Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.
Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.
Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.
| Cíl | z Varšavy | z Vratislavi | z Gdaňsku | z Poznaně | z Katovic | z Krakova | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | |
| Białystok | 2:19 | 41 min | ||||||||||
| Bílsko-Bělá | 3:20 | 45 min | 0:50 | 14 min | ||||||||
| Bydhošť | 2:59 | 25 min | ||||||||||
| Gdaňsk | 2:39 | 19 min | 5:09 | 58 min | 2:40 | 30 min | 5:21 | 25 min | ||||
| Gliwice | 2:47 | 25 min | 0:25 | 4 min | ||||||||
| Jelení Hora | 5:53 | 151 min | ||||||||||
| Katovice | 2:30 | 9 min | ||||||||||
| Kielce | 2:38 | 34 min | ||||||||||
| Krakov | 2:18 | 10 min | 4:56 | 45 min | 1:51 | 1 min | ||||||
| Lodž | 1:07 | 16 min | 3:33 | 19 min | ||||||||
| Olsztyn | 2:29 | 13 min | ||||||||||
| Ostrów Wlkp. | 3:27 | 42 min | ||||||||||
| Poznaň | 2:25 | 2 min | 1:59 | 26 min | 2:40 | 30 min | 4:56 | 45 min | ||||
| Řešov | 4:21 | 68 min | 2:00 | 68 min | ||||||||
| Štětín | 4:54 | 15 min | 4:42 | 25 min | ||||||||
| Varšava | 3:28 | 13 min | 2:39 | 19 min | 2:25 | 2 min | 2:20 | 9 min | 2:18 | 10 min | ||
| Vratislav | 3:28 | 11 min | 5:09 | 58 min | 1:59 | 26 min | 2:03 | 17 min | ||||
| Zakopane | 3:11 | 22 min | ||||||||||
Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?
Zdroj: Kurier Kolejowy

Opustil bych proto trvání na dogmatu, že hromadným zrušením všech tratí, kde teď z různých důvodů jezdí málo lidí či nákladů (leckde dalo dost práce je vyhnat) získáme kýžené prostředky na vysněnou rychlou železnici. To je prostě chiméra. Spíše bych se podíval na to, kde mizí ta spousta peněz při modernizacích, a zda je vše skutečně účelné a povede k potřebnému zkrácení jízdních dob, plynulé jízdě, zvýšení kapacity pro osoby i náklady a bezpečnějšímu provozu anebo naopak.
Řekl bych, že stav, kdy vlaky slouží lépe na krátkých než dlouhých vzdálenostech, není způsoben přehnanou péčí o místní dráhy (ostatně se stačí na ně podívat), nýbrž nedostatečnou péčí o dálkové tratě, a hlavně absencí výstavby zcela nových tras v kontrastu k silnicím. Stavíme si dálnice, jimiž zkracujeme a zlevňujeme cestu autem (zpoplatněnou vcelku minimálně), zatímco železnice žádné takové trasy nedostává. Lze se pak divit oblibě dálkových autobusů proti vlakům? Já se naopak divím a jsem za to rád, že mnohde i tak jezdí vlaky ještě plné a leckteré zboží také ještě putuje po kolejích, i přes úbytek zátěže do seřadišť, prodloužení dodacích lhůt a odřezání vleček. Zrušení lokálek samo ničemu nepomůže.
A když už srovnáváme s Polskem, pak na to, kolik místních i hlavních (!) tratí zavřeli třeba jen proto, že nebyly k mání úspornější stroje anebo nebyla vůle udržovat koleje, a na to, kolik i poměrně velkých měst přišlo o napojení na koleje vůbec, je nějaký pár tratí modernizovaných v rozsahu našich koridorů celkem zanedbatelným zlepšením, jakkoli velké díky aspoň za ně. Ostatně dálnice stavějí také, takže je otázka, jak bude mít ve výsledku dálková železnice nakonec navrch. Držme jí palce.
Jistě, jsou lokálky, kde je denní průměr přepravených osob přes tisíc, ty ale nikdo rušit neche. A pak je několik lokálek, kde je denní průměr přepravených osob méně než sto v obou směrech dohromady. Odvezly by to dva autobusy tam a dva zpátky. Z pohledu objednatele dopravy stojí jeden autobus nějakých 25 Kč/km a představuje méně než 10 % zatížení infrastruktury. Zatímco vlak se dá vysoutěžit za troj- až čtyřnásobek ceny autobusu. Pak je ale potřeba, aby vlak odvezl také trojnásobek lidí než autobus a jezdil stejně často, ne jednou za 4 hodiny.
Kolik ta údržba lokálek stojí? Kolik procent z celkových nákladů údržby to dělá? A co zhruba by se za tyto peníze dalo ročně na páteřních trasách a v jejich parametrech udělat?
A podobně s tou obsluhou: Kolik stojí spoje na lokálkách? Kolik procent z celku to dělá? Co po odečtení ceny jiné VHD ve stejném rozsahu zbyde na páteřní tratě a co by na nich za tyto peníze mohlo navíc jezdit? Tj. zejména zda ušetřením 100 km jízdy 810/814/840 bude na (100 km jízdy busu + kolik? km jízdy rychlíku/osobáku na hlavní trati)? A to i v dlouhém období, tj když se přepočítají současné průměrné náklady na km jízdy vlaku, aby odpovídaly změněné situaci.
A pak taky, jaká je váha finančního hlediska u služeb občanům?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











