Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Staré pořádky si milí soudruzi rozvracet nenecháme!
Myslíš ve stejném duchu jako je tvůj včerejší komentář?
24.9.2014 v 15:42
Nikoli, diskuse se nese ve zcela správném duchu. ČD za posledních 25 let neudělaly vůbec nic dobře a nebýt soukromníků, cestující by nevěděl, co znamená cestovat kulturně a na úrovni 21. století.
Pokud si někdo dovolí tento jediný správný názor jakkoli zpochybnit, je po zásluze nazván starou strukturou nebo fanatikem.
Můžete tedy být naprosto v klidu, vše je jak má být:-)
Mám prosbičku a dotaz - opět je diskuse v duchu "zlý RJ a chudáci hodné ČD"? Číst to celé opravdu nechci, tak jen tak pro info.
Díky :-)
Ano, je bezva, když se mohu přepravit na větší vzdálenost s kolem, ale k čemu mi to je, pokud se trochu větší skupina (řekněme 8-10 lidí/dětí) je schopna dostat jenom po hlavních tratích? Já se obvykle potřebuji dostat hlavně z té lokálky zase na konečnou na nějaké lokálce. A to, abych se svezl s kolem po některých lokálkách mi nezajistí prakticky nikdo. Zkoušel jsem rezervační systém - nelze. Zkoušel jsem se přímo poptat - snad lze, ale nic neslibujeme. Zkoušel jsem doobjednat vagón - pekelně drahé nebo nemožné kvůli nedostatku vagónů, či vlastnostem mašiny. Takže třeba cesta z mého okresu, kde jezdí 810 do končiny, kde jezdí zase 810, je skvělá po I. koridoru, ale kvůli těm "kousíčkům tratí" okolo koridoru zase raději vezmu auto, protože nemám náturu, abych doufal, že nám průvodčí povolí naložit 8 kol místo 2, že nepojede zrovna kočárek, že nebude na zastávce čekat zrovna dalších 10 cyklistů...
Suma sumárum, neviděl bych nemožnost přepravy kol jako zásadní nedostatek, protože s tím obvykle bývá problém (buď nikdo s kolem nejede nebo jich chce stejnak jet moc). Pokud to mají ČD jako podmínku provozu svých vlaků, tak je upřímně lituji, protože to sráží jejich konkurenceschopnost. A pokud na přepravě cyklistů trvaji jen tak z plezíru, tak je někde chyba v jejich vedení. Já bych rovněž tak potom trval na přepravě čtyřkolek každým vlakem, přepravě lodí, přepravě rogal...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.























