na jižní Moravu případně zahraničí.
Je rozdíl je např. z M. Boleslavi nebo Č. Lípy 2:57 vs 3:55 s přípojem na EC v Kolíně, nebo čekat na klasický rychlík, s příjezdem o hodinu déle, pokud to vůbec bude navazovat...
Jo, ty modernizace, to už vím, o co jde... No tak to by pokrok byl...
cestovatelvlakembusem: Ne, má jít o vozy, které se nyní modernizují v Krnově. Foto interiéru ale zatím bohužel nikde není. ABpee pak jsou tady: http://www.railvolution.net/zm/aktuality/prvni-vuz-abpee-pro-cd
Jestli si mám pod Bdtee představit zhruba toto: http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdtee286.php, tak děkuji, ale ani to mi nepřijde na 2,5 hodiny adekvátní a není to důstojná a srovnatelná náhrada za to, když dnes jedu IC a EC s přestupem v Zábřehu a České Třebové...
Navíc jak sám říkáte, KDY to bude...
cestovatelvlakembusem: Na neoficiální profilu ČD se na konci minulého roku objevily informace o tom, že nevyužité prostředky ŘDS by měly být přesunuty na modernizaci vozů na tratích, které se mají soutěžit nejpozději (byla mezi nimi i explicitně uvedena trasa Šumperk - Brno). Od té doby je bohužel ticho a nevypadá to, že by skutečně došlo k nějakému dalšímu pokroku.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.



















