Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Pritom spara v oblozeni by naznacovala, ze to je na sklenene prepazce, nebo na necem takovem ... jenze na dalsich snimcich je videt, ze ty prepazky jsou jen od podlahy k policim na bagle a tedy v ose vozu pod stropnim oblozenim neni nic (krome displeju/monitoru, ktere zase nejsou na snimku s napisem WC).
To mi teda vysvětlete, jak ten vůz dojel z Aradu až do Berlína?
x Slícování vnitřních panelů obložení centimetr sem, centimetr tam, žádná míra
x sváry na rámu podvozku a nátěr některých míst samotného rámu podvozku štětcem
x Prisly mi kratke brzdove hadice a par dalsich detailu.
se setrilo na krytu prostoru mechanismu dveri (je tam ze strany videt, jsou-li otevrene), nebo na provedeni jinak velice peknych dveri mezi salonem a nastupnim prostorem.
Je to názor subjektivní, anebo objektivní, tedy na základě měření, analýz apod.?
A jak při tomto prověřování dopadlo clícování vnitřních panelů obložení, sváry na rámu podvozku, nátěr rámu, délka brzdových hadic, kryt prostoru mechanismu dveri a další detail?
x mozna by nebylo spatny to preci jen nafotit a ukazat a zminit, ne?
pokud jste to nevyfotili, tak to logicky na fotkach nemate. x Pokud jste si toho ale vsimli, tak jste to asi vyfotit mohli/meli.
jsou k dipozici nějaké fotky o zjištěných nedostatcích a závadách? třeba by nohly být zveřejněny
zpravidla na vystavni kousek byva kladen zvlastni duraz u dodavatele, takze by se tam prave tyhle problemy objevovat nemely
to si tedy myslim taky
Omlouvám se za diskusi mimo téma.
Neviděl jsem jak moc modré záchody jsou v tomto vagónu, ale všeobecně se modré světlo a modré obložení používá jako ochrana proti feťákům, protože při modrém světle je velmi zhoršená viditelnost žil, což jim znesnadňuje aplikaci.
Lícování dílů:
Ono u autobusů je to to samé a také se to převzalo jezdí se. Např. okna nebo dveře se objednávají pro konkrétní bus, většinou není možné vzít sklo z vedlejšího odstaveného. Rozdíly bývají i několik centimetrů. Ve Španělsku se s výrobou moc nepářou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.























