..: Zastavování v České Třebové - věčné téma :..

Vlak vyšší kvality přijíždí do stanice Česká Třebová, foto: BambeČeská Třebová — Zastavovat v České Třebové s vlaky vyšší kvality, nebo ji projíždět – to je již tradičním a věčným každoročním tématem politiků, dopravních odborníků i obyvatel tohoto města a jeho širého okolí. Zatímco v současném jízdním řádu 2015, podobně jako v tom předchozím, zastavují v České Třebové takřka všechny vlaky vyšší kvality Českých drah s výjimkou spojů SuperCity, tedy kategorie Ex, IC, EC a rj, od změny grafikonu tomu bude už takřka jistě jinak. Po týdnech a měsících dlouhá jednání mezi Ministerstvem dopravy, Pardubickým krajem, městem Česká Třebová, Českými drahami a dalšími subjekty dospěla k závěru, že tuto stanici nově projede většina vlaků EC v relaci Praha - Brno - Bratislava - Budapešť a analogicky i některé expresy, jedoucí z Prahy do Brna a Břeclavi či nazpátek. Naopak i nadále zde budou zastavovat vlaky kategorie railjet, jedoucí na trase Praha - Vídeň - Graz.

Celkový pohled na stanici a město Česká Třebová, foto: Jan Štenička Když byl na počátku léta zveřejněn první návrh jízdního řádu, ve kterém Ministerstvo dopravy projíždění České Třebové navrhovalo, zvedlo to v některých kruzích značnou vlnu nevole. Nakonec tak po sérii výměn názorů mezi odpovědnými úřady a politiky proto budou kromě zmíněných railjetů zastavovat v České Třebové i okrajové vlaky EC 273 z Prahy do Budapešti a EC 272 zpět. Připomeňme, že kromě těchto spojů zastavují ve stanici v hodinovém taktu expresní vlaky linky Ex 1 / Ex 2 směrem na Olomouc i Prahu, stejně jako spoje soukromého dopravce RegioJet. Z rychlíků zde rovněž v hodinovém taktu jezdí spoje na Prahu, po dvou hodinách pak i na Olomouc a Brno, přičemž v poslední jmenované relaci je takt ve vybraných obdobích zahuštěn spěšnými vlaky, které objednávají jednotlivé kraje. Na rychlíky Praha - Brno by se navíc postupem času měly dostat moderní nové jednotky InterPanter, jež by měly kvalitu i rychlost spojení dále zvýšit.

Otázkou však zůstává, zdali by nebylo logičtější zastavování vlaků Praha - Budapešť a Praha - Vídeň v České Třebové (respektive Kolíně) prohodit, jelikož před railjetem jede z České Třebové do Brna rychlík a v Brně lze na railjet směr Vídeň přestoupit, zatímco před budapešťskými vlaky EC většinou žádný vlak z České Třebové, který by mohli cestující využít, nejede.

Zdroje: návrh GVD 2016, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 15.10.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 18      Zpráv na stránku:   
18.10.2015 (11:00)  
kave: Naznačujete, že Jančura a Leoš mají Babiše jako loutku pro prosazení svých zájmů a potopení ČD, pro které by ztráta frekvence Pradubice - Česká Třebové mohla znamenat definitivní konec?
Lukáš Hradecký: ValMez (28.000, plus Rožnov 17.000, Zubří 5.600) a Vsetín (30.000) jsou města plně srovnatelná s Českou Třebovou, jo? A ta malá skupinka lidí z ValMezu může popojet na přestup do vlaku Brno-Praha, který je plný lidí Brno-Praha, a jede přes Hranice?
Okres Vsetín vklidu naplní vlak do Olomouce/Prahy sám o sobě, je to nějakých 150.000 obyvatel, kteří nastoupí buď na Vsetíně nebo ve ValMezu ... nebo do auta, protože v Hranicích se do vlaku kolikrát nevlezou.

