Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
Zůstaňme jen kousek od Studénky, nedaleko Hladkých Životic se křižuje trať 270 se silnicí I/57 (v úseku Fulnek - Nový Jičín). V rámci výstavby D1 se vystavěla nově část silnice I/57 tak, aby tranzitní doprava nejezdila obcí Hladké Životice a městem Fulnek. http://www.mapy.cz/s/jY8J
Opravdu byl problém upravit trasování "staré" 57 tak, aby mohl být zrušen úrovňový přejezd?
http://www.mapy.cz/s/jY8h
Ve 30. létech přišli i v kotlince na odpověď na otázku, zda pravděpodobnost katastrof na přejezdech bude s rostoucím provozem na železnici i silnici růst, nebo klesat.
Zní tady návrhy střelené od pasu koupit dalších 20 Pendolin. Bezpochyby opět umrtvené na 160, na víc jsme se nezmohli.
Následky katastrofy a tyto návrhy mimochodem jen potvrzují chybnost celé strategie přístupu ČD k projektu Pendolin.
Nicméně zpět na druhý stupeň ZŠ. 80 let poté, co byla ta otázka zodpovězena - co myslíte, bude pravděpodobnost podobných či horších katastrof růst, nebo klesat???
A kolik katastrof bude reálně prakticky potřeba, abyste ten trend rozeznal osobně vy?
A když už jsme u té matematiky 2.stupně ZŠ, kolik nadjezdů je možné postavit, pokud by se nekoupilo 7 Pendolin s následnými horkotěžko úpravami na zabzař, nýbrž upravily starší lokomotivy, které jsme uměli vyrobit i opravit sami, a jezdí s cestujícími stejně rychle???
Navrhuji zařadit do sbírky úloh od Bělouna. Aby se rozsvítilo i žákům, kteří dotáhnou ZŠ až do konce.
V opačném případě, tj. stavba nadjezdu až po škodách vyšších stavebním nákladům, bude limita cen nejméně 2xnásobek nejmenších nutných, nikdy ne nižší. Bravo takovým stratégům.
Ale o tom si povíme, až budeme probírat středoškolskou matematiku. Zatím se mrkněte na tu ZŠ. S pendoliny a bez nich.
Mimochodem vy máte teda psavou náladu ;-)
PS tipuju že pinda bude total. Moc veliká škoda.
Ale nepřekvapilo by mě, kdyby jsme zůstali na šesti kusech a Košice by se vyřešili jiným způsobem.Například pronájmem jednoho railjetu od OBB.Mimochodem neví někdo jak to dopadlo s těmi posledními 8 soupravami railjetu co si OBB předobjednali a neodebrali? Chvilku to vypadalo,že je koupíme společně se slováky a maďary pro linku Praha Bratislava Budapešť,ale pak Dáda Zelený řekl prd,musí se se šetřit a po poslední osmičce RJ se slehla zem.
Každá lidská činnost počínaje rozbitím křemene a získáním ostré hrany na šutru podléhala kritice okolního dost drsného světa, zda smysl má, nebo ne. Když měla, člověk z toho profitoval. Když neměla, člověk na to více nebo méně doplatil - ztrátou času, energie, zdrojů a následně přinejhorším ztrátou životů.
Vynález kola a jeho využití je záležitost člověka stará 4000 let a je s námi dodnes a bude nadále - o jeho přínosu není pochyb.
Železniční dvojkolí je o mnoho mladší potomek důlních šachet, ale ledva se vykulilo na svět, své přednosti ukázalo - a ukázaná platí. Pokud se cílevědomě (!) spojí dosavadní poznatky matemtiky, fyziky, metalurgie, pak je schopno poskytnout člověku rychlosti řádově 600km/h.
Pokud se tedy člověk klidně i ve státních organizacích, jako třeba SNCF cílevědomě dvojkolí věnuje, není o přínosu dvojkolí pro člověka pochyb. Viz mapa Francie a jejich tratí s podílem vysokorychlostních železnic. Dnes už i Beneluxu, SRN, Japonska atd.
