Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
"V sobotu 25. 7. 2015 byl u České spořitelny zřízen účet, kam můžete přispívat na zraněného strojvedoucího Jana Černého z Pendolína ve Studénce. Účet se jmenuje Strojvedoucí Honza Černý a peníze na něj vložené jsou určené výhradně pro něj - 4026277399/0800."
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1660206667548040&id=1569282683307106&fref=nf
TJ., když už je ovlivní další vlak, nechodily by nahoru a pak dolů okamžitě, jak jste se vyjádřil Vy a popsal JiP, ale zůstaly by rovnou dole, jak neochvějně čeká JiP a já, a teoreticky popisuje M 474 003, což se ale bohužel neděje.
Až to přečtete pozorně, zjistíte, že ani JiP, ani já, ani M 474 003 o úplném zhasnutí nepíšeme. Bezpochyby proto, že píšeme o něčem jiném.
Píšeme s JiPem o tom, že praktická výsledná činnost závor je psychologicky chybná.
V rostoucím provozu je to tatáž blbost, jako kdyby na silničním semaforu po červené přišla oranžová, a poté bez zelené opět červená. Takovou kravinu nikdo do semaforu silničného provozu nenaprogramuje, to by přišlo ran.... (I když co není může být, v diskusi už někdo popsal řešení vymyšlené povolanými kdesi u trolejbusů, kde to nešlo neporušit, holt blbci mezi povolanými nám rostou všude :-)))
Vy jste další prototyp člověka, a možná povolaného, pro koho je sice současná funkcionalita naprosto v pořádku, v souladu se zákonem (který neobsahuje o rozlomitelnosti závor ani řádek), v souladu s jeho znalostmi, ale bohužel v interakci s omylným člověkem je to naprostá debilita.
Uvědomte si, že přesně kombinace dvou chyb (zákon neobsahuje ani zmínku o rozlomitelnosti závor, což tu někteří povolaní obhajovali (!!!), a naopak obsahuje obhajobu špatné funkcionality, kdy by řidič mohl očekávat logičtější činnost) přesně možnost pro vznik chybového scénáře jen vytváří prostor! Ne není to v pořádku ani trochu!
Jakej má to krátké zvednutí závor kromě příležitosti pro omylného člověka vytvořit další chybu smysl???
To je pořád totéž dokola, co jsem popsal v bodu 5 prvního příspěvku. Uspokojení povolaných v zahrabání detaily a celkový výsledek a smysl nám uniká. Zmizel. V dotovaném prostředí nic divného.
Stejně pravdivé bývají příhody, co se staly sestřenici švagrové kolegyně, nebo sousedovi kamarádovy snachy.
A bacha venku, jezdí tam zlá černá auta a kradou děti!
Kdyby byla pravda, co tvrdíte, tak se závory NIKDY nesklopí od posledního zvednutí dřív, než po uplynutí CELÉ předzváněcí doby. A tak to prostě není. Nemáte pravdu.
Má pravdu. Ale musí se zvednout úplně a musí zhasnout červená světla. Pokud dojde k situaci, že je další vlak ovlivní dříve, jdou dolů okamžitě. Tak je to naprosto správně a musí to tak být. I proto je v zákoně 361/2000 v § 29 odst. 1 a) a c) nařízeno, že řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory. Není třeba nad ničím dlouze a zbytečně bádat, je jen třeba striktně dodržovat, co je stanoveno. Hlavním viníkem nehody je polský řidič, nikoliv nějaké závory, vláda, SŽDC, policie atd. Výčet asi není úplný, nevím totiž, kdo všechno byl v této diskuzi takto označen.
Nepleťte nikam další úseky, nejste schopen to, co závory předvádí v praxi, duševně přijmout, ani na jednom přejezdu.
Dnes už nemám tolik času, jako malý kluk, abych vysedával u trati a díval se na přejezd se štrůdlem aut na hlavní silnici.
Bývávalo. Ale od těch dob vím, že celá předzváněcí doba před každým vlakem je mýtus a zbožné přání, nikoliv realita.
Když už jsme u těch funkcí vypozorovaných na železnici - je to jako s ovladačem červená-modrá pod okny v kupé nebo s dvoupolohovým vypínačem pískání-tma nade dveřmi kupé - taky si o nich může člověk snít, že něco dělají, ale dělají něco úplně jiného :-DDDDD
Kdyby byla pravda, co tvrdíte, tak se závory NIKDY nesklopí od posledního zvednutí dřív, než po uplynutí CELÉ předzváněcí doby. A tak to prostě není. Nemáte pravdu.
A to s těmi předpisy je zase kolovrátek s hrou na neomylné lidi. Jak snadno se s nadrilovanou procedurou řidič dopustí chyby jsem popsal.
Co se reakcí za mnou jedoucích týče na můj styl projetí křižovatky či přejezdu, můžou si do svého SUV klidně i nadělat, nezajímá mě to.
Předzváněcí úsek neexistuje, předzváněcí je doba, za kterou spadnou závory. V té době je už přejezd z právního hlediska uzavřený, pouze vozidlo, které je na přejezdu, může dokončit přejíždění, další tam nesmí.
Zrovna tak ustanovení předpisu, že pokud situlace za přejezdem neumožňuje další jízdu, musí vozidlo zůstat před přejezdem, to vůbec nikdo nedodržuje. Zrovna tak to platí pro křižovatku, a zkus to udělat, pokud za Tebou pojede černý SUV tak Tě vytroubí nebo vyleze s heverem a začne Tě s ním ohrožovat.
Vy sveřepě tvrdíte, že ....."se nejdříve vyhodnotí zda není vlak v přibližovacím úseku ve shodném i opačném směru na obou kolejích (4 úseky) a pokud není, závory se zvednu. Pokud v polovině zvedání se některý přibližovací úsek obsadí, začne předzváněcí doba a po ní jdou závory dolů,".....
Jenže já, JiP a možná nejen my v praxi pozorujeme zásadně jiné chování závor, a to slovy JiPa do třetice a naposledy:....."Osobne bych ocekaval, kdyz jsou zavory dole, projede vlak ale na druhe koleji UZ VLAK VJEL do predzvaneciho useku, tak bych zavory vybec nezvedal a drzel je v logicke podmince stale dole.".....
Vy tvrdíte, že se tak závory chovají (zcela mylně), my pozorujeme, že ne, ale MOC rádi bychom, kdyby to co popisujete teoreticky předváděly v praxi, když už jsme po císař pánu zdědili přejezdy na vícekolejných tratích...
Ale pokud máte chuť kreslit, kreslete naší c a k dráze schémata pro zastavování u nástupiště před nádražní halou, má to dodnes moc a moc zapotřebí. Jak jste totiž sám napsal, člověk je chybující a bez spolehlivých pomůcek to nejde. Zatím spolehlivé za chyb člověk nejsou. Ring volný.
Pokud tam budu já s klikou a 2 mechanickýma návěstidlama, tak vyhodnotím situlaci a závory buď zvednu nebo nezvednu, pokud mi kolega soused dá spolehlivě předhlášku a nezapomene na ní. Můžu udělat chybu ale ta bude mít ten dopad, že zpozdím rychlík nebo auta. Taky můžou působit emoce, pokud před přejezdem bude stát černý SUV tak bude mít přednost ten rychlík, pokud budu vědet, že jede drátenický motor, tak pustím auta, zrovna tak, když se bude blížit k přejezdu sanitka, tak vlak chvilku počká. Ale v žádném případě nebudu sundavat návěstidla a zvedat závory když vlak se už blíží, protože pak by to neubrzdil. No a pokud mi něco vjede na přejezd a přerazí závoru (vnější-vjezdovou) tak sundám návěstidla a uteču. Pokud bude vlak jestě před předvěstí tak ani nemusím utíkat.
Ještě chci upozornit, že mechanicky ovládané závory s kruhovým profilem nejdou tak snadno zlomit, osobním autem určitě ne.
Hovada jezdej na cervenou, tak postavime nadjezdy. Co navrhujete Vy?
Jezdím pravidelně mezi Hranicemi a Holešovem. Je to cesta kde se pohodlně vyhnou akorát 2 osobní auta, střet s kamionem už je na tom hůř. Vloni jsem jednou viděl cisternu s polskou SPZ položenou na boku... a za 10 dní jsem tam viděl jinou cisternu s polskou SPZ položenou na boku.
Co z toho plyne? Že kazdý den může přes ten přejezd jet další kamion, jehož řidič ještě nikdy neslyšel o české VRT a neviděl vlak co jede 160tkou a myslí, že ten vlak pohodlně zastaví.
http://ostrava.idnes.cz/polsky-ridic-kamionu-skoncil-ve-vazbe-d86-/ostrava-zpravy.aspx?c=A150724_082705_ostrava-zpravy_jog
Co az jiny hovada zacnou strilet na ulicich? Zdravotni pojistovny maj zacit proplacet neprustrelny vesty?
A co navrhujete v případě že jiný hovada budou střílet v restauraci?
No tak byste nam jeste mohl prozradit algoritmus, kterym nalezneme ten konkretni prejezd, na kterem se pristi stane nehoda, abysme ho nahradili nadjezdem.
Nemohl by to být zase ten stejný a třeba hned v pondělí, protože v neděli se u sousedů chodí do kostela?
kolik nadjezdů je možné postavit, pokud by se nekoupilo 7 Pendolin Vyborna otazka. A kdyby se vsechny vlaky prodaly, tak se da postavit jeste vic nadjezdu.
Zkusme obráceně: Kolik se mohlo koupit Pendolín, kdyby se zbytečně nestavily nadjezdy?
Škoda že Vaše hluboké znalosti nejsou všeobecné známé:
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/z-tragedii-ve-studence-muze-i-stat-rika-expert-moos/r~2fdb2784320811e586d30025900fea04/
A měl byste s tím jít také na zastupitelstvo do Studénky a poučít je, jmenovitě pana starostu Šobicha, ať jim tu pitomost s požadováním nadjezdu vyženete z hlavy. Dejte potom prosím vědět jak jste dopadl.
http://www.novinky.cz/domaci/375953-na-trati-ve-studence-se-uz-stejna-tragedie-odehrala-pred-25-lety.html#utm_source=search.seznam.cz&utm_medium=hint&utm_content=freshnews&utm_term=stud%C3%A9nka
Těším se zase na Vaše příspěvky
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
















