..: Střet pendolina s kamionem ve Studénce :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.

Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.

Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).

V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.

Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.

Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.

Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.

Poškození nástupiště, foto: Hitrádio ORION Poškození nástupiště žst. Studénka, foto: Hitrádio ORION Následky nehodové události, foto: Hitrádio ORION Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR 

Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express

Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 22.7.2015 (8:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 22 23 24 25 26 ... 37      Zpráv na stránku:   
23.07.2015 (10:53)  
JB: To je stejné kdyby. Most padal v čase, kdy tam projíždělo EC108. Pokud by nejelo ~140, ale 30, byly by následky řádově menší. To je přece i jeden ze závěrů DI. Tak se toho držme.
23.07.2015 (10:45)  
Ať tak či tak, určitě to bude záležitost na měsíce či roky, než se něco povede.
Pokud je správná informace z médií, tak je firma, jejíž vůz onen polský pilot řídil, pojištěna u Generali, která bude muset sáhnout hodně hluboko do kapsy.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
23.07.2015 (10:42)  
Problém není v přejezdu, problém je v drtivé většině případů v řidičích. Řidičák dostane každej kdo má do zadku díru a bere se to jako samozřejmost, k tomu si přidejme skoro nulovou kontrolu dopravní policie, žádnou osvětu - jak se chovat na přejezdu když dojde ke spadnutí závor, že jdou prorazit, o číslování přejezdů také nikdo moc neví, v autoškole se to neučí. Dále směšné tresty, nevím, proč se za průjezd přes přejezd v činnosti nebere rovnou řidičák do čistírny.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
23.07.2015 (10:40)  
Po Evropě se ještě poměrně nedávno pohybovalo několik starších pendolin ke koupi. Někde stojí i neprovozovaný prototyp ETR 470. Třeba někde něco zbylo. Případně bych si skoro vsadil, že Alstom bude schopen dodat nový vůz a ČD se určitě nevzdají jedné ze sedmi zlatých slepic, navíc už konečně splacených, lacino.
registrovaný uživatel JB 
23.07.2015 (10:39)  
Josef Petrák: Použil jsem asi příliš silný výraz" vyčítáte", nicméně takovouto logiku nelze používat. Kdyby tam byla třicítka, most by třeba mohl spadnout na předchozí vlak, vlak opačného směru, nebo něco jiného ...; jediné, co je korektní uvažovat, je, že ten most neměl co padat.
23.07.2015 (10:29)  
Tak úbytek jedné jednotky "odnesly" celkem logicky Košice. Zatím je to uvedené jako mimořádnost v řazení do 31.8., což ale zcela jistě není termín, kdy bude 7. Pendolíno zase k dispozici. Jsem skutečně zvědav, jak to s jednotkou dopadne, která z variant oprava, výroba nového vozu, koupě nějakého ojetého či odepsání jednotky nakonec dojde naplnění.
23.07.2015 (10:27)  
kdyby byla větší prodleva mezi spuštěním závor a vlakem

Tak už přejezd nemusel existovat pro nepřetržité uzavření. Nebo by začalo riskovat více řidičů stylem "to stihnu".
23.07.2015 (10:20)  
JB: Nikomu nic nevyčítám. Pouze upozorňuju Railpica, že most nespadl na vlak, ale před něj a vlak do něj narazil.
23.07.2015 (10:18)  
JB: Přesně tak. S logikou pana Petráka můžu obhajovat toho polského řidiče, že kdyby byla větší prodleva mezi spuštěním závor a vlakem, mohl mít čas odjet a k neštěstí by nedošlo. Takže za to vlastně může SŽDC.
registrovaný uživatel JB 
23.07.2015 (10:05)  
Josef Petrák: Zde lze těžko uvažovat nějaké "kdyby"; sám ho uvažujete a jiným to vyčítáte. Prostě by celá situace vypadala jinak.
  1 ... 22 23 24 25 26 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko