..: Od nového jízdního řádu po Polsku rychleji :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

EU44 Husarz, foto: Matouš Danielka Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.

Cíl z Varšavy z Vratislavi z Gdaňsku z Poznaně z Katovic z Krakova
2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora
Białystok 2:19 41 min
Bílsko-Bělá 3:20 45 min 0:50 14 min
Bydhošť 2:59 25 min
Gdaňsk 2:39 19 min 5:09 58 min 2:40 30 min 5:21 25 min
Gliwice 2:47 25 min 0:25 4 min
Jelení Hora 5:53 151 min
Katovice 2:30 9 min
Kielce 2:38 34 min
Krakov 2:18 10 min 4:56 45 min 1:51 1 min
Lodž 1:07 16 min 3:33 19 min
Olsztyn 2:29 13 min
Ostrów Wlkp. 3:27 42 min
Poznaň 2:25 2 min 1:59 26 min 2:40 30 min 4:56 45 min
Řešov 4:21 68 min 2:00 68 min
Štětín 4:54 15 min 4:42 25 min
Varšava 3:28 13 min 2:39 19 min 2:25 2 min 2:20 9 min 2:18 10 min
Vratislav 3:28 11 min 5:09 58 min 1:59 26 min 2:03 17 min
Zakopane 3:11 22 min

Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?

Zdroj: Kurier Kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , RaPa Poslat mail autorovi | 28.11.2015 (7:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Polsko


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 16      Zpráv na stránku:   
01.12.2015 (9:32)  
JiP: co to společného s VRT? vy byste investoval svůj roční plat do silnice, dálnice, koridoru, rozšíření tratě?

Ale pokud stat vyda dluhopisy na investive do nove infrastruktury a budu mít volné prostředky, tak je daleko raději vrazím do VRT, než do vámi preferovaného rozšiřování stávajících koridorů.
Registered user JiP 
01.12.2015 (9:01)  
rail_man: porad jste mi neodpovedel, zda byste investoval svuj rocni plat .....
01.12.2015 (8:21)  
JiP:
nezlobte se na mě, ale vy opravdu jenom vytváříte uměle další protiargumenty. Hrubé plány tzv. rychlých spojení jsou a moc bych se divil, kdyby je nikdo s dotčenými misty nekonzultoval.

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2012/10/VRT_Litomerice_Praha_Brno_Vranovice_2035_Raildays2013.jpg

Dílčí problémy při stavbě byly a budou, ale to přece není důvod nestavět nic. Kdybychom uvažovali jako vy, tak tady nemáme ani km dálnice.

A posledni vec, kdyz vsechny dulezite a rychle vlaky poslete ve smeru vychod-zapad po VRT, jak obslouzite vsechna ta mesta jako Kolin, Pardubice+Hradec + vsechny mesta z pripojovych vazeb, Liberec tim v podstate od zeleznice ustrihnete uplne. Jak vysvetlite a prosadite napr. v Pardubich a HK, ze v podstate budou odstrizeni od veskere rychle dalkove dopravy? Ten rychly 1. koridor by Vam totiz dale slouzil jako efektivni spojnice z techto mest na tu vasi VRT. Takze ta investice do 1. koridoru by za zadnych okolnosti nebyla ztracena ani v pripade vystavby pozdejsi VRT + by vam tu samotnou vystavbu VRT inicioval.

O jakém odstřižení mluvíte? Ten první koridor je potřeba kvůli VRT rozebrat? Část vlaků snad na původní trati zůstane. Ikdyž uznávám, že v Pardubucích už by asi nebyl 10 minutový interval dálkových vlaků.
Registered user Nechic  mail  
01.12.2015 (7:20)  
JiP musím souhlasit i nesouhlasit. Souhlasit, že je v ČR ještě mnoho projektů důležitých a s efektem téměř "okamžitým" ve srovnání s VRT. Ale uživatel vlaku Brno-Praha se přece nerovná řvoucí důchodce z Vysočiny co by mu VRT plasila ovce. A uživatelé D1 po VRT touží už teď, protože k současné trati mají nedůvěru a časově jim stále auto vychází líp. Čekáním na VRT také osud tratí 230 a 250 bude připomínat brněnské nádraží. Moc do toho necpat, jednou bude VRT (za 30-50 let?). Na druhou stranu mě štve, že už tak slušné spojení railjetem zas je nutné za miliardy zlepsovat a na liberecku zůstáváme na turistické dráze a omezené kapacitě autobusu, který nás vykopne na sídlišti bez jakýchkoliv vazeb do světa.
Registered user JiP 
01.12.2015 (2:02)  
Panove, odpovidam naposledy. Vy mi asi ne uplne rozumite. Ja bych proti VRT nebyl. Tady se ale kombinuji dva problemy dohromady. Kdyz ctu vase argumenty komu vsemu bude VRT slouzit, tak to jsou vsechno veci typu, se planuje, je plan, bude, az bude.... Ptam se, uz nekdo konkretne uvazoval v uzemnim planu mest Jihlava, Havlickuv Brod a vsechna ta, ktera jste zminili na Vrchovine, kde treba ta nadrazi a odbocky budou? Obcane s tim souhlasi? Nic takoveho neexistuje. A podivejte se napr. na Cesky Krumlov, kde byl plan postavit novou trat na Linz, cimz by ziskali skvele spojeni vlakem jak s Lincem, tak predevsim s Prahou a kupodivu to lidi odmitli protoze “strach z hluku”. Taky myslim, ze je to iracionalni, ale je to fakt se kterym nic neudelate. Nikdy jsem netvrdil, ze po soucasnem koridoru dosahneme jizdnich dob napr. Praha-Brno jako po VRT. Ale co je podstatne, tak v pripade vyssich investic do koridoru bychom jezdili Praha-Brno za cca 2 hod, coz uz zacina byt zajimave jak z pohledu jizdy autem a predevsim autobusem. A co je nejpodstatnejsi, za tuto dobu bychom jezdili uz ted-to je prosim klicove!!! Vy totiz chcete preskocit jeden evolucni krok. To je to co jsem napsal uz na zacatku. Obcan v CR nikde poradne nevidi, ze by pro nej mohla byt zeleznice zajimava a uzitecna. Kdyz by jezdily vlaky Praha-Brno za dve hodiny, tak by vyrazne narostl pocet cestujicich a zjistili byste, ze cestujicim samotnym by ta VRT zacala chybet, v novinach by cetli jak narusta pocet cestujicich, jak se investice do koridoru vyplatily.....a je moznost je povysit na VRT. A oni budou souhlasit, budou to chtit a nasledne to budou chtit i ti politici, kteri o tom rozhoduji, protoze body do voleb. Jenze obcan vidi a slysi uplny opak. Vy na to jdete metodou tlaku, ale ta proste v celospolecenskem meritku nefunguje (leda u diktatoru), vy na to musite jit metodou tahu, aby sam obcan zjistil, ze tu VRT chce (a nebo se taky zjisti ze mu takovy system staci). To ale zjisti jedine tim, ze mu ukazete nejaky funkcni priklad, ktery si muze vyzkouset. Co ale ten obcan vidi, neefektivni zeleznici ktera stala spousta penez a jeste po nem nekdo chce, aby se nalily miliardy do VRT-to je na nej jak rudy hadr na byka. Zadny obcan navic nebude cekat na neco co bude za 30-40-50.....let. Natoz politik s volebnim obdobim 4 roky. A ta doba je tak dlouha predevsim proto, ze sam obcan (nasledne politik) o to ted nestoji z duvodu, ktere jsem popsal. Navic plati, ze kosile blizsi nez kabat a vzhledem k tomu, jakou jsme zdelili infrastrukturu po 40 let vlady KSC, tak zkratka je zde stale mnoho dulezitejsich projektu, ktere pro obcany budou mit vetsi efekt, nez nejaka VRT. Napr. mnou zminene obchvaty mest, ktere by v sume zasadne zprijemnily zivot statisicum obcanum teto zeme. A to je efekt, ktery obcan jednoznace uvidi a hlavne je relativne snadno a predevsim rychle dosazitelny.
Ja bych veril v investici do VRT pouze v pripade, ze se srovnaly podminky provozu vozidel na silnicich a zeleznicich. Tzn. Jjlikoz VRT ani dalnice a ani silnice nejsou zadarmo, tak by se musely vykonove zpoplatnit jizdy vsech automobilu-i osobnich. Nemuzou proste vedle sebe fungovat dva systemy, kde jeden uziva infrastrukturu prakticky zadarmo a na VRT budete platit v jizdnem i naklady na trat. Ted mi ale reknete, kdo to prosadi. Leda ze by se prosadilo srovnani tim, za by ani auta ani VR vlaky neplatili nic-na to by obcan slysel, otazka ale je, jestli by takovy model mohl ekonomicky fungovat.

A posledni vec, kdyz vsechny dulezite a rychle vlaky poslete ve smeru vychod-zapad po VRT, jak obslouzite vsechna ta mesta jako Kolin, Pardubice+Hradec + vsechny mesta z pripojovych vazeb, Liberec tim v podstate od zeleznice ustrihnete uplne. Jak vysvetlite a prosadite napr. v Pardubich a HK, ze v podstate budou odstrizeni od veskere rychle dalkove dopravy? Ten rychly 1. koridor by Vam totiz dale slouzil jako efektivni spojnice z techto mest na tu vasi VRT. Takze ta investice do 1. koridoru by za zadnych okolnosti nebyla ztracena ani v pripade vystavby pozdejsi VRT + by vam tu samotnou vystavbu VRT inicioval.
Registered user Honza  mail  
30.11.2015 (19:55)  
By mě zajímalo, kde se vezme těch 7 minut mezi Prahou a Brnem.
30.11.2015 (18:44)  
Komín: dik ;-).

