..: Od nového jízdního řádu po Polsku rychleji :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

EU44 Husarz, foto: Matouš Danielka Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.

Cíl z Varšavy z Vratislavi z Gdaňsku z Poznaně z Katovic z Krakova
2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora
Białystok 2:19 41 min
Bílsko-Bělá 3:20 45 min 0:50 14 min
Bydhošť 2:59 25 min
Gdaňsk 2:39 19 min 5:09 58 min 2:40 30 min 5:21 25 min
Gliwice 2:47 25 min 0:25 4 min
Jelení Hora 5:53 151 min
Katovice 2:30 9 min
Kielce 2:38 34 min
Krakov 2:18 10 min 4:56 45 min 1:51 1 min
Lodž 1:07 16 min 3:33 19 min
Olsztyn 2:29 13 min
Ostrów Wlkp. 3:27 42 min
Poznaň 2:25 2 min 1:59 26 min 2:40 30 min 4:56 45 min
Řešov 4:21 68 min 2:00 68 min
Štětín 4:54 15 min 4:42 25 min
Varšava 3:28 13 min 2:39 19 min 2:25 2 min 2:20 9 min 2:18 10 min
Vratislav 3:28 11 min 5:09 58 min 1:59 26 min 2:03 17 min
Zakopane 3:11 22 min

Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?

Zdroj: Kurier Kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , RaPa Poslat mail autorovi | 28.11.2015 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 16      Zpráv na stránku:   
30.11.2015 (16:41)  
JiP: takže popořadě. Připomínám, že VRT zkrátí dobu jízdy z 150 na cca. 55 minut, což je hodně výrazná úspora, kterou MHD asi nenaženete.

Cena údržby koridoru a VRT je srovnatelná. Musíte ji pečlivěji kontrolovat, ale zase zde nemáte návěstidla se vším, co s nima souvisí, přejezdy apod. Máte tady minimum výhybek a předjízdných kolejí, minimum měníren a žádné stanice okolo (krom jedné - Jihlavy).

Údržba vozidel je o něco dražší, nicméně není to zas tak veliký rozdíl.

Vyšší je spotřeba energie, která jde s kvadrátem rychlosti. Nicméně díky aerodynamickému tvaru je spotřeba ICE vlaku při 300km/h srovnatelná se spotřebovu hranaté lokomotivy při rychlosti 160km/h.

Vozidla jsou o něco dražší (cca o 20%), takže mate vyšší odpisy.

Díky vyšší oběhové rychlosti vám ale stačí jenom polovina vozidel. Jedna vlaková četa pak za den odveze 2x tolik cestujících. To jsou pak zásadní úspory. Při stejné ceně za DC jsou naopak náklady na km jízdy vlaku po VRT nižší!

Problem VRT Praha-Brno je take to, ze je prilis kratka aby se vliv te velke rychlosti projeil.

tohle už opakuju asi potřetí. VRT není maglev! V Brně vlak může najet na běžnou trať a pokračovat dale do Ostravy, Vídně... JD pak bude kolem 2h do Ostravy, 2:20 do Vídně atd. To se vám zdá jako malá úspora? Jakých JD byste dosáhl modernizací koridoru na 160 přes ČT?
registrovaný uživatel JiP 
30.11.2015 (16:15)  
rail_man: Koncim diskuzi. Nezlobte se jste mimo, neodpovidate ani na dotazy. A s tim Hradcem. Ano da se jet vlakem do Pardubic, ale kupodivu taky treba autobusem Studentagency primo, tak jak to oproti vasi predstave dela vetsina lidi.
registrovaný uživatel Komín  mail  
30.11.2015 (16:10)  
Myslím, že rail_man s tou politikou upozornil na ten privátní sektor, který jste zmínil. Že o VRT budou rozhodovat politici, je jasné. Především oni se za ně musejí postavit.
Proč stát začal rekonstruovat D1 (mimochodem tuším, že přebudování 6-ti
30.11.2015 (16:09)  
JiP: ano, politici rozhodnou, ale nemá smysl tady řešit otázky jestli financovat infrastrukturu ze soukromých, nebo veřejných zdrojů apod. Zkrátka když se nám podařilo postavit 1200km dálnic, tisíce kilometrů silnic a stovky km rekonstruovaných koridorů, tak nevidím takový problém postavit 200km nové trati spojující naše největší města.

