Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Praha - Mezi pražským Barrandovem a Loděnicemi u Berouna se počítá se stavbou tunelu pod Českým krasem, který by měl být 19,2 km dlouhý. Náklady na stavbu tunelu se pohybují okolo 20 mld. Kč. Stavba moderní dvojkolejné vysokorychlostní železnice se zaplatí i z peněz Evropské unie. Nová trať z Prahy přes Plzeň do Německa má umožnit rychlost až 300 km/h a ne jako nynější železniční koridory, tj. 160 km/h. Vláda také schválila program, který počítá s výstavbou nových rychlostních tratí do Německa a do Rakouska do roku 2016, jehož součástí je i financování těchto staveb.Společnost Metrostav uvedla, že 1 km dvojkolejného železničního tunelu stojí v závislosti na geologických podmínkách od 0,5 do 1,0 mld. Kč. Hlavní argumentací odborníků pro stavbu tunelu je ochrana životního prostředí, nemožnost rekonstrukce současné tratě v údolí Berounky a vhodné geologické podmínky (vápenec). Po dostavbě tunelu by se tunel svou délkou dostal mezi první desítku nejdelších železničních tunelů na světě. Stavba by mohla začít v roce 2010 a tunel by mohl být dokončen za 6 let.
Zdroj: MF Dnes, SŽDC
CSPSV | 18.10.2005 (22:17)
Související zprávy

20.10.2005 (12:27)
Jirka Kalčík: za ostatní tratě nebude ani náhradní autobusová doprva, neb přece nebudou silnice, po kterých by ty autobusy mohly jezdit, jak zhruba píšete o dvě věty dříve. Autobusové linky budou nanejvýš vypadat jak na blátivé cestě někde v Asii. :-)
20.10.2005 (12:02)
Zalezi na terenu, ale 2 km od silnice protihlukovka (normalnich rozmeru) nepomuze vubec. Jedine opticky...
20.10.2005 (11:16)
Velmi zajímavá diskuse, ale je tu jeden problémek, který může zamíchat kartami úplně jinak. Jde o to, že tunel povede rozlehlým vápencovým masivem, a kde je vápenec, jsou i jeskyně a některé naplněné vodou. Je z 80% pravděpodobné, že při stavbě se na nějaký podzemní prostor narazí a pak jsou dvě možnosti:
a/ bude tam jen vlhko - budeme mít další turistickou atrakci.
b/ prostor bude zatopen - Praha získá další zdroj vody (pokud se bude postupovat opatrně a vyvrtanou díru bude po průvalu vody možno ucpat). Z té druhé možnosti mám docela strach, protože pokud dojde ke spontánnímu odvodnění velké dutiny, může to, kromě potopy před tunelem, způsobit i značnou destrukci nadloží a spodní vody je v inkriminovaném ůzemí dost. (Velká a malá Amerika, třetí patro Koněpruských jeskyní), mluví se i o jakési podzemní řece, která začíná někde u Sušice v tamních vápencích a končí na Mělnicku, ůdajně na ní mají být napojey zdroje podzemní vody v Českém krasu. Nevím, co je na tom pravdy, ale pokud něco takového existuje a při stavbě se na to narazí, nechtěl bych být na místě těch, kteří tam budou pracovat.
a/ bude tam jen vlhko - budeme mít další turistickou atrakci.
b/ prostor bude zatopen - Praha získá další zdroj vody (pokud se bude postupovat opatrně a vyvrtanou díru bude po průvalu vody možno ucpat). Z té druhé možnosti mám docela strach, protože pokud dojde ke spontánnímu odvodnění velké dutiny, může to, kromě potopy před tunelem, způsobit i značnou destrukci nadloží a spodní vody je v inkriminovaném ůzemí dost. (Velká a malá Amerika, třetí patro Koněpruských jeskyní), mluví se i o jakési podzemní řece, která začíná někde u Sušice v tamních vápencích a končí na Mělnicku, ůdajně na ní mají být napojey zdroje podzemní vody v Českém krasu. Nevím, co je na tom pravdy, ale pokud něco takového existuje a při stavbě se na to narazí, nechtěl bych být na místě těch, kteří tam budou pracovat.
20.10.2005 (10:48)
Jeste k tomu hluku - vim, ze srovnavam nesrovnatelne, ale ono to s tim prece jen souvisi. Kuprikladu Transrapid i pri rychlosti nad 400 km/h je neuveritelne tichy. Ohledne dalsich parametru (naklady na stavbu trate jsou vyssi, spotreba energie je nizsi ap.), proto si myslim, ze pri uvazovani nekterych prispevatelu v horizontu 50 i 100 let, by se asi nemelo tvrdosijne vychazet jen z klasickem vlaku.
20.10.2005 (10:44)
No jo, ono ale nejde jen porovnavat VRT a VRT (hlavne tedy ty prvni). Rychlovlak pouzivam kazdy cca tyden, trat, ktera byla otevrena pred rokem a pul, jednotky jsou z Alstomu. A kdyz clovek ceka na nadrazi a 5 metru vedle se prozene na prujezdne koleji "express", je to asi jak...no podstatne tissi, nez kdyz jede v Cechach ECcko na koridorove trati. Ale je to mozna taky o tom, ze kdyz clovek soupravu nevidi, trochu se lekne, jak rychle se objevi.
Tudiz bude-li nekdy VRT i v Cechach, ocekavam, ze hladina hluku bude maximalne stejna, ne-li nizsi - rozhodne ne jako treba kraval nekde mezi Parizi a Lyonem.
V teto souvislosti me napadlo, ma-li skutecne byt tunel hotov do r.2016, v te dobe by davno mela byt i prelozka u Rokycan - kolik nejakych zasadnich VRT prelozek by jeste chybelo mezi Prahou a Plzni?
Tudiz bude-li nekdy VRT i v Cechach, ocekavam, ze hladina hluku bude maximalne stejna, ne-li nizsi - rozhodne ne jako treba kraval nekde mezi Parizi a Lyonem.
V teto souvislosti me napadlo, ma-li skutecne byt tunel hotov do r.2016, v te dobe by davno mela byt i prelozka u Rokycan - kolik nejakych zasadnich VRT prelozek by jeste chybelo mezi Prahou a Plzni?
20.10.2005 (10:28)
To Jirka Kalčík: jízdní doba Prha - Plzeň k dispozici někde určitě bude :-) Ale já jí neznám :-(
To Miroslav Zikmund: 9 minut je opravdu trošku silné kafe, ale Beroun dáme ze Smíchova teoreticky (Pendolinem 230km/h) za 11 minut :-)
Jinak 300km/h není žádná chiméra, ale trošku se tu míchají jabka a hrušky. Tato stavba je totiž velice progresivní, tak progresivní, že se s tím mnozí z nás nedokáží srovnat. Všichni kdo tvrdí, že není čím jezdit tak vysokou rychlostí a není ani tak vysoká rychlost účelná mají naprostou pravdu. Pokud se tunel do sedmi let postaví, nejspíš v něm bude opravdu všechno ze začátku jezdit nenejvýš 160 (a zaplať pánbůh za to!).
Tento tunel ale nestavíme na nějakých 20 let provozu ale na minimálně 100 let. A pokud předpokládáme, že bude součástí budoucí sítě VRT, která se může začít stavět za 15 let, ale i třeba za 40 let nebo později, budu tu mít připravených 25 km tratě s odpovídajícími parametry, který, pokud by se nestal součástí VRT, ztratil by svůj význam!
Uvěromme si, že morální životnost železničních staveb je cca 50 let a železničních tras minimálně 100let.
Proto bychom o novém tunelu neměli nyní hovořit jako o tunelu na 300, ale jako osoučásti železničního koridoru s parametry železničního koridoru, který, až se stane součástí sítě VRT, bude parametricky VRT vyhovovat, tedy bude se v něm jezdit 300.
Takže podle mého, pokud by neměl být součástí VRT, je zbytešné ho projektovat na 300 a i ho tak stavět (čím vyšší rychlost, tím větší průměr tunelu). Ale tento tunel tak projektován zkrátka je.
A co se týká ceny tunelu, tak to vypadá asi cca následovně:
2 jednokolejné tunely na 300: 900 mil Kč/km
2 jednokolejné tunely na 200: 700 mil Kč/km
1 dvoukolejný na 160 + 1 úniková štola: 800 mil Kč/km
Závěr si udělete sami :-)
To Miroslav Zikmund: 9 minut je opravdu trošku silné kafe, ale Beroun dáme ze Smíchova teoreticky (Pendolinem 230km/h) za 11 minut :-)
Jinak 300km/h není žádná chiméra, ale trošku se tu míchají jabka a hrušky. Tato stavba je totiž velice progresivní, tak progresivní, že se s tím mnozí z nás nedokáží srovnat. Všichni kdo tvrdí, že není čím jezdit tak vysokou rychlostí a není ani tak vysoká rychlost účelná mají naprostou pravdu. Pokud se tunel do sedmi let postaví, nejspíš v něm bude opravdu všechno ze začátku jezdit nenejvýš 160 (a zaplať pánbůh za to!).
Tento tunel ale nestavíme na nějakých 20 let provozu ale na minimálně 100 let. A pokud předpokládáme, že bude součástí budoucí sítě VRT, která se může začít stavět za 15 let, ale i třeba za 40 let nebo později, budu tu mít připravených 25 km tratě s odpovídajícími parametry, který, pokud by se nestal součástí VRT, ztratil by svůj význam!
Uvěromme si, že morální životnost železničních staveb je cca 50 let a železničních tras minimálně 100let.
Proto bychom o novém tunelu neměli nyní hovořit jako o tunelu na 300, ale jako osoučásti železničního koridoru s parametry železničního koridoru, který, až se stane součástí sítě VRT, bude parametricky VRT vyhovovat, tedy bude se v něm jezdit 300.
Takže podle mého, pokud by neměl být součástí VRT, je zbytešné ho projektovat na 300 a i ho tak stavět (čím vyšší rychlost, tím větší průměr tunelu). Ale tento tunel tak projektován zkrátka je.
A co se týká ceny tunelu, tak to vypadá asi cca následovně:
2 jednokolejné tunely na 300: 900 mil Kč/km
2 jednokolejné tunely na 200: 700 mil Kč/km
1 dvoukolejný na 160 + 1 úniková štola: 800 mil Kč/km
Závěr si udělete sami :-)
20.10.2005 (10:11)
Tak a TCM udeřil hlavičkou o hřebíček: Ano taky bych rád viděl, aby se stavělo s rozumem. Bohužel tady máme dost odstrašující příklad v silnicích: Všichni politici zprava doleva si chtějí stříhat pásky na nových dálnicích a jinak je silniční síť ve sračkách po nichž se už skoro nedá jezdit. Protože už svým věkem nejsem tak velký optimista, mám obavy, že u kolejí to dopadne stejně. Budeme mít opravené koridory a ve stejných směrech ještě VRT a všechny ostatní tratě budou mít náhradní autobusovou dopravu (je jedno v čí režii).
Já jsem zastáncem dopravní obslužnosti na úrovni po celém území republiky. Moje vize je spojení krajských měst železnicí stejně rychlou jako je auto po silnici. Další ať si zvolí kraje - je to nyní jejich právo. My na jihozápadě chceme aby fungovaly i regionální tratě.
Ad Stranger: K tomu hluku - dálnice známe všichni. Já jsem byl (bohužel jen) dvakrát u Direttissimy někde mezi Florencií a Římem a bylo to dost hlučné. Stejně tak to připadá hlukařům, kteří se tím živí. Nám říkali, že máme počítat v otevřené krajině tak 2km od obydlí, jinak chtějí protiihlukovky. Pokud máte nějaké čerstvější zprávy jak je to s hlučností, tak sem s nimi.
Já jsem zastáncem dopravní obslužnosti na úrovni po celém území republiky. Moje vize je spojení krajských měst železnicí stejně rychlou jako je auto po silnici. Další ať si zvolí kraje - je to nyní jejich právo. My na jihozápadě chceme aby fungovaly i regionální tratě.
Ad Stranger: K tomu hluku - dálnice známe všichni. Já jsem byl (bohužel jen) dvakrát u Direttissimy někde mezi Florencií a Římem a bylo to dost hlučné. Stejně tak to připadá hlukařům, kteří se tím živí. Nám říkali, že máme počítat v otevřené krajině tak 2km od obydlí, jinak chtějí protiihlukovky. Pokud máte nějaké čerstvější zprávy jak je to s hlučností, tak sem s nimi.
20.10.2005 (5:31)
VRT muze mit dvoukolejny tunel, ale jednak potrebuje vetsi a tedy i drazsi profil, jednak kvuli bezpecnosti tezko muze byt dvoukolejne 20 km...
Jirka Kalcik: Jake skutecnosti vas vedou k tvrzeni, ze VRT je stejne hlucna jako dalnice??? A pak se ma clovek divit, ze kdyz tu nekdo neco takoveho placne, lidi se to boji mit i 5 km od vesnice...
Jirka Kalcik: Jake skutecnosti vas vedou k tvrzeni, ze VRT je stejne hlucna jako dalnice??? A pak se ma clovek divit, ze kdyz tu nekdo neco takoveho placne, lidi se to boji mit i 5 km od vesnice...
20.10.2005 (0:27)
Mno ja presne nevidim do nakladu ... ale je otazkou jaky je rozdil ceny budovani tunelu jako na 300 kmh nebo na 160, rozdil tam uz moc velky podle me nebude, dira se musi razit tak jako tak. A VRT do 300 kmh muze byt dvoukolejna v jednom tubusu.
19.10.2005 (23:48)
Vladass: Pozor, tímhle prohlášením jste jistě šlápl mnohým lidem na kuří oko! Pro mnohé je představa VRT u nás téměř infarktová záležitost a to i v dlouhodobějším horizontu. Vždyť je to přeci naprosté rozhazování peněz! To je radši prožereme a profrcáme v nesmyslech, než abychom konečně vybudovaly pořádnou dopravní ifrastrukturu, která se stane jedním z dlohodobých generátorů hospodářského růstu. A do pořádné infrastruktury VRT jednoznačně patří, ale pochopitelně budované s rozumem a ve spojitosti s rekonstrukcí stávajících tratí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Přidat komentář
Logowanie
© 2001 - 2025 ŽelPage
- administratorzy
Info
informacni okenko