Nevím, jak vy, ale já ten neuvěřitelný odpor části železniční veřejnosti nemůžu stále pochopit. Přitom se jedná o konstrukčně tu samou trať jako koridor, která se dá díky svým parametrů táhnout i terénem, kde by to s konvenční tratí bylo příliš nákladné (proto taky rychlá konvenční trať přes Vysočinu zatím nevede). Kromě zmíněných dálnic se nám už podařilo za posledních 25 let zmodernizovat přes 1000km koridorů a ostatních tratí. Přitom modernizace koridoru vyjde na velice podobné peníze, jako novostavba. Tam, kde to terén dovolil, už máme modernizace pomalu hotové. Když se ale chystáte stavět i tam, kde to terén zatím neumožňoval, tak se setkáte s naprosto nepochopitelným odporem zastánců železnice, kteří by tyto myšlenky měli z principu podporovat. Výsledek je ten, že nám stále chybí pořádné spojení mezi největšími městy a oblast mezi Prahou a Brnem na jih od Pardubic si může nechat o pořádném spojení s největšími městy leda tak zdát.
Registered user Komín  mail  
30.11.2015 (17:24)  
Jip: a vy na naše dotazy odpovídáte? Moje připomínky vůbec neberete v potaz a jen vytváříte další protiargumenty.
A Polsko, Slovensko by samozřejmě také nepřišlo zkratka, to jsem opoměl.
Říká vám něco Švýcarsko? Vysokorychlostní trať uprostřed země, obdobně vzdálená města Curych a Bern, a světě div se, železniční doprava ma podíl 88%. Cena jízdenky stejná, jako po běžné trati. Bez povinných rezervací.
Ano, vy vytvarite z vrt nedosažitelnou chiméru, sen. S tímto přístupem bychom mohly ještě brousit pazourky a vyrezavat Venuše. Máme 1200 km dálnic, ale vrt stavět nejde. Proč je vrt chiméra?
Opět doporučuji knihu Rychlá železnice i v ČR.
30.11.2015 (17:10)  
Komín: připomínám, že po dostavění trati Brno-Přerov by zde jezdily I vlaky na Ostravu a dál do Polska/na Slovensko. Tři největší města by se dala spojit jednou linkou, tzn. 10-12 jednotek na 30 minutový interval.
Registered user Komín  mail  
30.11.2015 (17:00)  
Myslím, že rail_man s tou politikou upozornil na ten privátní sektor, který jste zmínil. Že o VRT budou rozhodovat politici, je jasné. Především oni se za ně musejí postavit. Jak psal rail_man, hrne se snad privátní sektor do výstavby dálnic?

Proč stát začal rekonstruovat D1 (mimochodem tuším, že přebudování na 6-ti proudou se neplánuje) místo výstavby nové VRT? I kdyby byla VRT 100* výhodnější, stát by nyní stejně D1 rekonstruoval, to o ničem nesvědčí. VRT by pro velkou část občanů byla jedna velká neznámá a když by dostala před D1 přednost, zodpovědní politici by ztratili patřičné populistické body. A především dnes je prostě D1 páteří státu a její oprava při jejím zoufalém stavu byla prostě nevyhnutelná.

Zmínil jste také, že narozdíl od dálnice budou mít z VRT užitek jen dvě cílová města (zde Praha a Brno), nanejvýš Jihlava. Sám přece musíte vědět, že to není vůbec pravda. Na VRT Praha-Brno se uvažuje o 4 zastávkách: Vlašim, Pelhřimov/Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí. V druhé jmenované by se vybudovala odbočka na Havlíčkův Brod, ve Velkém Meziříčí na Žďár nad Sázavou. Na ty by sjížděly vlaky z VRT a obsloužily i nevysokorychlostní zbytek Vysočiny. Stejně tak by se dalo sjíždět i v Jihlavě. Ale i bez odboček by 4 zastávky byly přínosem - k zastávkám by se sjížděli potencionální cestující auty, která by zaparkovali na záchytných parkovistich, v Jihlavě by rychlovlaky navazovaly na ostatní vlaky a pochopitelně by se k zastávkám na rychlotrati směřovaly linkové autobusy.

A když se potom nebudu omezovat na přínos jen Vysočině, lze zmínit, že rychlovlaky mohou z vysokorychlostní tratě sjíždět. Vysokorychlostní trať do Budapešti a Vídně by se pravděpodobně žádná nestavěla, spíše jen do Břeclavi. A pokud až tam, tak s patřičným časovým odstupem. Ale i vysokorychlstní trať do Brna by spojení do Vídně a Budapešti značně urychlila, rychlovlaky by pokračovaly po konvenční trati. Stejně tak ve směru od Prahy na sever. A vlaky Berlín (Německo) - Vídeň / Slovensko / Maďarsko, které se od nás začínají pomalu odklánět (a podruhé vytuněná trať z dob c.k. monarchie od Jendy Pernera by je určitě zpět nepřitáhla), by začaly opět jezdit přes nás. A peníze z transitujících cestujících by skončily kde? Prosím neargumentujte tím, že by se to stejně rozkradlo, proto vlastně mezinárodní vlaky zrušíme.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 16      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko