Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Praha - Mezi pražským Barrandovem a Loděnicemi u Berouna se počítá se stavbou tunelu pod Českým krasem, který by měl být 19,2 km dlouhý. Náklady na stavbu tunelu se pohybují okolo 20 mld. Kč. Stavba moderní dvojkolejné vysokorychlostní železnice se zaplatí i z peněz Evropské unie. Nová trať z Prahy přes Plzeň do Německa má umožnit rychlost až 300 km/h a ne jako nynější železniční koridory, tj. 160 km/h. Vláda také schválila program, který počítá s výstavbou nových rychlostních tratí do Německa a do Rakouska do roku 2016, jehož součástí je i financování těchto staveb.Společnost Metrostav uvedla, že 1 km dvojkolejného železničního tunelu stojí v závislosti na geologických podmínkách od 0,5 do 1,0 mld. Kč. Hlavní argumentací odborníků pro stavbu tunelu je ochrana životního prostředí, nemožnost rekonstrukce současné tratě v údolí Berounky a vhodné geologické podmínky (vápenec). Po dostavbě tunelu by se tunel svou délkou dostal mezi první desítku nejdelších železničních tunelů na světě. Stavba by mohla začít v roce 2010 a tunel by mohl být dokončen za 6 let.
Zdroj: MF Dnes, SŽDC
CSPSV | 18.10.2005 (22:17)
Související zprávy

21.10.2005 (13:35)
Kolik se da vytezit prvotridniho vapence z prirodni rezervace? 19 km na delku, 2 koleje + odstavna (servisni) kolej (z bezpectnostnich duvodu pochopitelne), technicke zazemi... Byl bych jeste pro podzemni nadrazi! Ale jinak tunel je super! Jeste by to chtelo jeden z Brna do Chocne :)
21.10.2005 (8:59)
Opět si dovolím přijít s troškou do mlýna čerpajíc ze studie Metroprojektu. Tam se uvažuje, že se tunel bude razit jako jednokolejný se souběžnou únikovou štolou. Takovéto řešení přináší tu výhodu, že se úniková štola razí napřed a slouží při ražbě právě jako průzkumná štola pro hlavní tunel.
21.10.2005 (7:00)
Sergej: O tom, jak kvalitne byl proveden geologicky pruzkum u Chomutova, bych radeji pomlcel (mimochodem je to jeden z predmetu sporu mezi Metrostavem a pojistovnou).
A Berounsko ma podstatne jine geologicke slozeni nez severni Cechy!
Qecy: byla by pruzkumna stola vubec potreba? Ta se dela vetsinou, kdyz se cekaji nepravidelne prechody mezi ruznymi horninami... A az do Berouna jsou snad jen vapence, takze by pruzkum "zvrchu" snad stacil (hlavne by byl rychlejsi a levnejsi). Ani jedna z metod nakonec neni jista, ze se nekopne i do nejake te jeskyne nebo jezirka (ktere muze byt i podstatne vyse nez hladina Berounky)
A Berounsko ma podstatne jine geologicke slozeni nez severni Cechy!
Qecy: byla by pruzkumna stola vubec potreba? Ta se dela vetsinou, kdyz se cekaji nepravidelne prechody mezi ruznymi horninami... A az do Berouna jsou snad jen vapence, takze by pruzkum "zvrchu" snad stacil (hlavne by byl rychlejsi a levnejsi). Ani jedna z metod nakonec neni jista, ze se nekopne i do nejake te jeskyne nebo jezirka (ktere muze byt i podstatne vyse nez hladina Berounky)
20.10.2005 (23:30)
Podzemní řeka - CO TO JE ZA BLBOST??? V českém krasu? A kde vytéká? Samosebou, že tam jsou podzemní potoky, dómy a jezera (malá!). Ale řeka určitě nikoli. Navíc u takhle dlouhých tunelů se dělá průzkumná štola v celé délce v ose (v blízkosti osy) tunelové trouby, čímž se odhalí geologické složení horniny i jeskyně. Takže po proražení průzkumné štoly nepřicházejí skoro žádná překvápka, zvláště pokud se provede průzkum bezprostředního okolí té štoly (seizmický nebo jaký), kterým se zjišťuje, zdali není v blízkém okolí štoly něco neobvyklého.
20.10.2005 (23:06)
to Sergej: Sak prave takto jsem to myslel a take psal, ze urcite muze dojit ke komplikacim, zdrzeni a zdrazeni kvuli nepredvidanym problemum. A jisteze geologicky pruzkum neni stoprocentni. Nicmene kras bude stabilnejsi nez poddolovane uzemi a hlavne ja se spise pozastavoval nad nazory, ze pri kopani by narazili na podzemni reku, ci velke zavodnene prostory a naznakum, ze by onen dotycny nechtel byt na miste delniku. Takova udalost je velmi nepravdepodobna. Ano je mozne castecne zborceni, propad a i nebezpeci ztraty lidskeho zivota, nicmene moznost, ze by se provratli do podzemni reky a ta je splachla ku Praze je ciry nesmysl.
20.10.2005 (22:45)
Ace: Možná se budete divit, ale tento projekt pochází od samotné SŽDC. Naopak Ministerstvo dopravy je spíše proti. Není ani tak proti projektu jako takovému, jako spíš proti jedinému 20 km tunelu. Podle mluvčího MD by se daný úsek měl řešit dvěma až třema tunely (zřejmě kvůli ceně, jiný důvod nevidím)
20.10.2005 (22:39)
Tom:
Geologický průzkum se sice udělá, ale vždy jen povrchově (a průzkumnými štolami a vrty), kdy není nikdy možné zjistit všechny vlastnosti horniny a případné poruchy v podloží.
Velice vhodným analogickým příkladem k situaci Českého krasu je budovaná přeložka trati Chomutov - Březno, kde se také buduje poměrně dlouhý tunel (1,8 km). I zde byl samozřejmě udělán geologický průzkum, který vyšel celkem pozitivně. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o poddolované území (tedy plné nejrůznějších dutin - podobná situace jako v krasu), může dojít k nepředpokládaným změnám geologických podmínek při stavbě, které standardní průzkum prostě nezachytí. A takovým změnám podmínek také došlo - tunel se dvakrát propadl (květen 2003 a listopad 2004). Vápenec Barrandienu je samozřejmě výrazně stabilnější, nicméně plno dutin, které ani důkladný geologický průzkum nezachytí, lze očekávat poměrně dost.
Ale jestli by došlo vlivem stavby k odvodnění nadloží, tak může být pevnost tatam. Dost bych ovšem pochyboval o nějaké podzemní řece od Sušice, už jen z toho důvodu, že by jí v cestě stál středočeský žulový pluton, který něco takového asi těžko umožňuje.
Co se ale týče té přeložky u Chomutova, zde je otázka, zda mělo vůbec smysl v takovém prostředí tunel kopat. V poddolovaném území se s propady prostě musí počítat, ať vyjde průzkum jakkoliv (nebo, že by si ho SD schválně upravily k obrazu svému? Ale to je jenom moje konstrukce, myslím, že by do vyloženého rizika nešly, už jenom kvůli tomu, že je tenhle špás vyjde minimálně na 2,5 mld korun. Pokud ovšem nedojde k dalšímu propadu...)
Abych to uzavřel, i když se udělá geologický průzkum a ten vyjde pozitivně, v žádném případě to neznamená, že nemůže dojít k výrazným komplikacím během stavby.
Zároveň bych se ale tunelu v krase nijak výrazně neobával, před stavbou se stejně vyrazí průzkumná štola (podobně, jako se teď kope pod stromovkou pro pražský městský okruh) a pakliže by se narazilo na nějaké problémy, byl by čas se na ně dopředu připravit.
A o se týče těch řečí, že stavět tunel na 300 je nesmysl, zde bych jen připomněl, že přeložka u Plzně je také plánována na 300 (i když dříve se uvádělo na 250) a nikomu to nepřipadá divné.
Podle mě je to naopak velice prozíravý a inteligentní tah. Jak již psal Honza, nikdo přeci neříká, že se v něm také bude hned jezdit 300 km. Nicméně by bylo naprostým nesmyslem položit v něm koleje pouze pro 160 km (a o nic jiného zde nejde, rozdíl v ceně samotného tunelu pro 300 a pro 160 je irelevantní), když se bude jednat prakticky o 20 km rovný úsek, který navíc je zcela izolován od možných vnějších ohroženích, jako lidé na nástupištích, přejezdy apod.
Celkově tento projekt podporuji, ale jeho uskutečnění bych podmínil rekonstrukcí (ne nutně koridorovou) stávající tratě kolem Berounky.
Geologický průzkum se sice udělá, ale vždy jen povrchově (a průzkumnými štolami a vrty), kdy není nikdy možné zjistit všechny vlastnosti horniny a případné poruchy v podloží.
Velice vhodným analogickým příkladem k situaci Českého krasu je budovaná přeložka trati Chomutov - Březno, kde se také buduje poměrně dlouhý tunel (1,8 km). I zde byl samozřejmě udělán geologický průzkum, který vyšel celkem pozitivně. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o poddolované území (tedy plné nejrůznějších dutin - podobná situace jako v krasu), může dojít k nepředpokládaným změnám geologických podmínek při stavbě, které standardní průzkum prostě nezachytí. A takovým změnám podmínek také došlo - tunel se dvakrát propadl (květen 2003 a listopad 2004). Vápenec Barrandienu je samozřejmě výrazně stabilnější, nicméně plno dutin, které ani důkladný geologický průzkum nezachytí, lze očekávat poměrně dost.
Ale jestli by došlo vlivem stavby k odvodnění nadloží, tak může být pevnost tatam. Dost bych ovšem pochyboval o nějaké podzemní řece od Sušice, už jen z toho důvodu, že by jí v cestě stál středočeský žulový pluton, který něco takového asi těžko umožňuje.
Co se ale týče té přeložky u Chomutova, zde je otázka, zda mělo vůbec smysl v takovém prostředí tunel kopat. V poddolovaném území se s propady prostě musí počítat, ať vyjde průzkum jakkoliv (nebo, že by si ho SD schválně upravily k obrazu svému? Ale to je jenom moje konstrukce, myslím, že by do vyloženého rizika nešly, už jenom kvůli tomu, že je tenhle špás vyjde minimálně na 2,5 mld korun. Pokud ovšem nedojde k dalšímu propadu...)
Abych to uzavřel, i když se udělá geologický průzkum a ten vyjde pozitivně, v žádném případě to neznamená, že nemůže dojít k výrazným komplikacím během stavby.
Zároveň bych se ale tunelu v krase nijak výrazně neobával, před stavbou se stejně vyrazí průzkumná štola (podobně, jako se teď kope pod stromovkou pro pražský městský okruh) a pakliže by se narazilo na nějaké problémy, byl by čas se na ně dopředu připravit.
A o se týče těch řečí, že stavět tunel na 300 je nesmysl, zde bych jen připomněl, že přeložka u Plzně je také plánována na 300 (i když dříve se uvádělo na 250) a nikomu to nepřipadá divné.
Podle mě je to naopak velice prozíravý a inteligentní tah. Jak již psal Honza, nikdo přeci neříká, že se v něm také bude hned jezdit 300 km. Nicméně by bylo naprostým nesmyslem položit v něm koleje pouze pro 160 km (a o nic jiného zde nejde, rozdíl v ceně samotného tunelu pro 300 a pro 160 je irelevantní), když se bude jednat prakticky o 20 km rovný úsek, který navíc je zcela izolován od možných vnějších ohroženích, jako lidé na nástupištích, přejezdy apod.
Celkově tento projekt podporuji, ale jeho uskutečnění bych podmínil rekonstrukcí (ne nutně koridorovou) stávající tratě kolem Berounky.
20.10.2005 (22:29)
Cheché, nevím sice od kud tato zpráva pochází, ale tipoval bych to na ministra Šimonovského, gratuluji. :)) Pražákům slíbuje tunel do německa ;), nám brňákum zase funglový nádraží taky za 20mld. Místo toho aby řešil největší hořáky, jako D1, obchvat plzně, D47 apod, je lepší se vymanit realitě nějakým finančně utopickým tunelem. za největší ostudu středočeského kraje považuji dopravu v praze od vlaku (hl.N nebo Holešovice) na letiště, to je naprostej humus, hodinu a půl jet metrem+metrem+busem cca 20km!!!! v istanbulu jě letiště od centra asi 35km. a metrem to trva asi 20min. a tojsem si schválně vybral zemi o které hodně lidí tvrdí že je rozvojová.... mějte se . Ace .:-)))
20.10.2005 (21:42)
ad Krakonoš – s tou podzemní řekou je to jako vtip ano ? Pokud tomu dobře rozumím, tak se v niveletě stávajících kolejí začne "dlabat" díra směr "azitmut" Beroun a bude se držet "výška" koleje, tj. stávající niveleta a někde u Loděnice se "dlabací stroj" podívá na světlo světa, projede se po zemském povrchu, aby se u kus dál zakousl do dalšího masivu, ze kterého vykoukne někdě před Berounem. Uniká mi, kde by jako narazil na tu podzemní řeku, která nutně musí vést pod tím tunelem. Ten tunel by totiž nešel ani pod úroveň koryta Berounky …
20.10.2005 (21:17)
Mno co se tyce podzemnich rek, zatopenych prostor apod. Ja nevim, ale mam takovy neodbytny pocit, ze nejake to desetileti, spise uz stoleti, lide napred udelaji geologicky pruzkum a pak az tma kopou:) Nicmene podobne zjisteni by dany projekt mohlo zpomalit a take prodrazit. Co se tyce rychlosti, pokud postavime tunel na 300km/h je to investice do budoucnosti a navic Pendolina zvladnou 230:) Takze 3/4 planovane rychlosti v tunelu:) Aspon nekde by se vyuzila na max:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Přidat komentář
Přihlášení
© 2001 - 2025 ŽelPage
- správci
Info
informacni okenko










