Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
Že by se měli chytiti za rypák zákonodárci jsem tu psal opakovaně od prvního příspěvku a souhlasím v tomto s Vámi.
Jinak už Vám jiný diskutující napsal jako povolanému, proč jste z fyziky ZŠ shořel, a to jako papír, to je Vám doufám jasné pro příště. U řidiče kamionu mě bagatelizace rychlosti na následky nehody dost zaráží.
A jen tak mimochodem, pokud jste skutečně řidič z povolání, musí Vám být jasné, že s rostoucím provozem (nemůžete nevidět) bude v džungli značek (nemůžete nevidět) přehlížení detailů čím dál častější.
Jeden Váš postřeh z provozu je pro diskusi přece jen cenný - kamiony se tlačí i na místní zapomenuté silnice. To dřív nebylo.
Podívejte se na tuto zprávu:
http://praha.idnes.cz/nehoda-v-jesenici-u-rakovnika-dje-/praha-zpravy.aspx?c=A150726_121945_praha-zpravy_eb
Píšete o slušnosti a nejspíš to myslíte dobře. (Nenapsal jsem upřímně, to má v kotlince hořkou příchuť.:-)) Ale protože jde o škody, zdraví, životy, budu k Vašemu názoru (na nějž Vám neberu nárok) naprosto nemilosrdný.
Váš názor je asi tak platný, jako názor kandidátek na miss na světový mír. Je to líbivé, ale bohužel naprosto k ničemu. Když vezmu Váš názor do důsledku, i silniční provoz je pravidly zabezpečen dostatečně.
A přesto výrobci aut konstruují deformační zóny, instalují airbagy, donekonečna opakují crash-testy. A my jako zákazníci to platíme navíc v cenách aut. Děláme to z plezíru? Nebo že bychom apriori chtěli být méně slušní? Ne, jen je postupně a za potoků lidské krve na silnicích opustila naivita. A pochopili, že pro člověka reálné a přínosné není čekat na charakterní, ale přinést fyzikální řešení.
Stejně tak se výrobci začali zaobírat střety chodců a aut. Z téhož důvodu. Čekání na slušnost se dlouhodobě minulo úspěchem. A ten je tedy nutno hledat jinde. Nikoliv v charakterech lidí, ale ve fyzice.
Jistě lze namítnout, že přes všechny obrovské investice mají fyzikální řešení své limity. No to jistě mají. Ale pořád jsou sakra výš, než limity lidských charakterů. A navíc - přání žádné miss ještě žádnou válku nezastavilo. Pásy, airbagy, deformační zóny už řadu lidí zachránilo.
V praxi poznáte, že se neuplatňují řešení, která krásně znějí, ale která fungují a mají pro člověka přínos. Ta první patří na přehlídková mola a politická pódia, ta druhá do provozu. Sklidíte tudíž za svou naivitu náležité souhlasné mručení, ale večer bude možné ukázat na nově kopané hroby, kde se kritické ingredience pro Vaše řešení - slušnost - opět fatálně nedostávalo.
Proč je fyzika účinnější, než charakter? Je na ní větší spoleh. Vy si to asi neuvědomujete, ale ten Váš příklad s lokálkou to říká, aniž byste chtěl.
Pokud je opravdu někde jednokolejná drahami čtvrstoletí ubíjená lokálka s posledním přežívajícím párem osobních vláčků denně a s jedním manipuláčkem za týden, který kříží poloprašná, polo asfaltová vlásenka, po níž místní sedlák sváží mléko na svém koňmi taženém žebřiňáku do podhorského městyse, pak ten kříž skutečně musí stačit.
Ale ne proto, že sedlák či fíra 810 jsou více nebo méně slušní, než autobusáci, kamioňáci, nebo fírové 151, 350, Pendolin. Ale z fyzikálních důvodů. Mají více času a méně energie, tj. problému k řešení. Pokud se 810 vyhrká přes rychlostní omezení zanedbaných tratí k přejezdu a zahouká, tak i přes klapot kopyt sedlák pozná, že něco pos*al. Fíra může mnohem snáz brzdit a zastavit svůj prázdný vagonek, sedlák popohnat koně a zmizet v prachu cesty.
Můžeme mít horší scénář, kdy 810 žebřiňák ošklivě pochromá, bandasky se rozletí, mléko vyleje a splašení koně zuby nehty opratí se držícího sedláka pěkně protáhnou místní škarpou. Ale pak se z pokácených sosen nový žebřiňák stluče, bandasky posbírají a zaletují, koně v lesíku dohledají a sedlák poztrácené baganče posbírá.
Ano i nejhůř může být. Sedlák bude mít upito, na kozlíku bude spíš klimbat než řídit, vždyť koník cestu zná, výstraha 810 bude mrákotným budíčkem a sedlák bude mít u kříže svůj kříž.
Ale tam nepojede cisterna s 15 kubíky PHM nebo nebezpečnou chemikálií. Tam nepojede na žebřiňáku 60 lidí, jako v autobuse. A 810 je nesmete ve 160 s následnou likvidací nástupiště v příští stanici...
A důvody v rozdílu nejsou charakterní. Jsou fyzikální. Vaše řešení funguje, jak sám píšete, "dokud se nenajde arogantní ignorant/ka". Závada tohoto přístupu je, že se najdou dnes a denně. Až příliš často.
Vaše náhledy obsahují spoustu BY. BY se vysekávalo křoví a udržovala viditelnost, BY se vymáhaly pravidla, BY nebyla osoba blízká, BY, by, by....atd.
Ano, jste mladej, blbej a naivní. Ale to není nic strašného, tak se narodí každý. Zatím je trend světa trendem pásů, airbagů, crash testů, projektování ochrany chodců.... Nikoliv bezdůvodně. Je to prostě prakticky přínosnější, než čekat na sekáče křoví, dopravní policisty vymáhající platnost dopravního zákona, slušné řidiče... Čekáme na ně marně dodnes, a mnoho, opravdu mnoho lidí se již určitě nedočkalo.
Autoškoly, školení jsme absolvoval v době, kdy mobily nebyly. Tehdy se učilo při uviznutí mávat vestou a utíkat proti vlaku. Na dotaz, co když neodhadnu směr příjezdu vlaku, jsem dostal k všeobecnéu veselí dalších adeptů na náklaďák (!) odpověď, že v takovém případě jsem sice utekl od nehody, ale aspoň od ní budu hodně daleko.... Zdá se, že necitelní drsňáci jsou/byli i mezi instruktory autoškol.
Jaké odpovědi na jakou otázku?
Kolik nadjezdů je možno postavit za peníze, za které se koupilo 7 pendolín?
Žádný. Tečka.
Máte jiný výpočet? Dejte ho sem.
protože tam působí uboze i úkroky k pívům a televizím. Matematika pro 1.stupeň ZŠ je příliš neúprosná
Ano. Asi jste chyběl, když paní učitelka vysvětlovala, že nemůžeme sčítat jabka s hruškama.
Ani vaše piva se sousedovejma televizema.
Pletete konstrukční, technickou rychlost, reagujete na post o rychlotech provozních
To pletete vy. Napsal jste "Žádný kamion nejede 2/3 své provozní rychlosti" a já se vás zeptal, čo si predstavujete pod takým pojmom "provozní rychlost", Kefalín. Jak vidno, nejste schopen odpovědět, tak mlžíte a dáváte link na maximální dovolené rychlosti po Evropě.
Jestli Vám takhle lítá interval příjezdu vlaku
Koukám, že jste chyběl i ve fyzice, když se zrovna brala rychlost.
podle mého rozumu MUSÍ objevit v dopravním ZÁKONĚ
A cedulku "Pozor vlak", která je na každém výstražníku, v zákoně máte? Já jí tam nenašel, ale možná jsem jen málo hledal.
které místo, než zákon upravující mj. pohyb na přejezdech, je lepší a proč?
V zákoně 361 taky nemáte napsáno, jak se poskytuje první pomoc.
Ale budiž, je to jedno z možných řešení a je to určitě lepší než nic.
pro Vás je každý detail na svém místě, jen se vlaky sjíždí, sráží a projíždí po nádražních halách
Pokud je každý detail na svém místě, a to včetně těch lidských, pak se toto neděje. A to je i cílem mým.
A i z toho důvodu mne štve, když ty detaily někdo přehazuje, zlehčuje nebo úplně ignoruje.
stav bezpečnosti vlaků ČD tu téměř, tu zcela zdrcnutých včetně osádek a neschopnost opakujícímu se scénáři, tu s dopomocí cestujích, čelit. To je to, co Vám povolanému dosud těžce utíká.
A vám jako nepovolanému zase zřejmě utíká, že "samo" se nic nevyřeší. Řešení jsou - technická i organizační - a postupně se aplikují. Stojí to čas a peníze (hodně peněz), zvlášť ta technika.
Nezávislá pozorování i jen místních diskutujících tvrdí opak.
Tvrdíte vy a ještě jeden místní.
Takovejch tvrzení jsem už slyšel - po nehodě na přejezdu: "Viděl jsem to na vlastní voči. Světla nesvítila, ten vlak naboural do auta, odtlačil ho z přejezdu, a světla se rozsvítila až za chvíli." A to překvapení, když se pak ukázal záznam.
ale chtěl by, aby se řidiči neprodleně s hlášením o závažné závadě na detailu (jím osobně řidičům zapovězené) funkce obrátili na ...povolané.
Překrucujete hezky. Po řidičích nic nechci, oslovil jsem zde diskutující, kteří o funkci PZZ mají jakž takž nějakou představu.
který vážně pochybuje o vhodnosti umístění informace o rozlomitelnosti závor v dopravním zákoně,
Ano, v dopravním zákoně se mi to moc nezamlouvá, ale pokud to tam bude, namítat nic nebudu.
ironický poukaz na malý přínos Vašich znalostí pro výsledný SMYSL
A přínos vašich znalostí pro celkový smysl je jaký?
Vykašlete se na osobní rovinu a dopal
Nápodobně a už sem konečně napište, který přejezd nedodržuje předzváněcí dobu. Nebo si najednou "nemůžete vzpomenout"?
Pak teprve bude mít výkon Vašeho oboru SMYSL a přínos.
No vidíte, a já si myslím, že můj výkon v oboru smysl má. A to na základě těch, kdož mé "výrobky" používají.
kave: když už jsem to pracně sepsal...
Ale budu si to pamatovat pro příště ;-)
Na to je jednoduchá odpověď.
Kinetická energie roste na druhou.
V = 0 --> v2 = 0
V = 40 --> v2 = 1600
V = 100 --> v2 = 10000
v = 120 --> v2 = 14400
V = 140 --> v2 = 19600
v = 160 --> v2 = 25600
Už jsem ani nedoufal, že zde objeví tak racionální názor, který přesně pojmenuje příčiny nehod na přejezdech. Snad je nás takových víc, jenom se nevyjádřili.
Aleš Liesk:
Nehažte perly. Všechno co napíšete, bude použito proti Vám.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
















