..: Od nového jízdního řádu po Polsku rychleji :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

EU44 Husarz, foto: Matouš Danielka Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.

Cíl z Varšavy z Vratislavi z Gdaňsku z Poznaně z Katovic z Krakova
2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora
Białystok 2:19 41 min
Bílsko-Bělá 3:20 45 min 0:50 14 min
Bydhošť 2:59 25 min
Gdaňsk 2:39 19 min 5:09 58 min 2:40 30 min 5:21 25 min
Gliwice 2:47 25 min 0:25 4 min
Jelení Hora 5:53 151 min
Katovice 2:30 9 min
Kielce 2:38 34 min
Krakov 2:18 10 min 4:56 45 min 1:51 1 min
Lodž 1:07 16 min 3:33 19 min
Olsztyn 2:29 13 min
Ostrów Wlkp. 3:27 42 min
Poznaň 2:25 2 min 1:59 26 min 2:40 30 min 4:56 45 min
Řešov 4:21 68 min 2:00 68 min
Štětín 4:54 15 min 4:42 25 min
Varšava 3:28 13 min 2:39 19 min 2:25 2 min 2:20 9 min 2:18 10 min
Vratislav 3:28 11 min 5:09 58 min 1:59 26 min 2:03 17 min
Zakopane 3:11 22 min

Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?

Zdroj: Kurier Kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , RaPa Poslat mail autorovi | 28.11.2015 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
29.11.2015 (14:05)  
Starouš: Konečně nějaká reakce na názvy měst :-)
Nejedná se o žádný oficiální výstup, jakým je např. informační systém na nádraží, proto dle mého názoru české názvy ničemu nevadí. Mnohá z těchto měst sehrála významnou roli i v české historii…
Ovšem co člověk, to názor, jistě máte plné právo na to, aby se vám to nelíbilo.

Mimochodem, s tou Bílou Stokou jste dost vedle, zkuste ten slovník otevřít ještě jednou ;)
29.11.2015 (13:37)  
Abych tu trošku odlehčil jinak velmi vážnou diskuzi - co ta přeložená jména měst? Není to trochu nekoncepční překládat jenom něco? A je to vůbec nutné? U některých to chápu, ale taková Bílsko-Bělá mě dost tahá za oči. A navíc mi Poláci stejně neporozumí.
Pokud ale překládat, tak navrhuji pro nepřeložená města: Bílá Stoka, Hlívice, Olštín a Ostrov Velkopolský. :-D
29.11.2015 (13:23)  
Add JiP: jo skvělé a kam dáme příměstskou dopravu a nákladní vlaky. 2 koleje jsou zoufale málo už i teď a těším se například na stavbu moravským krasem. To také nevyřeší to, že trať Praha Brno je o dost delší, než vcelku přímá dálnice. A tyhle přeložky to určitě nezkrátí. Polsko má vcelku velkoryse vedené tratě v rovině, které stavělo tehdejší Prusko. Narozdíl od tradic Rakouska Uherska, kde i zamýšlené hlavní tratě jako českomoravská tranversálka jsou trasované jako lokálky. Zkrátka nejsme v polovině 19. století v době Jana Pernera, tak proč podle toho nestavět nové tratě v parametrech VRT, které vytvoří novou kapacitu při vjezdech do velkých měst a budou jízdní dobou konkurenceschopné dálnicím.
registrovaný uživatel JiP 
29.11.2015 (12:46)  
MichalKr: To je proste nesmysl co rikate. Z CT az do Blanska mohl byt koridor na skoro celem useku 160 v ramci posunu oblouku o jednotky maximalne desitky metru, vetsina trati na stavajicim telese, pouze by se museli budovat tunel u Brezove nad Svitavou a u Skalice. Potom samozrejme novostaba Blansko-Brno tj max 15 km nove trati. Takze jaka pulka VRT Praha-Brno. To stejne Praha-Plzen. To je proste nakladove uplne jinde nez nejaka VRT, nemluve o samotnych provoznich nakladech VRT. A kdy ta VRT podle vas bude?
Tohle vyslo kuprikladu dnes:

http://www.financninoviny.cz/zpravy/cesko-za-evropou-stale-zaostava-v-priprave-rychlych-trati/1287014

Takze Praha-Plzen a Praha-Brno optimisticky rok 2040-2050??? To je skoro 60 let zpet kdy zacala vystavba 1. koridoru. Doufam ze se toho doziji moje deti. Po novostavbe Blansko-Brno jsem ale uz mohl 20 let jezdit !!!
29.11.2015 (12:21)  
Vcelku překvapivé pokroky, ale stejně jsou 15 let za náma. Blbý je, že se stejně jako my nepoučili z chyb ostatních a dělají nekoncepční ústupky.
29.11.2015 (12:20)  
Já nesouhlasím. Jak by vypadal takový koridor na 160 či 200 v úseku Svitavy - Brno, Praha - Plzeň a podobně, kde se při rekostrukci zvolila varianta nižší rychlosti? Vždyť by to byla celá novostavba s cenou blížící se VRT. I v tom Rakousku (kromě Westbahnu kousek za Linec, což je v podstatě novostavba srovnatelná s VRT) není trať, kde by byla pevná 160 v celé délce. To je prostě nereálné. Kdo nevěří, ať se podívá: http://www.openrailwaymap.org/. Ano, máme zpoždění za západem, ta VRT Praha-Brno už měla dávno stát, ale rozhodně ho nedoženeme tím, že budeme rekonstruovat tratě na 160 např. v údolí Svitavy, když za stejnou cenu máme půlku VRT z Prahy do Brna.
registrovaný uživatel JiP 
29.11.2015 (11:36)  
Zesp: nelze nez souhlasit. Problem nasich koridoru je ona chimera VRT, kterou ani v Polsku ci Rakousku, kde by ten potencial byl bud poctem obyvatel respektive ekonomicky mnohem vetsi, nikdo nestavi. Diky tomu mame koridory klikate dlouhe a pomale a VRT v neurcite vzdalene budoucnosti. Treba Praha-Plzen. Koridor je na rychlost 90-120 (vedle dalnice, takze s temito parametry bude trat stejne nekonkurenceschopna) s tim ze bude prece VRT o ktere se ale nedavno rozhodlo, ze neni priorita. Reseni naklapecimi soupravami nema prilis smysl, myslim ze je to prekonany koncept. Jednak to zrychleni neni nijak zasadni v kombinaci ze obloukovita trat je zkratka dlouha a musite ujet vetsi vzdalenost. Napr. usek Praha-Kolin mel byt 4 kolejny s tim, ze druhy par mel byt na 200 (nemusel nutne ani kopirovat soucasnou trat v cele delce) a dale vse na tvrdou 160 (200 v nekterych vybranych usecich). V nasich podminkach ekonomicky zcela prijatelny koncept davajici vzhledem k rozloze zeleznici i slusny konkurencni potencial. Toto se melo realizovat v ramci soucasne vystavby koridoru. Diky nesmyslu VRT si myslim, ze nase zeleznice je v uplne slepe ulicce a mnohe koridory jeste budeme jednou zpetne upravovat, prestoze vse mohlo byt uz davno realizovano a udelano.
registrovaný uživatel zesp 
29.11.2015 (9:45)  
Prosímvás, tady se stále řeší, že už měly být VRT a kdovíjaké rychlosti - ale řekněte mi, kdo a s čím po nich bude jezdit??? Vždyť jak dlouho jsou koridory na V-160, a dodnes nejsou dopravci schopni v mnoha případech postavit soupravy tak, aby se touto V dalo jet... Takže by sice byla za cenu všech koridorů jediná VRT na V-300, ale pak by tam stejně jako páteřní spoj jela souprava např. s 362 v čele, nebo sice 380, ale zato s nějakým B na konci... v 90-tých letech byl přijat koncept rekonstrukce tratí pro vozidla z naklápěcími skříněmi, který se dodnes naplňuje - a kolik jich jezdí? Jen 7 (vlatně 6) Ks!!! A že to nebyl koncept od věci, svědčí projížďka Pendolinem z Plzně do Chebu (tedy než tam začaly být ty pomalé jízdy). A zatímco před Plzní a ČB se staví megatunely, kterými projede max. jeden R v každém směru za hodinu, u Chocně místo megatunelu zůstane "klikatá" trať s V max 110 Km/h, a přitom se jedná o nejvytíženější trať, kde jezdí zdaleka nejvíc "rychlých" vlaků... Prostě ta nekoncepčnost mě fakt štve... A přitom těmito "vylepšeními" udělaných fakt pořádně (např. ten megatunel u Chocně na alespoň v-160 a pod)by se dalo dosáhnout výrazného efektu majících vliv na zkrácení jízdních dob a plynulost jízdy...
registrovaný uživatel JiP 
29.11.2015 (5:21)  
Jiri Kocourek: To je presne ono, cemu budeme rikat normovany stav. Ano normovany stav, ktery na mnoha nasich lokalkach znamena max. rychlost mezi 40-60 km/h, pres radu prejezdu dokonce 20 a mnohdy i 10 km/h a nedostatecna unosnost, nas skutecne nestoji tolik. Uvest to do normovane stavu alespon 100-120km/h = prelozeky, realizace umelych staveb-mosty mnohde i tunely. Toto by ale stalo na kazdou lokalku stovky milionu, nejednou bychom se priblizili i miliardam Kc. To na podstatne z nich nema samozrejme recionalni smysl. Proto je potreba peclive vybrat ty, kde je potencial velkeho objemu cestujich, nejlepe v kombinaci s nakladni dopravou a do tech ty miliardy klidne nalit a udelat z nich skutecne funkcni system. Navic me dosti irituje nazor ze mame pomale trate diky slozitemu reliefu na krajiny-to je proste nehorazna blbost ! V mnoha statech s krajinym reliefem mnohem slozitejsim jezdi vlaky mnohem rychleji nez u nas. Problem je, ze to udrzovani pomalych lokalek dela zeleznici ve skutecnosti dost medvedi sluzbu! V povedomi vetsiny lidi u nas je totiz obraz zeleznice prave ten motoracek (mnohdy zastaraly) plouzici se (obvykle za rochotu a skakani po mizernem spodku) pomalu krajinou. Lidi proste nikde u nas nevidi ten priklad, ze zeleznice muze dobre slozit-byt velmi rychla a pohodlna. Potom je samozrejme na okraji zajmu bezneho obcana, zcela logicky potom i kazdeho politika co rozhoduje o penezich a zkratka nechat se vyfotit u strihani pasky na dalnici mu prihraje mnohem vice politickych bodu. Nechat se vyfotit u lokoalky, kde byla zvysena rychlost za jejich penize z 50 na 65 km/h a jizdni doba se zkrati o neuvertilene 4 minuty, kdyz vedi, ze napr. vlaky v Rakousku na takovych trati jezdi pres 120 km/h vetinu lidi tak akorat maximalne jeste naprdne.

V cele CR zkratka NENI JEDINY PRIKLAD, kde by obcan videl ty hlavni prednosti zeleznice. I linka Praha-Ostrava je v podstate porad na plichtu s autem. To co obcan vidi, je nakladny system, ktery je pro nej az na nekolik vyjimek naprosto nezajimavy.
28.11.2015 (23:00)  
Polákům samozřejmě gratuluji k úspěšným investicím do železniční dopravy. Bezkritickým obdivovatelům polské železnice ovšem doporučuji se podívat také na tyto stránky http://czt.org.pl/ Mají tam i pěkné grafiky, tak třeba v Polsku je 100 měst o více jak 10 tis. obyvatelích bez pravidelné osobní železniční dopravy (v ČR je to jenom Orlová a časem možná přibudou nějaké satelity kolem Prahy s narůstajícím počtem obyvatel).
  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko