Brno - Od čtvrtka 12.1. do neděle 15.1.2006 se budou v Brně konat veletrhy GO a REGIONTOUR. Veletrhu se každoročně zúčastňují i České dráhy, a. s., jejichž stánek bude letos v pavilonu V, stánek č. 36. Ve dnech 12. - 13.1.2006 (10-18 hod.) je veletrh určen odborné veřejnosti. V sobotu (10-18 hod.) a v neděli (10-16 hod.) je určen pro širokou veřejnost.
Cestující mohou do Brna využít slevu Vlak+. Ve čtvrtek a v sobotu bude jezdit mezi brněnským hlavním nádražím a výstavištěm parní vlak v čele s lokomotivou 433.001. Ve čtvrtek 12.1.2006 odjíždí parní vlak z Brna hl.n. v 9:00 hod. a do areálu výstaviště přijíždí v 9:46 hod. (jízdenkou do vlaku je vstupenka na veletrh za 500 Kč). Tento spoj je přípojem od vlaku EC 71 Smetana. V sobotu 14.1.2006 odjíždí parní vlak z areálu výstaviště v 15:10 hod. a jede přes Brno Židenice (15:44) a Brno Královo Pole (16:15) do žst. Brno hlavní nádraží (16:33). Jízda z areálu výstaviště je zdarma. Na tento vlak jsou zajištěny přípoje na vlaky EC 70 Smetana do Prahy a R 737 do Bohumína.
Veletrh GO a REGIONTOUR je největší přehlídkou průmyslu cestovního ruchu v České republice a v letšoním roce se koná již 16. ročník veletrhu GO, který je zaměřen na mezinárodní cestovní ruch a 15. ročník veletrhu REGIONTOUR, který je zaměřen na turistické možnosti v regionech.
Foto: BVV
Praha - V úterý 20.12.2005 v 11.45 hodin podepsali zástupci vedení Českých drah, a. s., v čele s předsedou představenstva a generálním ředitelem Josefem Bazalou s představiteli šesti odborových centrál kolektivní dohodu pro rok 2006.
Nová kolektivní dohoda vstoupí v platnost 1. ledna 2006 a oproti letošnímu roku garantuje nárůst mezd ve výši 5,7 %. Zachovány zůstanou téměř všechny ostatní zaměstnanecké výhody – například 1 – 2 týdny dovolené navíc (podle profesí) či příspěvek zaměstnavatele na životní pojištění a penzijní připojištění.
Kromě Kolektivní smlouvy vstoupí od 1. ledna 2006 v platnost také nový Katalog prací, který zohlední změny u jednotlivých profesí vyvolané transformací Českých drah v uplynulých letech. Aktualizovaný katalog přispěje k dalšímu zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců Českých drah, a.s., a k jejich spravedlivějšímu odměňování.
Tisková zpráva ČD, a.s.
Praha - Holešovice - Včera večer (18. 12. 2005) se souprava Pendolino 680 004 nasazená na vlak EC135 potýkala s nemalými problémy a hrozilo i nasazení náhradní soupravy. Bohužel se nepodařilo zjistit všechny závady, ale jednou z nich bylo nefunkční otevírání dveří. Část cestujících seděla již uvnitř vlaku a zbytek se marně snažil do vlaku dostat. Na malou chvíli se toto podařilo odstranit, ale situace se záhy opakovala.
Došlo až na úplný restart systému, kdy se celá souprava ponořila do tmy. Nakonec se vše zřejmě podařilo odstranit a vlak odjel s 15 minutovým zpožděním.
Z neoficiálních zdrojů se zjistilo, že o závadách se vědělo již před přistavením soupravy, ale na příkaz vedení souprava musela vyjet za každou cenu.
Foto: archív Zelpage
Brno - V sobotu 17. prosince pořádá Junák, svaz skautů a skautek, ve spolupráci s Českými drahami rozvoz Betlémského světla, symbolu Vánoc, klidu, pohody a štěstí.
