Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
podle fotek a toho, ze pendolino pred sebou celou dobu tlacilo z leve strany naves s plechama a z prave strany samotny tahac bez kabiny a podle rozparaneho praveho boku mam za to, ze nejvetsi paseku mezi lidmi udelalo to torzo tahace spolu s reakci s nastupistem a objekty na nem. Plechy odnesl strojvudce, ale je otazka, na kolik se dostaly dovnitr. leva strana prvniho vozu poskozena neni, tam asi problem nebyl.
Ale jak se tu psalo - vyskocit pinda z koleji, tak se tam hnusne sestosuje. Anebo klika, ze za nim nejel nejaky osobak, na ktery by na nastupisti cekalo hafo lidi.
Polak podle me nemel ani tuseni, ze je nekde na koridoru a podle toho, co zna z domova, tak spis doufal, ze se priblizi nejaka dychavicna souprava, ktera u nej pomalu zastavi a lidi mu jeste pomuzou zvednout zavoru. (hlavne si neposkrabat tahac nebo jim tu (cechum) zbytecne neco znicit (zavoru).
Ted aby si clovek behem prujezdu Studenkou pokazdy dal radsi panaka...
Obávám se, že tam hlavně létaly plechy z nákladu kamionu.
Optozávory také nic neřeší, nějaký pitomec by rukou přikryl čidlo, a generální stop je na světě. Pak by se vymlouval na kočku, ptáka a kde co.
Při současném přístupu k údržbě bych se mostů nad tratí skoro obával, viz odpadávající kusy betonu z nadjezdů (nebo spíše zbytků) nad tratí Brno - Břeclav.
K osazování přejezdů kamerami doplňuji, že jeden z nich je i Březhradě (obvod stanice Opatovice nad Labem-Pohřebačka, místo střetu s autobusem MHD) a je vybaven hned 4 kamerami. Není to trochu moc?
Je obrovské štěstí v neštěstí, že kamion smetl vlak stavěný podle moderních předpisů, že se pendolino udrželo na kolejích, nestoupalo na kamion, nevykolejilo a že se celá jednotka nerozmetala po nádraží.
Podivuji se ale nad tím, že bylo tolik zraněných a že vůbec někteří lidé zemřeli. Podle fotek usuzuji, že prostoru pro cestující se prakticky žádné deformace nedotkly. V TV jsem slyšel, že vozem létaly sedačky. Nemohla to být právě sedadla, která ranila a zabíjela? Byla dostatečně pevně připevněna k podlaze? Nepodlehla hmotnosti cestujících a nenahromadila se v přední části vozu? Když vidím dnešní trend uchycovat sedačky do stěny, začínám se bát.
S pozůstalými soucítím a zraněným přeji pokud možno brzké uzdravení.
Děláte jako by ten rozhodující člověk prostě jen zapomněl někde něco podepsat (což by jistě bylo odsouzeníhodné) a ne jako by šlo jako vždy až na prvním místě o peníze... o vaše i moje... a tady bych přecejen nebyl rád kdybysme prováděli "ať to stojí co to stojí"... takže bez dalších upřesňujících informací nesouhlasím.
že závora pro výjezd se uzavírá později než závora pro vjezd na přejezd
Toto chování (naprogramování) jsem viděl už i u nás, zase nejsme až tak moc pozadu...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
