No to jsou mi věci, já zírám. Nedávno jsem se teda dozvěděl, že v Hranicích přestupuje deset lidí za den, že by se taky mohly projíždět. Namísto dojmologie by bylo lepší pracovat s reálnými daty.
registrovaný uživatel kave 
18.10.2015 (10:25)  
Lo Wang:

Velmi správný postřeh a připomínka. Zkusme se jenom podívat, pro koho to projíždění bude dobré, kdo z toho bude mít prospěch, čím asi pojedou do ČT cestující z Prahy a Pardubic, kteří momentálně používají ty bratislavské EC, tedy služeb ČD. Pohledem do návrhu JŘ 2015/2016 zjistíte, že ve většině případů odjíždí pouhých 6 min. před nimi vlak RegioJetu (Jančura). Náhoda nebo úmysl, každý si může učinit svůj závěr. A ještě něco k zamyšlení. Kdyby bylo to zastavování v ČT tak nevýhodné a špatné, proč tedy soukromník, který je přece vždy lepší než erár, přesunul zastavování z Ústí nad Orlicí právě tam.
18.10.2015 (7:30)  
JiP: Jen bych rád poznamenal, že za nezastavením vlaků v ČT nestojí vedení ČD, ale ministr Ťok a jeho bandička z ANO na ministerstvu dopravy. Důležité je si na to vzpomenout ve správnou chvíli.
registrovaný uživatel JiP 
18.10.2015 (2:00)  
Napr. usek vyjezd z os nadrazi v CT-tunel pred Brezovou nad Svitavou mohl byt bez zadny enormnich investicnich nakladu cely na neprerusenych 160 km/h. Dnes tam mate propad na 110km/h, na 120km/h na 80km/h. A rychlost Vvyj. je na useku Opatov-Svitavi pouze 140km/h. Kolik se tu denne propaluje energie a kolik se tu ztrati casu? Jestli neco vede k nekonkurenceschopnosti zeleznici mezi Praha-Brno, tak predevzim zpackana modernizace CT-Brno, kde se ve vybranych usecich dalo jezdit vyrazne rychleji a nic moc navic by to nestalo. A ne nejake zastaveni v CT. A tento usek byl modernizovan jeste pod hlavickou CD !!! Takze ted jezdi po tom, co si sami vytvorily-experti s dlouhodobou tradici.

A jako rychlostni houpacky vypada vetsina nasich modernizovanych trati, takze argumentovat v pripade zastavovani vlaku v CT usporou energie je pro me jenom dukoz toho, ze dotycny pouze hleda nejaky zastupny duvod, protoze realne zadne relevantni argumenty v ruce nedrzi, nemluve o tom ze prujezd CT je stejne 40(60) km/h a vlak stejne "skoro" zastavi a tu energii bude vzdy spalovat na rozjezd.
registrovaný uživatel JiP 
18.10.2015 (1:45)  
Railpic: Jak jezdi ted nevim, ale zde prave tkvi to jadro problemu. Rikate, ze vlaku v Zabrehu zastavuje dost. Ale podivejte se jak se pocet spoju zastavujicich v Zabrehu menil-skala je od skoro zadneho po vsechny. A to je to co verejne doprave skodi zdaleka nejvic, nelze se na ni v dlouhodobem horizontu vubec spolehnout a zenete lidi do aut, kteri ho pak nakonec casto vyuziji pro celou trasu, i kdyz by byl mnohdy velmi efektivni prestup vlak-auto. A okoli CT jeprave diky cetnosti zastavovani spoju troufam si tvrdit jednim z regionu, kde jede vlakem i ten, ktery by v jinem regionu diky cetnosti a kvalite vlaku o jejich pouziti ani neuvazoval a jel rovnou autem. A proto tu pokladam znovu dotaz.

Existuje nejaka oficialni statistika poctu cestujicich v CT, ktera rika ze by v CT mely vlaky nedostatecnou vymenu cestujicich?

Fascinujeme me jak nekdo resi nezastavenim v CT usetrene 2-3 minuty a spalenou energii, kdyz pak stejni navrhnout zmodernizovat napr usek Chocen-Usti nad Orlici s propadem na 110 km/h, kde propalena energie v delsim horizontu by zaplatila cely tunel, ktery by toto eliminoval. A ti steni nechaji zmodernizovat Usek CT-Brno tak, ze vypada jak rychlostni houpacka a MW spalene energie leti vzhuru a smerove trat pripomina spis nejakou nemeckou lokalku do hor. Ale ty tri minuty zastaveni v CT ted jiste zachrani konkurenceschopnost CD mezi Prahou a Brnem. Cele vedeni CD je svymi uvahami pouze k smichu.
17.10.2015 (18:38)  
No nechci se hádat, různých exotů po světě běhá dost, takže proč by někdo nemohl jezdit ze Šumperka do Třebové autem a na vlak přestupovat tam, aby za velice příznivé konstelace hvězd ušetřil deset minut a za jiné konstelace patnáct minut promarnil ve srovnání s možností nechat to auto v Zábřehu, což taky většina Šumperáků, aspoň co já znám, dělá. Jestli tvrdíte, že spojů zastavujících v Zábřehu je velmi málo, pak asi máte docela zajímavé měřítko nebo jste se už pár let nepodíval do jízdního řádu.
registrovaný uživatel JiP 
17.10.2015 (17:21)  
Railpic: Ano, znam osobne jeden priklad. Ze Sumperka do CT to je cca 50min - 1 hod autem. V Praze se pak nemusite vazat jenom na spoje zastavujici v Zabrehu, kterych je v podstate velmi malo, ale muzete jet vsim, co v CT zastavuje=i brnenska vetev a tim dotycny nejednou usetril i pres hodinu casu, protoze nemusel cekat na vybrany spoj do Zabrehu. Navic auto vas doveze az domu skoro do obyvaku, coz je dalsi podstatny parametr, ktery zdejsi sotoustvo rado ignoruje. Ve vetsine mest velikosti podobnych CT v podstate poradne nefunguje zadna MHD, o vikendu nejezdi busy bud zadne nebo prakticky zadne. A ja tedy na nadrazi nebydlim a z nadrazi to mam pesky dalsich skoro 40 minut ostrejsi chuze do sveho "obyvaku". A tento cas je do kazde cesty take nutno zahrnout, pokud resim jestli pojedu autem a nebo hromadnou dopravou obecne. Pak zjistite, ze i ze Sumperka jet do Prahy s prestupem v CT auto-vlak je nejrychlejsi, nejekonomictejsi a hlavne nejspolehlivejsi alternativa.
17.10.2015 (17:06)  
Jip: vážně znáte někoho ze Šumperka, kdo by jel autem do Třebové a pak dál do Prahy vlakem?
17.10.2015 (16:36)  
Jistěže pokusů o rychlé vrstvy tu byla spousta, všechny selhaly v podstatě na dlouhých jízdních dobách (Praha-Vídeň 4:10 jako opravdu?), VELMI nízké spolehlivosti (zpoždění běžně kolem 20 minut) a neschopnosti ČD poskytnout tomu odpovídající servis a přístup. A je úplně jedno jestli ten vlak v Třebové zastaví nebo ne.

ČD také nedokážou provozovat žádnou linku jako tržně ziskovou. Pendolina i EC na Praha-Ostrava jsou silně ztrátová (oficiálně přiznáno) a vše ostatní je placené z veřejných rozpočtů. A přímou linku mezi městy stát platit patrně nechce. Na komerční riziko u nás žádnou linku prostě provozovat nelze (ne za 1Kč/km na jízdence, mám pocit, že to při současném počtu cestujících vycházelo nějak na 2.5Kč/km na vyrovnanej rozpočet bez dotací?).

Naše EC prostě není žádné EC, ale prachsprostý Ex, kterýžto pokud má vozit studenty a lidi ze Svitav do Brna, tak v té Třebové holt bude muset zastavit. Ano, pokud by Praha-Brno bylo za 1:00, tak bych si dokázal představit vlak Praha-Vídeň za 2:00 a bavíme se o úplně něčem jiném.
17.10.2015 (15:33)  
Lukáš Hradecký: Uff... ještě že o tom nerozhodují lidé, jako Vy. To by z té veřejné dopravy vážně nic nezbylo :) Vám jde o zastřihnutí úplně všeho :) Chtěl bych vidět, jak by Vám v Břeclavi, Valašském Meziříčí či dokonce Pardubicích poděkovali, kdybyste je odstřihl. Také bych chtěl vidět, kdo by vlaky projíždějící všemi zastávkami zaplatil. Byl tady pokus D1 Expresů a všichni víme, jak dopadl. Na trati 270 navíc jsou optimální 3 dálkové vrstvy, a proto není absolutně jediný důvod měnit politiku zastavování.

A co se týče EC Hradčany (respektive toto je spíše pro Vašeho kolegu), tak si ho Vašem jízdním řádu přelepte na R, abyste mohl klidně spát. Vážně je těžké dohadovat se s někým, pro koho nejsou vlaky pro lidi, ale pro kategorie.

A ještě k tomu celoevropskému projektu konkurence letadlům. Super, ale opravdu někdo z Vás chce, aby vlaky EC zastavovaly na území ČR jen v Praze (buďme upřímní, i Brno je z hlediska celoevropského nevýznamné a o ostatních částech republiky ani nemluvím)?
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko