Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.
Aktuální zpravodajství
14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.
V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.
3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.
19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.
Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).
České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.
17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.
České dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.
13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.
Situaci nadále monitorujeme.

Snad několik příkladů z posledních hodin:
a)lži a výmluvy o busech:první varianta - nelze, páč je námraza! a je to z krku.. no jo, ale všichni ostatní s autobusy jezdí, busy MHD, dálkové busy, všechno jezdí...joaha, tak jinak, nelze, protože nám je nikdo nepůjčí, všichni co mají, mají v provozu...no tak jsme se konečně dobrali správné výmluvy, úkol splněn....
b)klasické mlžení, zavádějící info a v podstatě lži o tom, co se kdy rozjede, neodcházejte, již za 30min, již za 60 min, již za 120 min... i tyhle lži jsou kvůli námraze? Ale velký kulový, to je prostě informační standard, je jedno, jakou máte informační technologii v kapse, když cestujícím někdo standardně lže do očí (skrzeva k tomu určené informační tabule), je fuk, nakolik máte signál a baterku....
c) propagační lži - auta stojí, vlaky jedou... No tak to možná v létě (ale ne moc horko, aby se nekroutily koleje), na koridorech (ale ne tam, kde se po 20 letech oprav císařských drah ztěžka dokutávají další a další úseky), nikoliv na lokálkách (přežily-li), a s co nejvíc zmrvenými návaznostmi a ujíždějícími spoji, aby sítový efekt náležitě vynikl...
d)lži o snahu o spokojeného zákazníka - o toho vůbec nejde. Když rozprodáte diesly, těžké tratové i střední, natož motoráky, může se lehce stát, že budete o cestující zápasit na každé lokálce. Zato když vše přepečlivě sešrotujete, je celkem slušná šance, že cestující jsou vaši. Nasraní sice, ale vaši. A to se u pokladen počítá. Koneckonců to tu jeden obhájce CD napsal jasně:situace se na dráze se mění každým okamžikem a každý svého štěstí strojvůdce. Možná by to ale měly dráhy psát povinně ze zákona na rub jízdenek (jako výrobci cigaret na krabičky), aby byla mejlka mezi dopravcem a cestujícím vyloučená.
e)lži o specializaci: To se nám to kreslí emblémy pro oddíly matky s dětmi na vagóny, ale běda, ach třikrát běda, když se ukáže, že nějaká taková opravdu s dětmi, ó ano, i s ještě nenarozenými, ta troufalost!, doopravdy jede vlakem. No ale co, je to cestující jako každý jiný, čili je to její boj, no ne? Vůbec nevtipnější je narážka na noční cestování v případě, kdy vlak někde vykysne 21 hodin. Tady bych do grafu výnosu výkonu výrobny výmluv vynesl kótu špičkového výkonu. Asi jako když éro sundá raketa, ale pak by matce in memoriam vyčetli:"jo vona s dětmi raisovala do války, to je pak těžký..." Mně není jasný, co touhle bizarností chtěl autor říct, to jako CD provozují nějaký poutový strašidelný atrakce, že slušná porce strachu či obav tak nějak patří k placenému výkonu??
