Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Akorát problém je, že ty Grammery 3000 patří k těm "mohutnějším." :-/
Ne díky.
Jsem zvědav, kde Rj sežene 280 melounů, když mu banky na vlaky nechtějí půjčovat. Snad že by to koupil LeoPool?
Cena - nejsnažší metodou pro ořezání ceny kolejového vozidla je jednak výroba v low-cost zemi, ale chce to nepřehnat, aby nešla do háje kvalita a / nebo nad dělníky nemuselo trvale stát hejno bílých dozorců (typické např. pro Čínu). Rumunsko je na tohle asi "tak akorát". Jak se to povedlo se uvidí až to pojede po kolejích a až to po nich pojede za 5 let. Druhá metoda, která zde byla evidentně také aplikována je minimalizace vývojových nákladů. Vzala se nějaká kastle a nějaké podvozky které už byly namalované a ladily se jenom (z konstrukčního hlediska) kraviny, tj. odstíny (už jinde schválených) nátěrů, (už jinde schválené) LEDkové světýlka, (už jinde schválené) police na zavazadla, (už jinde schválené) sedačky atd. Takže místo nákladné tvorby schvalovací dokumentace prostě příslušené šanony vyhrabou z regálu, proženou kopírkou a hodí se to BahnAmtu na hlavu (zjednodušeně řečeno).
Takže žlutý pán evidentně trefil dvě mouchy jednou ranou - má nový vagón za velmi slušnou cenu a ještě jsou z něj všichni paf, protože vypadá sakra dobře. Jestli tak jenom vypadá nebo jestli takový i je to ukáže až praxe.
Sedět se v tom bude určitě dobře, ostatně kdo má za sebou takové zážitky v economy class jako AMS - SEA (11h) nebo CDG - PEK (13h) ten si libuje i na dřevěné lavici v Rybáku :) Ale vážně - pokud je ta kůže nebo koženka dobře zvolená a slušně prodyšná (což asi ano, když to jde udělat pro letadla) tak to lepit nebude a půjde to umýt hadrem, což je proti textilním sedačkám velká výhoda.
Obrazovky v sedadlech - to je holt trend doby a musíte se s tím smířit. Většině cestujích to vyhovuje a dnes už to nestojí žádné velké peníze. Že to na vás v Ryanairu nepřetržitě chrlí reklamu je otázka volby - chcete low cost tak ho máte. Jediné co mne na nich mrzí (a to i ve všech možných letadlech, autobusech a jiných aplikacích) je to, že USB tam je jen na nabíjení a ne na to, abych si mohl přehrát svoje videa z flashky. Loni jsem zažil poměrně otevřenou debatu na toto téma s Aeroflotí posádkou poloprázdného B777 na trase PEK-SVO a děvočky tvrdily že to je záměr, ty dva datové vodiče v USB zásuvce tam prostě fyzicky nejsou proto, aby se nijak nedalo nabourat do systému a někdo nemohl celoplošně všem cestujícím pustit třeba péčko nebo nějaký klip s pánem s ručníkem na hlavě na téme "teď to otočíme a letíme na New York".
Upozorňuju šotouše, kteří takový displej nikdy neviděli (žlutý autobus nebo letadlo jsou pro ně něco jako hamburger pro vegana), že displeje vestavěné do sedaček NEMAJÍ repráky, pouze zástrčku na sluchátka. Stejně tak tyto displeje jdou vypnout, když chcete spát, mají stavitelný jas, když chcete spát, a když jste dostatečně utahaní tak usnete i když jedou naplno :)
Kdo bude házet ručník do ringu (nejen) na trase Ostrava - Praha je úplně jiná věc. Každý z dopravců cílí na trošku jinou cílovou skupinu, ceny jsou srovnatelné, pohodlí taktéž. Alespoň mi osobně se jede úplně stejně v žlutém, modrém i zlatém vlaku, jediné co potřebuju je zásuvka na 220V a ta už je ve všech třech. Soutěž na téma "kdo z těch tří lže víc" je taky hezká, ale úplně zbytečná. Takže pokud si tady někdo dělá statistiku co u koho rozhoduje tak si může založit novou kategorii "přípoje na Os vlaky na ex-316" :)
1) Je pravidlem, ze se zde kritizuje ukotveni sedadel do podlahy, protoze cisteni + prostor pro zavazadla.
2) Kam si ma cestujici sedici do ulicky povesit bundu? Na to kasle drtiva vetsina velkoprostorovych vozu a tento take. Jakz takz to ma vyresene railjet.
Souhlasím - pokud budou displeje i na oknech a budou i s otevrenym zvukem, tak je to hnus, protoze se nepujde divat z okna a v noci nepujde spat!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.