Ale zdá se že ne všechny státy mají tak schopné státní správy a tak schopné státní železnice. Zdá se, že dokonce existují státy, kde škoda jedné jediné nehody už převýší cenu známého a uskutečnitelného) opatření (stavebního), jež takové nehody vyloučí (nemluvě o mrtvých a zranných), a přesto to leckomu ani v rozsahu matematiky pro první stupeň ZŠ není jasné.
Situace v takovém místě je dokonce tak vážná, že lidé povolaní k strategickým rozhodnutím v těchto věcech rovněž tuto matematiku pro ZŠ nezvládají, proto se dokonce pro tento systém generující mrtvé a škody vyšší, než opatření jim předcházející nestydí natáhnout pracku pro dotace.
V tak vážné situaci je namístě, aby se člověk vrátil k fundamentálním myšlenkovým postupům u šutru křemene a ptal se po přínosu. Po přínosu někoho, kdo žádá téměř polovinu platu, a generuje systém dražší a nebezpečnější, než by mohl být.
Protože jen tak mimochodem, dělba práce měla pro člověka přínos nejen kvantitativní, ale také v kvalitě. Specializace tehdy přinesla a do budpoucna MĚLA přinášet kvalitu lepší, než by byla bez ní.
A teď přichází těžiště našeho problému: Manažeři drah, vaše specializace NEPŘINÁŠÍ kvalitu lepší, než by byla bez vás!!!
A protože je zřejmé, že jinde pokusy o rychlodráhy mají i vyšší rychlosti, i třeba 0 mrtvých, pak to není vina železničního dvojkolí, ale povolaných idiotů. Idiotů, kteří nejenže nebyli schopni nic nového vymyslet (jak by mohli s problémy s matematikou z 3. třídy ZŠ ??? ), ale ani nabiflovat a okopírovat řešení chytřejšími lidmi už jinde vymyšlené (což by se dalo akceptovat v kotlince skoro jako zázrak).
To je důvod, proč naše dráha a hry na rychlodráhu byly a jsou spíš balkánským zapadákovem, než rychlovlaky obdivované tu ve Francii, tu v Japonsku.
A jen tak mimochodem, ti borci bez znalostí ZŠ s chutí zapomínají, že oprava 1 km starých c a k tratí císaře pána (s ponecháním přejezdů!!!) stojí 4x!!! více, než novostavba tělesa pro TGV, kde jsou VŠECHNA křížení MIMOÚROVŇOVÁ.
To protože se v kotlince neskutečně krade. A s těmihle se chcete bavit o kapitalismu. Když neumí porovnat dvě čísla.
Těmhle lidem naprosto chybí schopnosti člověka a jeho předků pře 100 000 lety. Posoudit správně, zda něco smysl má, nebo ne. A sedí na místě povolaných a mají pracku nataženou pro dotace, pro hotové peníze, které všichni vyděláme.
Ne, to se nedostáváme jinam. Jsme u kořene věci. Zda to (železnice) smysl má, nebo ne. A s jakými lidmi povolanými rozhodovat. Jsme přímo u kořene věci, který dekády živí řady idiotů. Na úkor nás všech, a nejvíc, těch mrtvých a raněných. Debata o povolaných k rozhodnutím je na místě. A nejvíc na oborovém serveru.
Takže kdo je toho intelektuálně schopen, vemte si cenu nepostaveného nadjezdu, vemte si škodu z této nehody JEN na té zbytečné hračce (mrtvé, raněné, kamion nepočítáme) a ptejte se, zda to s idioty rozhodnuvšími, jak rozhodli, smysl, má, a nebo ne. A pokud se vám to porovnání dvou čísel ne a ne povést, pak o jiných lidech pokud možno nerozhodujte. Skončili by dost špatně.
Mám ještě jeden dotaz.V den nehody ve večerních zprávách byla taky reportáž z toho pendolina co v něm cestovala vláda a na chvilku (sotva 1 sekunda ) byl záběr na informační panel uvnitř vozu kde běžela aktuální rychlost vlaku.Zcela jistě tam svítil údaj 170 km/h.Postřehl jste to také někdo?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