f)lži o individuálním přístupu. Dokončeme ten případ nezodpovědné matky-rodičky, která nemaje cepín pro odstrkování kabelů na zem spadlých (ta lehkomyslnost), mačky pro pohyb na ledových svazích (ta nezodpovědnost), lano pro slanění náspů, mostů či podobných pasáží (ta nepřipravenost), o přilbě s čelovou svítilnou pro noční kratochvíle tohoto druhu ani nemluvě, zkrátka chuděra naprosto nedůvodně předpokládala, že když zaplatila za dopravu z A do B, že nezůstane v C v rozsahu XY hodin bez tepla a dalších atributů postradatelných pro zkušené harcovníky odkojené kusou kolejí s báglem outdooru na zádech včetně světlic, ale jen těžko pro matku s děckem. Podle mě individuální přístup vypadá tak, že pro tyto případy (invalidé, těhotné atp.) prostě vyrazí taxi. Ne, opravdu na to nepotřebujte 600 sergejů plných nafty. Invalidé dokonce tuším byli postaveni před požadavek hlásit své cesty dopředu pro zajištění takové přepravy. Je to pro dnešní výpočetní techniku opravdu problém, zjistit, kolik a kde takových cestujících je? Vážně? A je pro dnešní spojovací techniku problém informaci ověřit? Vážně?? Tady také zaznělo, jak mají mít cestující ready své spojení. OK, pokud se opět rozhodnu spatřiti Skalisté hory nebo Pamír, asi si opět půjčím satelitní telefon a budu dbát jeho připravenosti. Ale když jsem ve vlaku ve střední Evropě - co takhle smysluplně využít spojovací techniku dopravce? V případě špatného přístupu k vlaku evakuace hasiči, OK, ale od prvního sjízdného místa má kmitat technika cestu zvládající, hasiči at dělají jen to, co nikdo jiný nezvládne! Já vím, je to moc složitý, lepší je se na to vysrat a nebo nechat to na hasičích a kaštanech, jak už tu padlo, je to jejich boj. Já jen, že pokud položí tratový diesel na koridoru rozpočet i s dotacema, možná, že taxík a pár radio relací by položit nic nemuselo. A mohlo by vypadat ne nejhůř říct:"Přednostně jsme ve spolupráci se záchranáři evakuovali těhotné, zdravotně indisponované v počtu tolik a tolik, a na vlastní (čí vlastní, oni cestu neplatili?) náklady je přepravili v počtu tolik a tolik, poslední z nich byla ta a ta a byla před domem tehdy a tehdy. Úplně jinak by to vypadalo. A ted otočím ten přiblblej argument o zřídkavosti - kolikrát se to stane a kolik by to stálo? A v jakým světle by takovej dopravce byl?Jasně, u nás se na tyhle světla nehraje...
g)lži o výmluvy a lži o hotovostních zálohách. Mlčky a bezostyšně se lže o nákladech na držení hotovostní techniky a personálu. Implicitně se vyrábí představa, že lze držet budto 100% všech vyrobených dieslů v CKD natankované a lokomotivní čety v 24hod hotovostech, nebo nic. Nic mezi tím. Strašnej žvást. Vlahé letní noci klidně at jsou 3 takhle připravený na Prahu a 2 na každej koridor, víc strženejch trolejí, vykolejenejch vlaků, spadlejch mostů nebo chcíplejch mašin v jednom okamžiku nebude, v rozumnej čas bude loko k dispozici.
Ale pokud mi náká rosnička naservíruje dopředu a kor v prosinci echo, že bude námraza, tak se na tu svou slavnou železnou sít ještě jednou podívám, ne? A vůbec, ale VŮBEC NIC mi nebrání, abych, pokud začínám s 800 diesely, netočil tyhle hotovosti ze 7 kusů, na které krom jednoho dne hotovosti nikdo týden nesáhne. Když necháte stát auto týden, nic se mu nestane (krom toho, že by ho někdo ukrad/vykrad). Nepřesvědčí mě žádný výmluvy, že mašina z 80.let z CKD nezvládne totéž. Nespolehlivý kusy at evolucí projdou autogenem, spící zálohy nemusí mít v sobě dva maníky 24 hod, fakt nemusí. 3 mašiny budete mít vždycky. 20 do 24 hod., 50 do 48 hod. Chápete to, nebo je to moc složitý? Rozhodně vážně není nutný, aby vlak někde kysnul 21 hod. A když už to někdo do tohoto stavu dotáhnul, tak není nutný ani dneska, aby si novinář dělal čárku na těhotný s dítětem bez tepla, to prostě maximum není, tím krmte študáky na dopravních průmkách. S tím souvisí
h)lži o maximu. Viz letecká doprava. Ruzyně v provozu, kbely chcíply na jedinej let. Myslíte, že směny přišly na Ruzyni k érům s rukama v kapsách a všechno bylo? Kulový. Musíte mít odrazovací auta nebo linky, certifikovanou směs do nich, pro nocující mašiny hangáry, vytápěný pochopitelně, ....cestujícího vůbec nezajímaj výmluvy na zamrzlý klapky, málo záložních mašin, málo hangárů, málo osádek...Zaplatil jsem a chci letět! Funkční doprava, která dělá maximum, vypadá jinak. Jak? Tak, že jí novináři věnují s bídou 1 řádek. Nemaj co. A cestující není stavěn na oborových fórech před požadavek na správně sbalený padák a survival raft....
i)závěrem. Jo, jsem byl jedním z řidičů gumokolů v tu dobu. Viděl jsem, jak trolejbusy v Pardubicích zahájily prskavkový vánoční karneval s menším předstihem. Kterak to busy v Praze v méně frekventovaných úsecích zkoušejí dveřma napřed. Ono to zpočátku tak nevypadalo. Zpočátku na dálnici dieslová dvoutunová toyotka vesele ševelila 130+, a deštík nevypadal jako kdovíco. Ledva se ale sjelo z dálnice a do měst, byl opotřeba ubrat víc, než jsem měl v plánu. Některé úseky dokonce připosraně. A pak v závěru cesty připouštím, že bylo potřeba na 2. a 3. třídních komunikací upustit od asfaltové záplatované idyly a osmělit se k off-road crossu, jenžto pole, která naši čačtí zemědělci stihli protáhnout bránama, skýtala mnohem solidnější povrch (hlubokou orbou ani z legrace). Ale nemyslím si, že bych paní s dvěma dětma, co se pro ně jelo, mohl postavit před prohlášení:"dělal jsem maximum, jehož výsledkem je, že ted tu zkysnem bez tepla přes noc". Myslím, že by mě zhodnotila bez úsměvu a na místě. Takhle maximum nevypadá ani pro sólistu s toyotou. Chápu, že výrobna výmluv pojede svých 106% i dnes, ale možná by polostátní kolos mohl mít 3.den místo pr výmluv, co se hrnou jako pecny chleba, třeba 50 dieslovejch mašin. V případě inteligentního přístupu poslední čtvrtstoletí, samozřejmě. Anebo aspon rozumně řízenej provoz CD taxi pro nejkřiklavější případy. Mimochodem já jako asociální individualistickej sobec jsem stihl plnej rezervní kanystr, deky (i dětský), nabíječku na mobil a čokoládu do auta a pouvažuju svou menší polovičku zaúkolovat o termos plnej sladkýho čaje... Zajímalo by mě, co se na připravenosti CD změnilo za posledních 48 hodin oproti výchozímu stavu :"Vše v pohodě, zima nebude". Fakt by mě to zajímalo. Kromě připravenýho štosu výmluv, který řadovýho cestujícího nezajímaj ani za mák. Fakt by mě to zajímalo.
No však to se děje, to jsou ty mašiny, co teď jezdí. Víc nikdo držet nebude, kvůli vyjetí jednou za 10 let.
Viktor Suchoň: ČD a dcera mají "netyristorek" dost, i DPP má ještě T3 SUCS. Zdá se, že to nestačilo.
Dneska jsem mluvil s cargo fíry. Pro osobku by jeli. Dispečer nic proti neměl. Cdp taky ne, ale odbor 11 prohlásil že na Přerovsku vše zvládají takže mašiny nezávislé trakce není třeba. Tzn v Otrokovicích dvě 742 pohotový vyjet na trat a mezi Otrkovicemi a Hulínem stáli celou noc na trati dva vlaky. Všechno zvládli
Jsou ještě v inventáři ČD alespň nějaké bobiny, laminátky nebo šestikoláky s klasickým sběračem a měděnou škrabkou - lištou na něm? Tyto lokomotivy nemají nemají pulsní nebo tyristorovou regulaci a tedy nevadí jim nedokonalý styk sběrače s troleji. Zkrátka nezablokují se jako moderní lokomotivy.
Je snad pokořující, pro tuto generaci, poučit se z minulosti a nechat seškrabat led s trolejí starým způsobem?
Někde, v Ostravě, funguje tramvajová doprava normálne i nyní právě díky takovému způsobu provozu - tramvajemi s výše popisovaným vybavením na sběračech a použim tramvají s klasickým ovládáním.
A na závěr. Je nutné myslet koncepčně, soustředit se na zajištění provozuschopnosti dopravy a ne se ve vedení ČD hádat o koryta a "politikařit". Takový způsob práce stojí za ....!
...a teď do mě... :-)
tak teď jsem se dočetl na aktualne.cz, že z Prahy do kralup jezdil žabotlam, prý tolik neodskakuje od troleje, taky zajímavé, že některé vozidlo nemůže a některé může
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.




















