..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
29.09.2014 (22:48)  
M: musím souhlasit, jestliže se napíše oslavnej článek na téma "to žluté bylo nejlepší z celé výstavy" a jaksi se zapomene zmínit, že to mělo mouchy, tak to určitě budí zvláštní dojem...
registrovaný uživatel M 
29.09.2014 (22:20)  
Tak na rovinu - mozna by nebylo spatny to preci jen nafotit a ukazat a zminit, ne? Docela dost to nahrava tem "konspiracim"...
29.09.2014 (20:58)  
M: Ale všimli. Taky ten vůz není ještě převzatý dopravcem a schválený, takže nějaké reklamace, revize, atp. tam budou. :) Čekat, že zrovna soukromý dopravce, co potřebuje s vozidlem jezdit, vydělávat a ne stát v kopřivách u dílny, bude přebírat nějakou fušeřinu, je pošetilé. Ale možná, že už RJ podlácí i sám sebe...
registrovaný uživatel M 
29.09.2014 (18:53)  
Na rovinu rikam, ze jsem pri koupi auta neresil, jakou barvu ma podvozek. No, podvozek jsem zatim po cely ctyri roky nevidel. Akorat brzdy a zrovna ty cimsi namazly jsou. Jestli to mazli stetcem nebo rukou nebo cim, nevim.

PS: Jestli by nelicoval vnitrek o centimetry, to uz bych resil. Jen se divim, ze si toho nevsiml nikdo jiny. Mozna jsou vsichni v zoldu.
29.09.2014 (16:46)  
Miroslav Volek: To určitě ne, to jsou především ty sváry na rámu podvozku. Ale řekněte mi, Vy by jste si koupil např. nové auto, které by mělo ráfky kol natřené štetcem? Asi ne, že?
29.09.2014 (16:27)  
Tripolis: Provedeni nateru stetcem je bezpecnostni kvantifikator?
29.09.2014 (14:28)  
Tak jestli v tomhle chce Radim vozit lidi tak je moc nepovozí, protože se mu ty vozy rozpadnou. Bejt Radimem tak tohle Astře omlátim o hlavu. Ano na první pohled super vůz, ale při bližším prozkoumání hrůza. Slícování vnitřních panelů obložení centimetr sem, centimetr tam, žádná míra, ale co mě tedy dorazilo nejvíc, to byly sváry na rámu podvozku a nátěr některých míst samotného rámu podvozku štětcem. Kdybych to neviděl na vlastní oči tak neuvěřím.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
26.09.2014 (22:34)  
Mně se ten decentně modro-bílej záchod docela líbí ;-)
26.09.2014 (21:53)  
Taky jsem se podíval na tento vůz a ta modrá je totálně ujetá.Zvláště na WC to s ní doslova pos...ly.
registrovaný uživatel Sim 
26.09.2014 (16:21)  
Aleš Liesk. > Měl jsem se zeptat, který letadlo má ty votvírací vokna :-))))))
Ja se techtle typku vetsinou ptam, proc maji v letadle plovaci vestu a ne padak :-P

Já nemám ani tablet, ani dotykáč.
Ja jsem zastupce tech, kteri s vyjimkou tabletu vladnou temer vsi behne dostupnou technikou - mobil dotykovy, mobil cudlikovy, ctecka a notes - a presto uvitam, pokud nektere veci budu moci resit na jinem, nez svem zarizeni. Ano, sve zarizeni znam a vetsinu ukonu na nem zvladam elegantneji nez na zapujcenem, ale pokud mi tady zustane volny stolek a odpadnou aspon castecne dratenicke zalezitosti (notes mi pri bezne praci vydrzi tak hodku a pul, mobil dotykovy na tom bohuzel neni o moc lepe a tak se bez nabijeni za jizdy stejne pri jeho intenzivnejsim pouzivani neobejdu), urcitou eleganci tohle reseni samosebou ma.
Samosebou taky zalezi na konkretnim umisteni obrazovky, nicmene fakt je, ze po nekolikahodinove jizde stravene ziranim at uz do mobilniho zarizeni, nebo klidne do knizky z toho ponekud boli ruce a/nebo za krkem. Takze si dovedu predstavit, ze pro psani textu zustane optimalni notes, pro rychlou komunikaci stylu ICQ/Viber/SMS telefon a pro koukani na filmy prave integrovana obrazovka.
Jestli to bude pouzitelne i pro smejdeni po netu, to ukaze az realna zkusenost.
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko