Česká Třebová — Zastavovat v České Třebové s vlaky vyšší kvality, nebo ji projíždět – to je již tradičním a věčným každoročním tématem politiků, dopravních odborníků i obyvatel tohoto města a jeho širého okolí. Zatímco v současném jízdním řádu 2015, podobně jako v tom předchozím, zastavují v České Třebové takřka všechny vlaky vyšší kvality Českých drah s výjimkou spojů SuperCity, tedy kategorie Ex, IC, EC a rj, od změny grafikonu tomu bude už takřka jistě jinak. Po týdnech a měsících dlouhá jednání mezi Ministerstvem dopravy, Pardubickým krajem, městem Česká Třebová, Českými drahami a dalšími subjekty dospěla k závěru, že tuto stanici nově projede většina vlaků EC v relaci Praha - Brno - Bratislava - Budapešť a analogicky i některé expresy, jedoucí z Prahy do Brna a Břeclavi či nazpátek. Naopak i nadále zde budou zastavovat vlaky kategorie railjet, jedoucí na trase Praha - Vídeň - Graz.
Když byl na počátku léta zveřejněn první návrh jízdního řádu, ve kterém Ministerstvo dopravy projíždění České Třebové navrhovalo, zvedlo to v některých kruzích značnou vlnu nevole. Nakonec tak po sérii výměn názorů mezi odpovědnými úřady a politiky proto budou kromě zmíněných railjetů zastavovat v České Třebové i okrajové vlaky EC 273 z Prahy do Budapešti a EC 272 zpět. Připomeňme, že kromě těchto spojů zastavují ve stanici v hodinovém taktu expresní vlaky linky Ex 1 / Ex 2 směrem na Olomouc i Prahu, stejně jako spoje soukromého dopravce RegioJet. Z rychlíků zde rovněž v hodinovém taktu jezdí spoje na Prahu, po dvou hodinách pak i na Olomouc a Brno, přičemž v poslední jmenované relaci je takt ve vybraných obdobích zahuštěn spěšnými vlaky, které objednávají jednotlivé kraje. Na rychlíky Praha - Brno by se navíc postupem času měly dostat moderní nové jednotky InterPanter, jež by měly kvalitu i rychlost spojení dále zvýšit.
Otázkou však zůstává, zdali by nebylo logičtější zastavování vlaků Praha - Budapešť a Praha - Vídeň v České Třebové (respektive Kolíně) prohodit, jelikož před railjetem jede z České Třebové do Brna rychlík a v Brně lze na railjet směr Vídeň přestoupit, zatímco před budapešťskými vlaky EC většinou žádný vlak z České Třebové, který by mohli cestující využít, nejede.
Zdroje: návrh GVD 2016, iDnes.cz
| 15.10.2015 (6:00)
Lukáš Hradecký: ValMez (28.000, plus Rožnov 17.000, Zubří 5.600) a Vsetín (30.000) jsou města plně srovnatelná s Českou Třebovou, jo? A ta malá skupinka lidí z ValMezu může popojet na přestup do vlaku Brno-Praha, který je plný lidí Brno-Praha, a jede přes Hranice?
Okres Vsetín vklidu naplní vlak do Olomouce/Prahy sám o sobě, je to nějakých 150.000 obyvatel, kteří nastoupí buď na Vsetíně nebo ve ValMezu ... nebo do auta, protože v Hranicích se do vlaku kolikrát nevlezou.
No to jsou mi věci, já zírám. Nedávno jsem se teda dozvěděl, že v Hranicích přestupuje deset lidí za den, že by se taky mohly projíždět. Namísto dojmologie by bylo lepší pracovat s reálnými daty.
Velmi správný postřeh a připomínka. Zkusme se jenom podívat, pro koho to projíždění bude dobré, kdo z toho bude mít prospěch, čím asi pojedou do ČT cestující z Prahy a Pardubic, kteří momentálně používají ty bratislavské EC, tedy služeb ČD. Pohledem do návrhu JŘ 2015/2016 zjistíte, že ve většině případů odjíždí pouhých 6 min. před nimi vlak RegioJetu (Jančura). Náhoda nebo úmysl, každý si může učinit svůj závěr. A ještě něco k zamyšlení. Kdyby bylo to zastavování v ČT tak nevýhodné a špatné, proč tedy soukromník, který je přece vždy lepší než erár, přesunul zastavování z Ústí nad Orlicí právě tam.
A jako rychlostni houpacky vypada vetsina nasich modernizovanych trati, takze argumentovat v pripade zastavovani vlaku v CT usporou energie je pro me jenom dukoz toho, ze dotycny pouze hleda nejaky zastupny duvod, protoze realne zadne relevantni argumenty v ruce nedrzi, nemluve o tom ze prujezd CT je stejne 40(60) km/h a vlak stejne "skoro" zastavi a tu energii bude vzdy spalovat na rozjezd.
Existuje nejaka oficialni statistika poctu cestujicich v CT, ktera rika ze by v CT mely vlaky nedostatecnou vymenu cestujicich?
Fascinujeme me jak nekdo resi nezastavenim v CT usetrene 2-3 minuty a spalenou energii, kdyz pak stejni navrhnout zmodernizovat napr usek Chocen-Usti nad Orlici s propadem na 110 km/h, kde propalena energie v delsim horizontu by zaplatila cely tunel, ktery by toto eliminoval. A ti steni nechaji zmodernizovat Usek CT-Brno tak, ze vypada jak rychlostni houpacka a MW spalene energie leti vzhuru a smerove trat pripomina spis nejakou nemeckou lokalku do hor. Ale ty tri minuty zastaveni v CT ted jiste zachrani konkurenceschopnost CD mezi Prahou a Brnem. Cele vedeni CD je svymi uvahami pouze k smichu.
ČD také nedokážou provozovat žádnou linku jako tržně ziskovou. Pendolina i EC na Praha-Ostrava jsou silně ztrátová (oficiálně přiznáno) a vše ostatní je placené z veřejných rozpočtů. A přímou linku mezi městy stát platit patrně nechce. Na komerční riziko u nás žádnou linku prostě provozovat nelze (ne za 1Kč/km na jízdence, mám pocit, že to při současném počtu cestujících vycházelo nějak na 2.5Kč/km na vyrovnanej rozpočet bez dotací?).
Naše EC prostě není žádné EC, ale prachsprostý Ex, kterýžto pokud má vozit studenty a lidi ze Svitav do Brna, tak v té Třebové holt bude muset zastavit. Ano, pokud by Praha-Brno bylo za 1:00, tak bych si dokázal představit vlak Praha-Vídeň za 2:00 a bavíme se o úplně něčem jiném.
A co se týče EC Hradčany (respektive toto je spíše pro Vašeho kolegu), tak si ho Vašem jízdním řádu přelepte na R, abyste mohl klidně spát. Vážně je těžké dohadovat se s někým, pro koho nejsou vlaky pro lidi, ale pro kategorie.
A ještě k tomu celoevropskému projektu konkurence letadlům. Super, ale opravdu někdo z Vás chce, aby vlaky EC zastavovaly na území ČR jen v Praze (buďme upřímní, i Brno je z hlediska celoevropského nevýznamné a o ostatních částech republiky ani nemluvím)?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