Praha - ČD, a. s. se chtějí udržet na rychlíkových tratích, na které vypsalo Ministerstvo dopravy České republiky výběrová řízení. Ve veřejné soutěži na provozování rychlíků na prvních dvou tratích nabídly až 6x nižší cenu než soukromá konkurence.
Mezi první 2 trati patří úseky Plzeň - Most a Pardubice - Liberec. Na první jmenovanou trať požadují dráhy dotaci 8,4 mil. Kč (Viamont 53,8 mil. Kč). Na druhý jmenovaný úsek chtějí dráhy dotaci ve výši 36,8 mil. Kč, zatímco Connex 72,2 mil. Kč. Rozhodujícím faktorem není jen cena, ale i kvalita poskytovaných služeb. Connex a Viamont zde chtějí nasadit jednotky Desiro od společnosti Siemens, České dráhy modernizované vozy. Dotaci, kterou na tyto 2 tratě dostávají dráhy dnes, nelze vyčíslit.
Stát chce postupně liberalizovat trh s veřejnou osobní železniční dopravou. Na osobní dálkovou dopravu se chystají i další firmy. Mezi ty patří např. Student Agency, která má zájem jak o dálkovou dotovanou, tak o dálkovou nedotovanou osobní železniční dopravu. Zatím vybírá firma nejvhodnější typ vlaku (Siemens, Bombardier, Stadler, Alstom), v každém případě se bude jednat o soupravu, nikoliv o vagony tažené lokomotivou. Firma nevyjede na české koleje dřív než za 2 - 3 roky, financování má však již zajištěno. Navíc slibuje, že ve vlacích budou místo průvodčích jezdit stevardky a stevardi a cestující budou mít k dispozici zdarma noviny a např. i teplý nápoj, a to za ceny, které nebudou vyšší než u ČD. V uplynulém roce zaplatili cestující za jízdenky 5,4 mld. Kč a ČD dostaly dotaci ve výši 4,7 mld. Kč.
Foto: Archiv ŽelPage
Praha - O spoje SuperCity Pendolino, které jezdí na tzv. severní linii a spojují Prahu s Ostravou se zastavením v Pardubicích a Olomouci, je značný zájem. Kapacita ranních (SCP 502 z Ostravy hl. n. v 5:45 hod.) a večerních (SCP 509 z Prahy Holešovic v 15:56 hod.) spojů bývá zcela vyprodána.
České dráhy doporučují včasnou rezervaci míst, zvlášť nyní v předvánočním období. Vlaky SCP totiž přepravují pouze sedící cestující. Denně přepraví vlaky SuperCity Pendolino 1.400 - 1.500 cestujících, přičemž tento počet denně o dalších zhruba 150 cestujících vzrůstá. V tomto týdnu očekávají ČD, a. s. přepravení 10.000 cestujícího ve vlaku kategorie SCP, které jsou v provozu od 11.12.2005.
Foto: Archiv ŽelPage
Praha / Ostrava - V neděli 11.12.2005 vyjela na české koleje nová kategorie vlaků SuperCity Pendolino, která je provozována mezi hlavním městem Prahou a 3 krajskými městy - Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou.
První spoj SC PENDOLINO (SC 502/OK 4003) vyjel z Ostravy v 5:45 hod. a do Prahy přijel na minutu přesně v 9:18 hod. Prvním spojem cestovalo přibližně 100 cestujících, z nichž 7 využilo spoje SCP jako pravidelné linky ČSA, s kterými ČD tyto spoje provozují. Cestující prvního spoje obdrželi pamětní certifikát potvrzující absolvování jízdy historicky prvního spoje SCP. Certifikát podepsali generální ředitel ČD, a. s. Josef Bazala a prezident ČSA Jaroslav Tvrdík.
