Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

A videl jste o kolej vedle vystavené Omneo? ;-)
Prakticky na kazdem vyrobku je mozne najit nejake nedostatky. Resp. neco, co treba vyrobce nepovazuje za dulezite a pritom se to nekomu ze zakazniku nemusi libit. Treba si pamatuju, jak se kdysi nekdo rozciloval, ze na vnitrni strane kapoty motoru u auta je lak udelany "pouze" ve smyslu protikorozni ochrany a utlumeni hluku, pricemz on to chtel mit v podobnem provedeni jako vnejsi lak vozu a vnitrni tapecirunk.
Stejne tak je mozne mit na jakemkoliv vyrobku surove nebo zabrousene svary ... a je to jen otazka toho, jestli je vzhled nezabrouseneho svaru pro dany vyrobek prijatelny, ci nikoliv - na nerezovem zabradli ci madle budu predpokladat svary zabrousene, na podvozku mi je to fuk. Presto muze nekdo povazovat nezabrousene svary na podvozku (nebo jinych ciste funkcnich komponentech) za nedostatek. A stejne tak se muze objevit nekdo, kdo udela specialni vystavni kousek, kde budou zabrouseny svary i na tom podvozku.
Takovychto veci je si samosebou fabrika vedoma a je to v podstate schvalne nastavene tak, aby provedeni odpovidalo cene.
Pak je tu druha skupina toho, co je mozne povazovat za nedostatky, pricemz to nekdo jiny za nedostatek povazovat nemusi. Jsou to zalezitosti, ktere nekomu pripadaji samozrejme a jinemu ne - a problem nastava prave v situaci, kdy zakaznikovi to pripada jako nedostatek, kdyzto dodavateli jako provozni stav. Sem muzou patrit ruzne skviry a mezery v oblozeni, nesrovnani opakovanych veci do lajny (treba kdyz jsou vesaky na odevy kazdy v jine vysce) a tak podobne. Zadrhel je, ze zatimco vyse popisovana prvni skupina "nedostatku" byva ve fabrice zpravidla nejak nastavena, protoze to je soucast kalkulace, takhle skupina nedostatku zpravidla zije svym zivotem a definovano to neni ... takze se na jednom kusu muze stat, ze je vse v poradku, na druhem vylozene nejaky nedostatek prasti pres oci a presto to dodavatel - at uz diky laxnosti nebo provozni slepote - nehodla uznat jako reklamaci.
No a pak je prave na odberateli, jak si dokaze na dodavatele dupnout a dotlacit ho k tomu, aby veci z tehle druhe skupiny nebyly aspon u tech jim odebiranych vyrobku.
Proto se na skupinu techto nedostatku radeji zameruji az v provozu, protoze hodnotit to na jednom kousku muze byt osemetne.
Tim ale nijak neobjajuju vystavovatele, protoze zpravidla na vystavni kousek byva kladen zvlastni duraz u dodavatele, takze by se tam prave tyhle problemy objevovat nemely.
OK, tohle vysvetluje to "vsimli jsme si" a je to vyresene. Spravne melo by "neco jsme zaslechli, ale osobne nic nevideli, zespodu jsme tu kisnu nezkoumali, takze fotky nemame, coz nas velmi mrzi".
Ja teda netusim, jak moc velky problem je to pro konstrukci a nemyslim, ze se to kvuli tomu po prvnich dvou mesicich musi rozsypat, ale preci jen, aby to info bylo komplet...
V Berline jsem si je poradne prohlizel a nejakou tragickou kvalitu svarovani jsem nezaznamenal - i kdyz roboticke svary jako u Siemense to nejsou... Prisly mi kratke brzdove hadice a par dalsich detailu. V interieru take zadna tragedie - i kdyz do premieoveho produktu tam neco chybi, napriklad se setrilo na krytu prostoru mechanismu dveri (je tam ze strany videt, jsou-li otevrene), nebo na provedeni jinak velice peknych dveri mezi salonem a nastupnim prostorem. Ale Astra si je asi mezer vedoma, kolem vozu se porad motal chlapik v modrakach :-)
Kazdopadne tu zustavaji otazky komfortu za jizdy a spolehlivosti.
Na to jsou tady (bez ironie) experti jiní. Na fotkách, co máme, to nikde nevidím. Což nevylučuje, že jsme jen nevyfotili správný detail či metr interiéru.
Škoda, že tu není nějaký "želpage" magazín psaný lidma, kteří se vyznají v konstrukci, výrobě a údržbě. :) Byl by to zas trochu jiný pohled na věc.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.























