Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Nejezdili by studenti, ale někdo jiný...
Nechce rozšiřovat? A jak by stát zamezil tomu, aby třeba Regiojet začal jezdit i na jiné lince? Spíš žádný další soukromý dopravce nemá zájem o další linky, než že by stát něco rozšiřoval...
VŠ studenti se studiem jinde než v místě bydliště stejně všichni pobírají ubytovací stipendium, takže, jestli Vám tak vadí tahle forma vyúčtování, stačilo by ubytovací stipendium podstatně paušálně zvednout a bylo by už věcí studentů, jakou formu dopravy zvolí... SŠ studentů se asi Regiojet týká jen okrajově...
Prostě se smiřte s tím, že to jsou prachy pro studenty a ne "vejvar" pro dopravce. Jestli chcete nebo nechcete podporovat studenty, to už je jiná věc.
Prostě jde mi o to, že na téhle formě konkurence stát prodělává a není divu, že ji nechce dál rozšiřovat, aby neudělal díru do rozpočtu.
Jistěže mu tu slevu musí stát proplatit, když ho nutí ji poskytovat. A přece to není sleva pro Regiojet, ale pro ty studenty. To fakt nedovede pochopit?
Regiojet na tom nijak nevydělává. Kdyby ho stát nedonutil prodat X jízdenek se slevou, prodal by je za plnou cenu. To není nějakej byznys na státní úkor...
Čili abych se vrátil k původnímu tvrzení. Větu Žlutý utrácí jen za své si opravte na Žlutý utrácí i za státní. Tak kdo si tu nevidí na špičku nosu?
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=920245.jpg&httpref=28/254290
Již v 80tých letech byla sice zkušební souprava z Komfortwagen
http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Z-Wagen_%28DR%29#mediaviewer/File:DR-Komfortwagen_Amy.jpg
byla nasazena na IEx (InterExpres), předchůdce vlaků EC/IC 78/9 Progress.
Jasně palubní portály, lcd display v sedadlech nebo na stropech vozu nebyly. MG brzda podvozek GP-200, uzavřené WC, nad sedadly tubus s klimatizací a bodovým osvětlením, byly již tehdy. Konstrukčně je dnes technologie jinde, ale pozastavuji se nad diletanstvím vedením ČD, 25 let po sametu a zatím se státní dopravce zmohl na 2-3 rekonstrukcí Aee,Apee,Bee,Bpee pův maďarských Gyorů. Max 83 Simensích novostaveb, nebo na reko Bmee na Bdmpee http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdmpee233.php které patří na regio dopravu a ne EC/IC. Teď sice nákup raijetu ale 7ks s pův. 16, a sedadla 2tř. žádná sláva.
Pak se není čemu divit, jak jsem telefonoval ráno se známým, co jel žlutým z Olomouce do Prahy, tak říkal narváno. A ČD paběrkuje s 4-6 vyzy Žilina-Ostrava-Praha Dcera jezdí na VŠ do prahy ale raději s ČD, jak sama řekla věčně u žlutých nějaký problém klima atd.
Ale zamysleme se proč vznikly SA a pak Reg.Jet. Nespokojeností cestujícím jak v tehdejších Autobusech ČSAD tak nespokojeností u ČD kterou sám popisoval v ježdění na VŠ do Brna začátkem 90 tých let její nynější majitel. Je naskutečné že se ve vedení ČD nikdo nechytá za hlavu a něco s tím nedělá.
Ještě taková jenom drobnost, státního doprvce stát věčně dotuje, R.J. se státní kasa taky nikdy nic mít nebude, neb jak sám prohlásil majitel ,,Regiojet tady bude i kdybychom ho měli dotovat" takže skrátka věčně v mínusu.
A obecenstvo tomu tleská a platí a platí...
Myslel jsem, že to, že sousedovu obrazovku při normálním sezení vidíte jako černou, je, abyste mu tam nekoukali, když proti sobě hrajete hry (protože vedle mě seděli otec se synem, kteří spolu hráli lodě a různě si to zakrývali), ale teď chápu, že to je, aby vás to nerušilo :))
Jinak mě fascinují řeči o 80ti blikajících obrazovkách. Když normálně sedíte, dejme tomu u okna, tak vidíte tak akorát obrazovku toho vedle vás a možná, mezerou mezi sedačkami, toho, co sedí před ním. Mně třeba přijde, že Bdmpee má tak vysoké opěráky, že ani nevidím, jestli předemnou někdo sedí (nekouká mu hlava), na rozdíl od Bpee, kde jsem měl větší přehled po vagóně.
Acolmiztli: Pokud byste soudil podle IFE na evropských linkách, musel byste mezi lowcosty zařadit i British Airways a obávám se, že většinu dalších národních aerolinek :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.























