..: Od nového jízdního řádu po Polsku rychleji :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

EU44 Husarz, foto: Matouš Danielka Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.

Cíl z Varšavy z Vratislavi z Gdaňsku z Poznaně z Katovic z Krakova
2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora
Białystok 2:19 41 min
Bílsko-Bělá 3:20 45 min 0:50 14 min
Bydhošť 2:59 25 min
Gdaňsk 2:39 19 min 5:09 58 min 2:40 30 min 5:21 25 min
Gliwice 2:47 25 min 0:25 4 min
Jelení Hora 5:53 151 min
Katovice 2:30 9 min
Kielce 2:38 34 min
Krakov 2:18 10 min 4:56 45 min 1:51 1 min
Lodž 1:07 16 min 3:33 19 min
Olsztyn 2:29 13 min
Ostrów Wlkp. 3:27 42 min
Poznaň 2:25 2 min 1:59 26 min 2:40 30 min 4:56 45 min
Řešov 4:21 68 min 2:00 68 min
Štětín 4:54 15 min 4:42 25 min
Varšava 3:28 13 min 2:39 19 min 2:25 2 min 2:20 9 min 2:18 10 min
Vratislav 3:28 11 min 5:09 58 min 1:59 26 min 2:03 17 min
Zakopane 3:11 22 min

Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?

Zdroj: Kurier Kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , RaPa Poslat mail autorovi | 28.11.2015 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 ... 11 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel zesp 
29.11.2015 (20:10)  
Jip: Naprostý souhlas, přesně vystiženo a popsáno... Já bych se taky strašně rád svezl VRT z Prahy do Brna třeba 350 km/h, ale co dál? Ostatní tratě by byly v totálním "binci", protože už by na ně nezbylo vůbec nic. Když jsme byli koncem 80-tých let na střední, snili jsme při znalosti tehdejšího stavu infrastruktury s několika "zapálenými" spolužáky alespoň o té 140 km/h... To, že se pak daly alespoň ty koridorové tratě do "normovaného" stavu, jsou např. (postupně) dálkově řízeny, jsou zde ostrovní nástupiště, jednotný typ svršku atd a jezdí se zde alespoň těch 160 (někde), považuji v našich podmínkách za malý zázrak, že se povedlo alespoň toto. Že se neřeklo, někdy budou VRT, takže ty současné tratě rekonstruovat nebudeme a počkáme na ně. Dodnes by stejně nebyly - viz. už jen neřešitelné výkupy pozemků, trasování a pod. Podívejte se na dálnice... Je to prostě za současné legislativy neprojednatelné, už to pochopte... Můžeme být proto rádi, že nyní máme spoustu krásných "nových" a v našich poměrech relativně rychlých tratí a to ve všech zásadních směrech (nebo se dobudovávají). Čekání na VRT by dopadlo jako u trati č. 300, která taky čeká na "zásadní" přestavbu už x desetiletí. Projekt sice na světě je, realizace v nedohlednu... Ale do trati se kvůli tomu neinvestuje, není zde jediná obnovená kolej nebo nové zab. zař... Snižují se rychlosti. Jízda R je zde pomalá s častým křižováním - prostě nepoužitelné. A takto by jistě desítky let čekala celá síť na neurčitou představu o VRT, která by se postupně rozplývala ve víru soudních sporů o vyvlastnění pozemků, vedení trasy a financování... Tak to prostě je a mezitím by z pomalých vlaků na neudržovaných tratích utíkali cestující, takže by tu VRT pak ani stejně nebylo třeba stavět...
29.11.2015 (18:05)  
Striktně vzato Polsko postavilo první rychlostní trať na světě, CMK z padesátých let minulého století. Vzhledem k několika úrovňovým přejezdům tam stejně nešlo jezdit více než 120 km/h a k jejich odstranění došlo až nedávno v souvislosti se zprovozněním polských pendolín. To ukazuje, že potenciální možnosti a realita jsou dvě zcela rozdílné kategorie.
29.11.2015 (17:10)  
Tak věta Jak je možné, že se Polsko dokázalo změnit během deseti let k nepoznání je jak z rétoriky s. presidenta Zemana - vezme se pár faktů, dalších X se úmyslně nebo z blbosti přehlédne a za pomocí podobného "postřehu" ze zkonstuuje nějaká pseudoteorie.

Ano, Polsko dělá pokroky v odstranění toho největšího bordelu. Došlo tam místy k oživění příměstské dopravy. Jsou zajímavé projekty vojvodství a dopravců. Iniciativy v dálkové dopravě mají dílčí pozitivní výsledky.

To ale neříká, že jako celek je to použitelné z pohledu cestujícího a už vůbec ne, že je to dál než v ČR. Porovnání jak z IV. cenové po šestém rumu že "nevíme, kudy povede trať do Berouna" nás rozhodně za Polsko nestaví.
29.11.2015 (16:42)  
Nebo zkráceně Sjezdovka.
Nu, můžeme o tento název obohatit náš jazyk. Třeba se ujme, i když málokdo bude tušit, o jaké město vlastně jde :-)
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
29.11.2015 (16:11)  
Nebo třeba Bílá Stráň (Bílé Stráně)? :-)
29.11.2015 (15:26)  
Radku, to byla spíš "lidová tvořivost", nežli pátrání ve slovníku :-)
Takže zkusím Bílý Sklon. To zní blbě. Bílosklon je takové zvukomalebnější.
29.11.2015 (15:04)  
To samé kdy bude hotový 1, 2, 3 a 4 koridor, předělané brněnské nádraží u řeky, nebo pod Petrovem, nebo podzemí nadzemí atd. To je stejná chiméra, dále třeba železnice z Prahy do Kladna. Naopak přetrvává syndrom Víta Bárty, že když zlikvidujeme 1/5, proč ne třeba 1/6, nebo rovnou 3/4 sítě, tak nám spadnou z nebe krásné rychlé a kapacitní hlavní tratě. Krása, vždy se najde milión důvodů, proč nic nedělat a nic nestavět.
registrovaný uživatel JiP 
29.11.2015 (14:27)  
A abych nekomu nekrivdil, jsme ve stadiu, kdy ani ty carky v mapach nejsou poradne namalovane. A pritom touhle dobou uz jsem se dle podporovatelu VRT mel prvnimi rychlovlaky u nas uz davno vozit.
registrovaný uživatel JiP 
29.11.2015 (14:15)  
Libor Petr: To je porad dokola. A kdy ty VRT jako budou? A kdo je zaplati? To je proste chimera, o ktere se porad mluvi jeste z dob komunistu, soucasne trate se diky tomu nijak nerovnaji a po uplynuti kazdych deseti let se vzdycky pravidelne dozvim, ze zahajeni prvni vystavby VRT bude v horizntu 20 let. A vite proc se ty VRT trate nerealizuji? Protoze na to nejsou penize a pochybuji ze u nas kdy budou !!! To je proste jak o tom holubovi na na strese, mavate tu rukama a vysledek je ten, ze kdyz jedu z Prahy do Brna, tak uz 20 let jezdim autobusem a dalsich 20-30 jsem si jist dale budu. Ale hlavne ze mame namalovane vysnene carky v mapach a slintame nad nimi.
registrovaný uživatel Komín  mail  
29.11.2015 (14:14)  
Nebudu komentovat podstatu VRT, protože už mě nebaví donekonečna likvidovat protivysokorychlostní mýty. Jen zimním, že naprosto souhlasím s MichalKr a Libor Petr a kritikům doporučím knihu Rychlá železnice i v ČR.
  1 ... 11 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko