Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.
Aktuální zpravodajství
14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.
V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.
3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.
19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.
Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).
České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.
17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.
České dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.
13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.
Situaci nadále monitorujeme.

A z toho plyne jediné a pravdivé ponaučení, že na dráze se mění situace každým okamžikem a cestující je tak sám svého štěstí strojvůdcem.
Železniční nehoda s nebožtíkama a zraněnejma a proti tomu "katastrofálně" zamrzlej vlak v zastávce jsou malinko odlišný události.
Copak někde píšu, že bych ve vánici a 20 pod nulou šel prohazovat spadlou lavinu před a za vlakem polívkovou lžící z jídelňáku, abych se prokopal do civilizace?
Odpověděl jsem, co bych dělal já, tak se mě neptejte, co bych dělal s cestujícími. Nebyl jsem dopravcem, vlakvedoucím ani průvodčím v Landeku či jiném "zamrzlém" vlaku. Od toho tam byli jiní.
Sim: To je osud. Když musíš udělat rozhodnutí jestli tak či onak, musíš počítat s tím, že to může dopadnout opačně než očekáváš. Každopádně bych se po 15-30 minutách stání vlaku neplašil, kdyby nešlo o zdraví či o život.
S tou nulou navíc to nemusí být vždycky pravidlo:
http://ekonomika.idnes.cz/drahy-chystaji-kompenzace-postizeni-cestujici-dostanou-stovku-p8p-/eko-doprava.aspx?c=A141202_171950_eko-doprava_nio
...kdyby aspon existovalo naky zarizeni, ktery by clovek moh mit porad u sebe, a kterym by si moh pripadne zavolat pomoc. To by to hned bylo min nebezpecny.
A zejmena pane Hovorkovy scenare mi evokuji ruzne sopecne explose ci filmy jako 2012 nebo Crocoshark vs. gigazilla od studia Asylum, kde hynou lide nejbizarnejsimi smrtmi po tisicich :)
Jsou li takto mimořádné situace a cestující jsou informováni, tak jsem nezažil, aby někdo panikařil, či horečnatě sháněl odvoz. V Rakousku jsem měl štěstí na sníh 3x - zpoždění od 3 do 12 hodin. Vždy bylo oznámení čety v cca hodinových intervalech o vývoji situace. Nikoho z nás nenapadlo ani vystrčit nos z vlaku 1x - vánice, mráz, 1x - odklon z důvodu lavinového nebezpečí, 1x - čekání na sněhovou frézu a uvolnění tratě.
PS: Už ve Veselí nad Lužnicí nám tehdy bylo řečeno, že tam vlak bude stát asi hodinu. Spousta lidí (jenom v mém kupé byli dva) vyrazilo do nádražní hospody na pivo a vlak se najednou (ani ne pět minut potom) rozjel, dojel ještě do Tábora a pak zkejsnul v Heřmaničkách, kde už stál vlak, co jel hodinu před ním... Docela by mě zajímalo, kde ti nešťastníci nejen nocovali nebo jak se dostali domů, ale taky, kde pak honili svá zavazadla.
Příroda nám ukazuje, zač je toho loket, a to máme za to, že si jí nevážíme. Takovéhle kalamity budou čím dál tím častěji, a lidi by se měli na ně připravit.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.




