V průběhu prvního dne provozu využilo spojů SCP přibližně tisíc cestujících. Podvečerní spoje z Ostravy do Prahy byly zaplněny takřka na úroveň celkové kapacity vlaku. Průvodčí ve speciálních modro-žluto-šedivých uniformách, které jsou určeny pro spoje SCP, odbavili i řadu cestujících s elektronickou jízdenkou. Včera večer dosahoval počet prodaných jízdenek přes internet několik stovek.
Zdroj : Tisková zpráva ČD, a.s.
Foto : Archiv ŽelPage
Rychlovlak Pendolino, novinka Českých drah, se potýká s nepříjemným problémem. Z jeho vagónů se téměř nedá telefonovat. Situace by se měla začít řešit, otázkou je, kdo to zaplatí. Dráhy se musí domluvit s našimi operátory. „Prosím, tady Pendolino. Aha, to je pro tebe,“ říká strojvůdce českého rychlovlaku těsně před Českou Třebovou na cestě z Ostravy do Prahy a podává telefon v kokpitu kolegovi. „Kontrola, manželka,“ dodává. Zatímco hovor z kabiny proběhl bez sebemenších problémů, ministr dopravy Milan Šimonovský, který seděl o pár metrů dále ve voze, se nemohl dovolat. „Už potřetí jsem se snažil namluvit něco do rozhlasu a potřetí nám to vypadlo,“ říká při jízdě Šimonovský. „Možná by se na to měla kolegyně kouknout,“ dodává a otočí se k přísedící ministryni informatiky Daně Bérové. „Je to nešťastná kombinace, za kterou Pendolino nemůže,“ vysvětluje Stanislav Beneš, šéf ČD Telematika, dceřiné společnosti Českých drah, jež má na starosti komunikaci nejen mezi vlaky. „V Pendolinu se spojuje problém horšího pokrytí okolo tratí a kovové konstrukce vlaku, která brání pronikání signálu,“ dodává Beneš. Dráhy mají vlastní mobilní síť, strojvůdce se z drážního mobilu dovolá skoro kdekoliv podél hlavních tratí. „Ale normální mobil se do této sítě nepřihlásí,“ říká Beneš. Aby se dovolali i cestující a třikrát za sebou jim v luxusním vlaku nespadl hovor, to se má nyní řešit. Jedna možnost je převést mobilní signál, který mají dráhy, do vagonu tak, aby v nich fungovaly i normální telefony. Princip, který je podobný mezinárodnímu roamingu - jako když se člověk v Rakousku připojí do jedné z tamních sítí. Druhou možností je nainstalovat do vagonu zesilovače běžného mobilního signálu. Ty zase funguje podobně jako handsfree sada v autě. Lidé by volali dál prostřednictvím svého operátora. V obou případech se musí dohodnout dráhy a čeští operátoři. Technicky to není problém, ve hře jsou především peníze. „Vznikla pracovní skupina, která se nedávno shodla na technických parametrech. Teď zbývá dořešit obchodně právní záležitosti,“ říká mluvčí Oskar Vodafone. Jde o to, kdo to zaplatí. Pro operátory je levnější instalovat zesilovače než varianta s roamingem či stavba nového vysílače podél tratí. Taková investice je pro ně údajně nenávratná, problémy jsou i s nájmy pozemků okolo kolejí.
Oskar a T-Mobile horší pokrytí v neobydlených místech okolo tratí přiznávají, Eurotel trvá na opaku. A to i přesto, že podle železničářů to s jeho pokrytím není jiné než u ostatních. O tom se přesvědčil i ministr Šimonovský. „Nemůžeme souhlasit s tvrzením, že by pokrytí na hlavních železničních trasách na území Česka bylo minimální,“ říká mluvčí Eurotelu. Podle něj na základě výsledků testovacího měření spolu s Českými drahami s využitím externí antény na hlavních koridorech je pokrytí signálem 99,6 procenta. „Nicméně kovová a nepropustná konstrukce železničního vagonu dostupnost signálu pro cestující uvnitř vozidel brání,“ vysvětluje mluvčí Eurotelu s tím, že právě proto v současné době operátoři společně s Českými drahami pracují na projektu, který má zlepšit dostupnost signálu také uvnitř vozů.
Zdroj: MF DNES (Jan Cízner)
Foto: archiv Želpage
Praha - Od 1.8.2005 funguje cestovní kancelář Českých drah pod názvem ČD travel, s. r. o., jejímž zakladatelem jsou ČD, a. s. Od 1.1.2006 bude mít ČD travel pouze 3 pobočky, a to v Brně na hlavním nádraží a 2 v Praze - v ulici V Celnici a na hlavním nádraží. Celkový počet zaměstnanců se sníží na 14. V současné době se pracuje na uzavření smluv o prodeji produktů ČD travel ve všech ČD centrech na síti ČD, a. s.
Cestovní kancelář Českých drah byla založena v roce 1991 jako součást ČD. V současné době se její pobočky nacházejí v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Olomouci, Ostravě a Plzni.
Své služby nabízí nejen pracovníkům ČD, ale i klientům mimo ČD. Na rozdíl od jiných cestovních kanceláří je nabídka rozšířena o prodej vlakových mezinárodních jízdenek, rezervaci míst, lůžek, lehátek v systému ARES, autobusových jízdenek do zahraničí, letenek, lodních lístků na trajekty a prodej drážních cenin DB v systému KURS 90.
Zdroj: Internetové stránky ČD, a. s., Týdeník Železničář
Foto: ČD travel
Lublaň - V neděli 11.12.2005 vyjede poprvé přímý vlak, který spojí slovinskou Lublaň s Prahou. Jedná se o Ex/EC 100/101 Jože Plečnik, který je na českém území veden v kategorii bezpříplatkového expresu, na území Rakouska a Slovinska jede jako EC. Slovinské železnice (SŽ) budou poskytovat na přepravu mezi Lublaní a Prahou zvláštní slevu nazvanou Vozovnice Praga Spezial, jejíž cena bude za jednosměrnou jízdenku 29€.
Praha - Od neděle 11.12.2005 nabývá platnosti nový jízdní řád i změny tarifu. Většina státem regulovaných cen i obchodních nabídek ČD si zachovává svou původní cenu.
Ke zdražení dochází u Kilometrické banky 2000, která zdražuje z 1.300 na 1.400 Kč. Jízdenka SONE+ pro osobní vlaky zdražuje z původních 130 na 160 Kč. Zcela zrušena je také jediná relační sleva vyhlášená pro úsek Praha - Brno. Původní cena 130/160 Kč není dosažitelná při jakékoliv slevě. S KMB stojí 1 jízda 178,50 Kč, zpáteční jízdné ve vlacích IC/EC přijde na 404 Kč. Zavádí se také speciální jízdné pro vlaky SCP, které je rozděleno do 3 pásem s tarifní vzdáleností pro 1 pásmo 150 km. Zrušena je také bezplatná místenka pro první vlak vyšší kategorie, která stojí nově běžných 30 Kč a zvyšuje se pokuta při nastoupení do povinně místenkového vlaku bez místenky ze 100 na 200 Kč (kvůli SCP).
Ke změnám nedochází jen u horizontální, ale i u vertikální dopravy na jediné visuté lanové dráze, která je provozována Českým drahami. Jedná se o trať č. 900 Ještěď - Liberec-Horní Hanychov. Cesta jedním směrem (nahoru nebo dolů) bude stát 60 Kč (dosud 50 Kč) a zpáteční jízdenka přijde na 100 Kč (dosud 80 Kč).
Na základě ustanovení zákona 379/2000 Sb. o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami bude platit zákaz kouření ve všech prostorech železničních stanic a zastávek včetně nástupišť. Zcela nekuřácké budou i spoje SCP.
Bližší podrobnosti lze najít v TR10 a SPPO.
Foto: Archiv ŽelPage
Praha - S novým konceptem čekárenských zón ČD LOUNGE přicházejí České dráhy od 11.12.2005. Jejich zavedení je nejvíce spojeno se spoji SCP. Tyto speciální čekárny však budou moci využívat všichni cestující 1. třídy vlaků IC, EC a SCP a cestující ČSA. Zatím budou ČD lounge otevřeny ve 4 z 5 železničních stanic, kde budou vlaky SCP zastavovat. Jedná se o žst. Praha Holešovice, Pardubice hl. n., Olomouc hl. n. a Ostrava hl. n.
Do ČD lounge budou mít přístup cestující s platnou jízdenkou pro 1. třídu, případně cestující s jízdním dokladem ČSA. Čekárny budou vybaveny nápojovým automatem, televizorem, tiskovinami ČD a informačním zařízením s odjezdy a příjezdy vlaků. V některých stanicích budou vybaveny i samostatnou toaletou. ČD Lounge budou otevřeny vždy 30 minut před příjezdem prvního ranního spoje. Ve stanicích, kde budou zastavovat vlaky SCP, budou nově instalována i loga ČSA.
První spoj SCP vyjede v neděli 11.12.2005 z Ostravy hl. n. v 5:45 hod. Od stejného dne budou jednotky nasazovány na vlaky SCP na severní linii a na vlaky EC/IC na jižní linii. Do zahraničí (Vídeň, Bratislava) pojedou jednotky pendolino až v průběhu roku 2006.
Foto: www.scpendolino.cz
Praha - Nové internetové stránky pro vlaky SuperCity Pendolino byly spuštěny s týdenním zpožděním. V současné době se na nich nachází několik gramatických chyb (např. Počasí Česká Republika) a u mnoha slov chybějí pro češtinu typické háčky a čárky.
Jako příklad uvádím sedmiřádkový text, který je v sekci Služby zákazníkům ČSA v sekci Občerstvení:
"Ve vlaku SuperCity Pendolino je pro vás pripraven bistro vuz, který najdete mezi vozy druhé a první trídy. Gastronomický servis zajištuje spolecnost JLV, která pripravila bohatou nabídku obcerstvení a nápoju. Bistro vuz mužete navštívit osobne nebo mužete využít služby pojízdného minibaru s nabídkou základního obcerstvení. V bistru je možno zakoupit i tocené pivo, což je v našich vlacích vubec poprvé. Jako cestující 1. trídy máte v cene jízdenky zajišteno jednoduché obcerstvení s donáškou prímo na vaše sedadlo".
V tak krátkém textu najde čtenář 20 (!) chyb - takový výkon je nutno ocenit.
Jako bonus si České dráhy vybraly dvě cizojazyčné věty v anglickém a německém jazyce. Původní německá věta zněla Entschuldigen bitte, die seite ist forberaitet, která je nyní upravena na Entschuldigen Sie uns bitte, diese Seite wird vorbereitet a je nesrovnatelně kvalitnější, avšak Deutsche version si s sebou malé počáteční v u slova version nese dál. Původní tiskové zprávy tvrdily, že budou materiály i ve francouzštině, po které však není nikde ani vidu ani slechu.
Na webových stránkách není ani vymezeno přesné používání kategorie SCP, kdy je někdy uváděno SuperCity dohromady, někdy naopak Super City zvlášť, pro lepší orientaci se používá ještě třetí spojení SC Pendolino. Základní zásadou je, že každý nový výrobek i služba vstupující na trh by měl mít jednotně používaný ustálený název, kde se netolerují ani drobné odchylky... Chyby se nevyhnuly ani brožuře Vítejtě na palubě, kde má Česká Třebová malé t ve slově třebová.
Stránky se tváří jako postavené pro získání nových klientů, kteří vlakem běžně nejezdí. Je pak ale zvláštní, když se v sekci "Kolik to stojí" dozvíte místo ceny za jednotlivé relace a nabídky slev jen cenu za kilometrická pásma a kolik z ní zaplatí rodiče dojíždějící za dětmi do ústavů a žáci do 15 let (že tu není vůbec uvedeno, čím se žák musí prokázat, je už jen třešničkou). Když tedy chcete znát třeba cenu z Olomouce do Pardubic, musíte dobře odhadnout, jak to asi může být daleko, nebo být jedním z těch, kdo má jízdní řád (a již tedy je klientem železnice a bez tohoto webu by se bez problémů obešel).
Snad tedy jen dodejme, že to vše vychází tak, že každá stanice znamená další pásmo s výjimkou stanic v Praze a Ostravě, které se vejdou do stejného pásma a to vzhledem ke všem ostatním stanicím linky.
Přejme tedy pendolínu šťastný start a jeho webu úspěšné odladění.
Zdroj : Internetové stránky SC PENDOLINO (stav 7. 12. 2005, 22:55 hod.)
8.12.2005 - 12:53 - Jandák jel vlakem, bojí se létat
Praha / Moskva - Ministr kultury Vítězslav Jandák nerad létá. I na služební cestu do Ruska se vydal mezinárodním rychlíkem Praha – Moskva. Dle ministra je železniční doprava absolutně nejbezpečnější a nejlepší. Ministr nemá rád letadla od té doby, co s nimi už dvakrát nouzově přistával.
Pravděpodobně se jedná o rychlík R209/22 Vltava, který je složen výhradně z lůžkových a lehátkových vozů. Z Prahy hlavního nádraží odjíždí ve 22:30 a do Moskvy (Beloruskaja) přijíždí třetí den ráno v 7:05 moskevského času (5:05 SEČ). Cesta trvá 30 hodin a 35 minut a je dlouhá 2009 km.
Zdroj : Lidové noviny , IDOS
Nostalgie - Blíží se nezadržitelně konec roku, za námi jsou již i hojně využívané mikulášské vlaky a tak již mnoho možností, jakou akci v letošním roce navštívit, nám nezbývá.
Kopřivnice - Ještě jeden mikulášský parní vlak jede tuto sobotu 10.12. Z Valašského Meziříčí odjíždí souprava s parní lokomotivou "Matěj" 433.002 a historickými vozy na akci nazvanou Mikulášským vlakem do Štramberka a Kopřivnice v 8:20. V ceně zpáteční jízdenky (60,-) je obsažena také 50% sleva na vstupné do Muzea Tatra Kopřivnice a do Šustalovy vily. Historický vlak přijede zpět do Valašského Meziříčí v 15:35. Ve vlaku je mikulášská nadílka pro děti a je též zařazen bufetový vůz.
Křivoklát - V sobotu pojede také parní vlak z Prahy Braníka na Křivoklát na akci Advent na Křivoklátě. Vlak v čele s "Albatrosem" 498.022 odjíždí z nádraží Praha-Braník v 9:05 a zpět z Křivoklátu v 16:14. Na hradě Křivoklát je připraven bohatý program. Vystoupí hudební skupiny a kejklíři, připraveno je divadelní představení a ukázka stříhání oveček. Na dolním nádvoří a ve vnitřních prostorách hradu bude probíhat velký řemeslnický a vánoční jarmark se vším co potěší každého. Navštívit bude možno galerii, svíčkařství, řezbáře, košíkáře i kováře. Zahřát se bude možné medovinou či svařeným vínem v hradním šenku.
Výměnná setkání - V sobotu 10.12. mají sběratelé a modeláři možnost navštívit jedny z posledních výměnných setkání v tomto roce. V Pardubicích, v kulturní místnosti DKV PJ Pardubice, od 8.00 hod., pořádá Pardubický spolek historie železniční dopravy a v Praze, na pražském hlavním nádraží v kulturním sále ve 2. patře hlavní "historické" budovy od 7.00 do 11.00, pořádá Klub železničních cestovatelů.
Veškeré podrobnosti o akcích najdete v Kalendáři akcí
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












