Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Že bude užší než Ampz s uspořádáním 2+1 je jasné, ale chtělo by to porovnat s klasickými dvojkami 2+2. Podle fotek to vypadá užší než ulička v Bdmpee, railjetu i Flirtu LE (ostatní parametry těch vozů teď nechcme stranou). Mimochodem u railjetu bylo prezentováno, že ulička má 600(?) mm, aby plnila jakousi normu na možnost manipulace se zdravotnickým lehátkem v případě potřeby.
Ještě jsem ten vůz neviděl na vlastní oči (snad do čtvrtka vydrží :-) ), ale z toho, co vidím, jsou z ICE3 nejen sedadla, ale třeba i ty police na zavazadla, resp. použitá materiálová kombinace. Obložení z GFK vypadá samozřejmě lépe než překližka v rekonstrukcích a i spasování panelů se zdá být celkem precizní. Co mě švihlo přes oči, je ta mříž sání vzduchu na bočnici. Na mne působí dojmem, že na ni zapomněli a lepili ji až na hotový vůz.
Jsem zvědavý, jak se tyto nové vozy osvědčí v reálném provozu, tedy ve zkoušce odolnosti proti cestujícím a provoznímu personálu.
nenechajte sa odradiť, píšte príspevky z Berlína ďalej. Hneď v prvom príspevku som predpokladal, že hateri budú reagovať, ale to je jedno. Inak aj chalani z našej spoločnosti, čo sú v Berlíne, sú týmto vozňom RJ nadšení.
A prosím spomenúť v nasledujúcich reportážach + pridať pár fotiek "kontroverznej" dvojsystémovej Transmontany od Softronicu. Ďakujem :)
Měřím 186, vážím 90, takže jsem lehounce nadprůměrný, ale zdaleka ne extrémní cestující. Z druhé strany pochybuju, že všichni místní kritici prostornosti mají 210 cm, jako A. Petrovský... A proto mě celkem udivuje, jak často se vždy na něco nové sesype kritika za nedostatek prostoru - a zlaté staré B jsou údajně v pohodě. Já mám zkušenost úplně opačnou! Třeba můj oblíbený Leo - na ten se nadává za stísněnost úplně obecně, ale já s ním teda nemám nejmenší problém. Je pravdou, že jsem tam nikdy nejel ve více než dvou lidech a proto jsem si volil "letecká" sedadla a ne "čtyřky", ale opravdu za mě s prostorností OK...
Zato v ÚDAJNĚ prostorném B jsem se tísnil mockrát, to nemuselo být ani zaplněno osmi lidmi. Rozteč mezi sedadly mi teda přijde hodně malá a pokud si proti vám sedne někdo s dlouhýma nohama, nastane vzájemné okopávaní po celou dobu cesty...
Můžete nám, cestujícím, vysvětlit, jaký rozdíl je mezi cestujícím s dítětem ignorujícím nabízené služby ČD v podobě vyhrazených vozů/oddílů, kde děcko lítá/řve po velkoprostoru?
Tím, že ČD nedokáží tyto cestující dostat tam, kam jim dopravce rezervoval místo, degradují se na úroveň žlutého/černého dopravce. Vozíčkáře už Regiojet přepravoval, takže také to nebude až tak kritické. A cyklisté? Kolik jich denně jezdí na dálkových vlacích typu IC/EC?
P.S. Sám přepravy kola na dálkových vlacích jsem využil cca 1x za dva roky s celkovou vzdáleností cca 400 km. Za tu dobu mám však vlakem najeto bez kola cca 70000 km. Myslíte si, že se vyplatí dělat speciální ústupky v podobě záboru jednoho oddílu (cca 2 % kapacity) pro 0,5 % cestujících? Dokud soukromníci dokáži vyprodat své vlaky obyčejnými cestujícími bez speciálních požadavků, nelze očekávat investice do těch menšinových skupin
Jako editora redakce mne zarážejí některé reakce čtenářů - EC Janem Husem počínaje, Rodney konče. Redakční tým se do Berlína vypravil na několik dnů a postupně bude představovat zajímavosti tam vystavené. Začíná žlutým vagónem, protože o něj asi bude u nás největší zájem - někteří se s ním už brzy budou moci svézt. Nehledejte za tím glorifikaci, jen představení novinky.
A že se podobný prostor nevěnoval Pendolinu nebo railjetu? Ale věnoval! Stačí se podívat do historie aktualit ŽelPage, kolik se toho o Pendolinu, když se připravovalo do provozu, zde popsalo. A ani o railetu nevyšla jen jedna jediná aktualita (ale hledat v archivu se některým zjevně nechce, pohodlnější je kritizovat).
Padlo tady, že je jednodušší řešit nákupy vozů bez složitých výběrových řízení. Ano, určitě zde nebylo veřejné výběrové řízení, ale jako podnikatel, než takovou zakázku někomu zadáte, si napřed uděláte průzkum trhu - kdo co nabízí a zhruba za kolik. A domnívám se, že i o ceně se vyjednává, že to není jen dialog typu: "Bude to stát tolik," na co druhá strana jen konstatuje: "Ano, bereme."
Možná by bylo zajímavé ještě jedno srovnání, když už tedy někteří chtějí srovnávat. A to způsob financování. Žlutá flotila je hrazena jen z vlastních zdrojů a úvěrů soukromé společnosti. Daňového poplatníka to nic nestojí. A v případě krachu společnosti stát nebude. Modrá flotila je pořizována z vlastních zdrojů ČD (zdarma nabytý majetek při vzniku "státní" akciové společnosti se prodá státní organizaci...), na zbytek se vezme úvěr - a na ten je státní garance. Je mi jasné, že "státní" firma asi nemůže jinak fungovat. O to více si cením kroků soukromých dopravců investovat do železniční techniky nemalé peníze - a dost možná v české legislativní džungli s nemalým rizikem návratnosti. Byl bych rád, kdyby se naše železnice mohla srovnávat třeba s tou švýcarskou (ano, jsme o něco větší rozlohou a je nás asi o 2 miliony víc) - ale než se tak stane, tak ve Vltavě asi proteče ještě hodně vody.
Autem (zatím ještě) nejezdím prostě proto, že jeho vlastnictví je díra do rozpočtu jako prase a dokud nemám děti, tak se nárazovka dá vpohodě řešit pronájmem. Šalinkarta jistí zbytek.
------
*) Občas ve vlaku studuju manuály, pokud nemám příliš utahanou hlavu z práce. Mě za to platí.
Slecinko! Na co okno?! To byste nevydrzel par hodin treba v gagsu?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.























