..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Related newsopen/close

More on Vozidla Reportáže

More from Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 33      Zpráv na stránku:   
Registered user Raquac 
06.10.2014 (9:10)  
JiP: Jenom konstatuji, ze ten vuz byl prezentovan ciste staticky a na zaklade toho je nekorektni srovnavat komfort s Railjetem. Nic vic, nic min. Neocekavam zadnou katastrofu, ale pri srovnani se spickou by to chtelo posoudit vuz i za jizdy.

Ze je nejdulezitejsi uspech u cestujicich klidne podepisu - a troufam si k tomu dodat, ze kvalita vozoveho parku je jen jedna z jeho soucasti. Tak mi laskave nepodsouvejte modrogumni odsuzovani.

Mimochodem, uspech Regiojetu se mi libi.
Registered user JB 
06.10.2014 (8:32)  
JiP: Vy jste se nesetkal třeba s tím, že ve vozidle s moderním, léty prověřeným podvozkem celou cestu něco drnčí? (Já včera, ve vrúteckém voze na podvozcích SGP.) Na co si tak ještě vzpomenu: nikdy jste, dejme tomu, nic nezapomněl v polici, do které není odspoda vidět? (Toto u prezentovaného vozu RJ nehrozí, což oceňuji - designéři rádi pomíjejí takovéto detaily). Zkreslený zvuk rozhlasu, sluneční clony, které necloní nebo nedrží stažené, malinké nebo žádné odpadkové koše, klimatizace, která sice chladí, ale nevětrá, prkénko na záchodě, které nedrží zvednuté, ...

Jedním slovem, uvidíme.
Registered user JiP 
06.10.2014 (7:35)  
To Raquac: Na jednu stranu mate asi pravdu, ale co cekate spatneho na chodovych vlastnostech noveho vagonu Regiojetu. Toto je dano predevsim podvozkem samotnym a pouzity typ neni zadny prototyp ale je jiz lety overeny. V Italii jsem mel moznost cestovat vagony s timto podvozkem a skutecne zadne zrady bych tu necekal-podvozek je to velmi jednoduche konstrukce, spolehlivy s vybornymi chodovymi vlastnostmi i pri 200 km/h. A jak uz jsem to tu napsal-o tom kdo provozuje vlaky dobre, nerozhojeme my tady, ministr ani pan president ale cestujici. My o tom tady muzem tlachat ale co ja vidim, tak puvodne 3 vozove soupravy RJ jsou dnes bezne 10 vozove a maji byt v dohledne dobe az 15 vozove, zatimco IC a Ex od CD se pomalu dostavaji na ty 4 vozy, kde RJ zacinal. Kde ti cestujici jsou ? At se vam to libi nebo ne-toto je jedine meritko uspesnosti. Mozna ze bude mit novy vagon RJ nejake mouchy, ale tady snad zkratka nelze poprit, ze interier tohoto vagonu vyrazne prevysuje prakticky cokoliv co CD dodnes predvedly. Pokud bych se mel ted od klavesnice rozhodnout jestli pojedu railjetem 2. tridou CD nebo RJ predvedenym vozem (a to prosim upozornuji, ze ani jednim jsem jeste nejel) tak prvnim pohledem bez nejakeho rozmysleni pojedu RJ. A to neberu v potaz dalsi sluzby, ktere hovori jasne pro RJ.
Registered user Raquac 
06.10.2014 (7:07)  
Pikehead: Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel.

Tohle napsat bez toho aby se dotycny v tom voze alespon projel neni podle meho nazoru solidni. Staticky je ten vuz pekny, ale cestujici v nem budou travit cas za jizdy. Kvalita chodu a hluk jsou zasadni pro komfort cestujicich a to nemohla redakce na vystavisti posoudit. Myslim ze by bylo fer s timhle porovnanim pockat.

Je takovy nazor modrogumni?
Registered user Kakov 
05.10.2014 (21:25)  
ach jo kam vy žluté gumy na to chodíte, já se najezdil vlaky ČD strašně km a takovéhle špatné zážitky nemám...
05.10.2014 (21:10)  
Pikehead: Ještě si dovolím doplnit Váš trefný popis: Ve srovnání s přesvětleným a chirurgicky bílým interiérem novostaveb a rekonstrukcí ČD je tenhle vůz koncepcí interiéru opravdu významně dál. Snad to bude i slušně jezdit a snad tam nebude žádný konstrukční kiks typu nasávání vzduchu do klimatizace u brzd, noha stolu přímo v noze cestujícího, absolutní vítěz soutěže nejhlučnější zavírání odpadkového koše či nejporuchovější "automatické" elektronické "ne"zavírání dveří v kontrastu s automatickým otevíráním WC dveří (tímto zdravíme do Trnavy i na Nábřeží). A když už se náhodou nesetkáte s nefunkčností či kiksem výše uvedeným, zmrazíme Vám alespoň úsměv na rtech pomocí naší klimatizace, abyste cítili na vlastní kůži, že to opravdu umí chladit a naši lidé to opravdu neumí či nechtějí nastavit...
04.10.2014 (23:00)  
Já jsem rád, že se za pomoci několika důmyslných modrých gum podařilo prohlédnout neobjektivní a lacině pojmenovanou reportáž želpage a na základě nefinálního prototypu odhalit dialektickou pravdu, že to bude vlastně sračka překážející na českých kolejích.

Ale vážně: ve srovnání s přesvětleným a chirurgicky bílým interiérem novostaveb a rekonstrukcí ČD je tenhle vůz koncepcí interiéru opravdu významně dál. Snad to bude i slušně jezdit a snad tam nebude žádný konstrukční kiks typu nasávání vzduchu do klimatizace u brzd (tímto zdravíme do Trnavy i na Nábřeží).
Registered user M 
03.10.2014 (19:05)  
Treba to projektoval nejaky Hundertwasser a co vagon, to jine okno:)
03.10.2014 (16:36)  
SYN: Nevím, jak přesně to ten pisatel myslel, ale takto je to zjevný nesmysl. Okna a dveře pro busy se dělají sériově, pokud byly odlišné v řádu cm, musly by se lišit již při prvovýrobě, což by znamenalo, že na každý ks busu by šly rozměrově jedinečné díly. Např. přímo vlepované okno by teoreticky šlo vzít z vedlejšího, pokud by se jednalo o totožný typ busu (nemusí být na první pohled patrné), ale je to příšerně pracné a navíc se mohou hrany skla poškodit vyřezávací strunou. Výroba auto/buso skel je poměrně velmi přesná, zvláště těch plochých bočních - řádově přesnější, než je výroba toho busu samotného. Je tedy daleko pravděpodobnější, že se budou rozměrově lišit jednotlivé kastle busu shodného typu (a taky se liší..) než jejich okna a dveře.
Registered user SYN 
03.10.2014 (14:35)  
Např. okna nebo dveře se objednávají pro konkrétní bus, většinou není možné vzít sklo z vedlejšího odstaveného. Rozdíly bývají i několik centimetrů.

Tak si říkám, pokud je to takto, jak funguje ta dodávka náhradních dílů? To mají tak nepřesně vyrobené že je každý jiný, nicméně ve výrobním podniku mají databázi jak přesně má být na který kus náhradní díl (omeřené?) a individuálně ho vyrobí? Nebo dodá změřené rozměry objednavatel náhradního dílu? Nebo je to otázka výrobní série, v rámci níž jsou sice všechny stejné ale od jiné série odlisné?
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 33      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko