Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
Mimochodem, postřehli jste, že ČD desaturovaly hlavičku úvodní stránky s fotkou pendolina? www.cd.cz
Lidé se dají roztřídit do tří skupin. Ti, kteří se poučí z cizích chyb, další to zvládnou až po svých chybách a ta nejsmutnější skupina to nezvládne ani po svých (i když přežijí).
Někdo se podívá na snímky u mostu v Eschede nebo na ten španělský průjezd obloukem a stačí mu to k tomu, aby pochopil, že průjezd kamionu pod závorami na koridoru plného expresů a rychlíků ukázaný také v tom Interview 24 je fakt megaproblém. A to megaproblém dráhy.
Druhý připustí, že je to nemístné, nicméně opáčí, že je to problém silnice a nikoliv dráhy.
A najde se třetí, který zcela vážně míní, že tři mrtví nejsou zase tak moc.
Poměr mezi těmito skupinami v podstatě určuje kulturu společnosti a dlužno říct, že v tom příliš neeexcelujeme. Ve své podstatě máme přesně to, co ta kultura (ten početní mix skupin) předurčuje.
Zkrátka někomu musí shořet vzducholoď s vodíkem, aby přišel na to, že tam má být hélium, někdo musí v mlze napálit do ledovce a někdo se na to vykašle bez toho, že by to musel zkoušet na svých lidech.
Přesto, anebo právě proto jeho komentář obsahuje potvrzení viny ostatních, těch, co si tak moc přejí delegovat svou vinu na někoho jiného konkrétního, ač sami kolikrát překročili čáru, ale "oni přece nebyli tak blbí"...
Ideální cesta to za nějaký čas zopakovat. Kultura se nerodí přes noc. Tak dobrou noc, fandové a povolaní. A bez průseru. Ať už patříte do kterékoliv skupiny.
Tohle bylo proste nehoda jako kazda jina. Vetsinou za to muze nejakej zmrd, co nekoho zabije. Je to cele takova tragikomedie nebo jak to nazvat. Dva dny "porad" ve zpravach (nebyt toho iluzionisty, co byl chudak jeden odsouzeny, tak by nebylo nic jineho), uz se vymysli, jak se budou stavet nadjezdy a podjezdy. Polaka vzali do vazby a je z toho show jako ze seriovych vrazd. Dneska dokonce ve zpravach zopakovali ten zaber na toho zmrda, co projel na cervenou behem reportaze a aby chudacek zmrd nemel problem nebo co, tak rozmazali SPZ. Polak je tedy ve vazbe a "lid" zada trest smrti, fakt, ze od nehody po stejnem prejezdu projelo na "cervenou" jinych stopadesat aut, to media nezajima. Nezajima to ani policie, ani soudy. je to totiz prilis "komplikovane"
Jestliže máme 21 století a jestliže v nějaké velké firmě hynou zaměstnanci při výkonu svého povolání podle dokola se opakujícího scénáře, tak vám k tomu řeknu několik věcí:
a) víra, že zaměstnanci drah jsou vyjímeční/neomylní, nebo tohoto stavu lze aspoň výhledově dosáhnout je neopodstatněná, ve svém jádru tupá a po všech tragických případech vyžaduje po svých zastáncích určitou zabedněnost
b) výkon manažerských funkcí v takové firmě stojí dlouhodobě za naprosté hovno. Bez příkras.
A ještě k té přednosti silnice - a víte, že si umím představit, že pokud se vytížená silnice 1.třídy kříží s lokálkou, jejíž jízdní řád kdosi kdysi úmyslně zprasil (aby se jí mohl zbavit), takže jede jeden 810 ráno a jeden večer, jak to leckde od 90tých let bývá, že by klidně ten jeden/dva 810 mohl před těmi závorami anglického typu počkat?
Ať klidně vagonek na takové samotným vlastníkem/provozovatelem zapomenuté a zdevastované koleji před závorou počká. Co chce honit, uplynulých 25 let úmyslného prasení řádů? Rozkrádání fabrik, které dřív tyhle lokálky zaměstnávaly? Kopání do prdele lidí, kteří tam pracovali? Co z toho chcete dohnat?? Ať je to cokoliv, nepovede se to kříšením bez původního SMYSLU dopravy. Bez cestujících (kterých se dráhy samy sabotérským přístupem zbavily a donutili sednout do aut/busů), bez lokálního průmyslu se není o čem bavit, není důvod, aby 1 vagonek denně nepočkal před proudem aut. Totéž opuštěné tratě s historickým provozem - není důvod, aby muzejní vlaky na opuštěných tratích měly přednost před běžným provozem.
Dostanete do vagonů dost lidí nebo nákladu, víc, než místní silnice? OK, mějte přednost. Získáte tolik lidí nebo nákladu, že se u přejezdů tvoří štrůdly? OK, je načase udělat nadjezd. (Jak třeba na předvesnicích Prahy s tratěmi S linek a s provozem výpadovek včetně přípražské MHD mohl někdo odkývnout přejezdy, to musel být opravdu uberkretén).
Ale jestli za asistence samotných ČD někdo páchá na nějaké lokálce vleklou vraždu a už to má skoro hotové, ať vagonek klidně počká. Tyhle tratě jsou stejně úmyslně podfinancované, plné rychlostních omezení, pokud jsou poškozené (povodně), zřídka najde peníze na zmrtvýchvstání, tak už něco honit nemá smysl. Chybí důvod.
Trochu jsem se díval po mapě, zjistil jsem, že je tam docela dost přejezdů, ale vždycky je v přiměřené vzdálenosti mimoúrovňový.
Co je úplně do nebe volající, to je tenhle přejezd, to nešlo postavit kousek silnice tak aby se jelo po tom nadjezdu co je kousek odtud???
49.6702258N, 17.9736894E
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
