Ale problém je jinde. Pro spoustu lidí je z nějakého důvodu problém jenom ta VRT. Tu chiméru z toho děláte právě vy. Je zajímavé, že nalít miliardy do rozšíření stávající infrastruktury vám nevadí, ale nalít podobné miliardy do nové, moderní infrastruktury vám z nějakého důvodu hrozně vadí. Jak už jsem říkal, koridor už je teď plný a poptávka po přepravě pořád roste. A to nevyřeší ani ŠVýcarský model, ani ETCS ani žádné další optimalizace. To vyřeší jenom stavba dalších kolejí. A proto se vás ještě jednou ptám. Vysi opravdu myslíte, že zečtyřkolejnění a zrychlení byť jen části stávající trati vás vyjde nějak výrazně levněji, než nova stavba přes vysočinu?

S tím Hradcem jste mimo. Bypass přes Hradec přece neřesí nijak spojení Prahy a Brna, ne? Nehledě na to, že do Hradce se dostanete poměrně rychle přes Pardubice.
registrovaný uživatel JiP 
30.11.2015 (16:07)  
rail_man: Tech duvodu, aby listek stal vice po VRT nez po koridoru je mnoho, predevsim v mnohem vyssich fixnich nakladech. Jak casto napr musi na udrzbu vlak jezdici 160 nebo 350. Po trati jezdi merici vlaky kazdou noc a vse se kontroluje. Nebo chcete mit VRT jak v Cine s desitkami mrtvych. Navic uz jsem to tu jednou psal. A pisu to znovu. VRT versu auto Praha-Brno. Rekneme ze rychlovlak urazi trasu za cca 40-50 minut. Ale to je cas nadrazi-nadrazi. K tomu musite pricist cestu na a z nadrazi v Brne a Praze, coz bude vzhledem k velikosti mest rekneme 20-30 minut, na vlak prijdete 10 minut pred odjezdem. Tak si to spocitejde a uvidite, ze pokud nepojedete nekam velmi blizko obou nadrazi, tak to autem zvladnete dvere-dvere za stejny, ne-li porad za kratsi cas. A to jste casove uplne nezavisly, nemusite resit, ze zrovna leje kdyz jdete na vlak atd. Problem VRT Praha-Brno je take to, ze je prilis kratka aby se vliv te velke rychlosti projeil. Nenechte se mast temi magickymi cisly 300, 350. Ono zjisitite, ze i kdybyste jel 400, tak ty rozdily jsou v ramci minut a ten problem posledniho kilometru, tim vubec neresite. Co treba nalit ty desitky miliard misto VRT do skutecne kvalitnich mestkych systemu hromadne dopravy dobre navazujicich na stavajici zeleznicni sit. Tady byste totiz zcela jiste usetril vice casu, nez na cele VRT.
30.11.2015 (15:52)  
waszyn:
jestli neco VRT neudela, tak rozhodne nepretahne lidi z autobusu co dnes jezdi na D1, kdyz ty busy nedokazou zrusit ani railjety v podobne cenove hladine
A nebude to spíše cestovní dobou, která se moc od autobusů neliší. Spíše se zeptám, kolik autobusů jezdí do Ostravy, kde je vlak rychlejší? Pak je zde spousta autobusů, které obsluhují města okolo D1 a těm Railjety přes ČT asi moc nepomůžou.

Cesta VRT Praha-Brno rozhodne nebude stat 150-200 Kc. Podivej se do zemi kde jsou VRT na jizdne ve VRT vlacich a busech, zacit muzes treba v Nemecku nebo ve Spanelsku.

Tady mícháte různé ceny v různých zemích. Např. vysoká cena za vlaky ICE v Německu je dána především tím, že jezdí zcela bez dotací s tím, že za dopravní cestu platí stejně jako nákladní vlaky.
U nás je jízdné celkově levné. Ale zeptám se jinak. Pokud budou poplatky za DC na celé síti stejné. Je nějaký racionální důvod, aby stál lístek po VRT vice, než po stávající trati?
registrovaný uživatel JiP 
30.11.2015 (15:43)  
rail_man: Ja vam nerozumim. V jedne vete rikate a potvrzujete ze o tom budou rozhodovat politici, ale soucasne politicke tema z problemu vylucujete. Zvlastni pristup. Proto tomu rikam chimera. Abychom to obhajili, tak si vybereme parametry, ktere se nam hodi do kramu a zbytek nevidime.

A ano, pokud chcete slyset, tak urcite davam prednost poradne zaplnenemu a vyuzitemu koridoru na tvrdych 160 s realizovanymi prelozkami, nez nevyuzite a drahe VRT. Navic to ze je nas koridor pretizen je hlavne tim, ze na nem panuje dopravni dzungle. V ramci otvirani konkurenci se mel zvolit Svycarsky model. Navic zde je porad na pretizeny 1. koridor jeden lek CO by vam na VRT rekli treba v Hradci Kralove, kde se jezdi porad po zastarale a pomale jednokolejce. Jednou se stejne musi zdvojkolejnit a zrychlit i trat do Hradce, ktera zdaleka nikdy nebude vytizena jako ta na Pardubice, cimz vam vznikne ohromna kapacita a bypass pro pomalejsi nakladni dopravu od Prahy az po Chocen.

Navic jste mi neodpovedel, zda byste investoval svuj rocni plat? To je totiz klicove k pochopeni problemu a navratu ze snu do reality.
30.11.2015 (15:21)  
JiP: ano, budou, ale jak už jsem jednou řekl, nechci tady tahat politiku. Já se naprosto věcně ptám. Co je lepší stavět v následujících řekněme 20ti letech? Přibastlit zase něco ke stávajícím koridorům, nebo se racionálně zamyslet nad něčím novým?

Máte nějaké řešení kapacitních problémů popsaných níže spolu s nějakým výraznějším zvýšením rychlosti? Já od vás pořád příliš věcných argumentů neslyším.
registrovaný uživatel waszyn 
30.11.2015 (15:06)  
rail_man:
jestli neco VRT neudela, tak rozhodne nepretahne lidi z autobusu co dnes jezdi na D1, kdyz ty busy nedokazou zrusit ani railjety v podobne cenove hladine. Cesta VRT Praha-Brno rozhodne nebude stat 150-200 Kc. Podivej se do zemi kde jsou VRT na jizdne ve VRT vlacich a busech, zacit muzes treba v Nemecku nebo ve Spanelsku.
registrovaný uživatel JiP 
30.11.2015 (15:00)  
rail_man :-))))) ale o VRT budou a rozhoduji politici !!! Kdyz naliji penize do VRT, tak ty desitky miliard nebudou moci nalit do jinych veci, ktere treba obcany zajimaji mnohem vice-treba bychom nemuseli rusit nemocnice, mohli bychom na silnicich postavit mozna i desitky obchvatu dopravou pretizenych mest-tohle vsechno si myslim jsou projekty, na ktere bezny obcan proste bude slyset mnohem vice, nez na nejake blouzeni o bajne VRT. Podivejme se na to i jinak, proc porad srovnavat VRT jenom s 1. koridorem-politici treba meli ted moznost zacit s vystavbou VRT misto rozsirovani cele D1. Proc to neudelali? Po VRT urazite vzdalenost za mene nez polovinu casu a presto stavime v podstate novou triproudou dalnici. Ale proc to udelali-zatimco dalnice slouzi naprosto vsem po cele trase, VRT bude slouzit koncovym mestum, mozna jedna odbocka na tu vasi Jihlavu a nakladni doprava 0. Pochopte, ze tu VRT v ramci nasich omezenych zdrojuv CR, proste nemate sanci vedle jinych projektu prosadit.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko