Praha - Celostátní informační systém o jízdních řádech IDOS, jehož zřizovateli jsou Ministerstvo dopravy ČR a Ministerstvo informatiky ČR a systémovou integraci zajišťuje ČD-Telematika, a. s. udává nesprávné údaje o odjezdech vlaků i o vzdálenostech mezi městy v zahraničí.
Při zpracování cestopisu redaktoři zjišťovali orientačně vzdálenost mezi Bukureští a Istanbulem, která ve skutečnosti činí 815 km, ale IDOS udává 1.429 km (o 600 km více), přičemž by musel vlak podle IDOSu trasu dlouhou 636 km ujet za 66 minut, a to je při pohledu na stav bulharských železnic nemožné. Redaktoři cestovali R 499 Bosphor do Istanbulu a nezaregistrovali ani skutečnost, že by byly ve vlaku řazeny vozy k sezení, jak uvádí IDOS.
Při zpáteční cestě nás čekalo ještě jedno překvapení - IDOS udává odjezd R Bosphor ve 21:00 hod., avšak skutečně vlak odjíždí o hodinu později, a to není žádný nový údaj, neboť i sešitový jízdní řád ŽSR 2005/2006 udává odjezd rychlíku z Istanbulu Sirkeci ve 22:00 hod.
Zajímavé je i zjištění, že vlaky jedoucí po stejné trase z Bukurešti do Istanbulu a opačně urazí pokaždé jinou vzdálenost (Bukurešť - Istanbul = 1.429 km; Istanbul - Bukurešť = 1.369 km). Ani jedna uvedená hodnota není správná - skutečná vzdálenost mezi oběma městy je jen 815 km.
Při dokončování cestopisu jsme si ověřovali čísla jednotlivých vlaků a narazili jsme na další zajímavé údaje - například R 292 ze Sofie do Beogradu urazí trasu dlouhou 443 km za 32,5 hodiny (ve skutečnosti je to o 24 hodin méně).
Zdroj: IDOS

IDOS zobrazuje zajimave informace o spojeni Kosice-Zilina vlakem Os7806 (odjezd 11:20)...
Intercity - jo, nez jsem zacal pouzivat internet...
Tak takto se systému IDOS vyjadřoval Petr Staníček 16.1.2004.(!!!) Při pohledu do zdrojového kódu (dnes) je vidět, že z firmy Chaps to nikoho nazajímalo a nezajímá.
Celý článek zde:http://www.pixy.cz/pixylophone/2004_01_archiv.html
http://www.chaps.cz.
Společnost CHAPS s.r.o. ja také plně odpovědná za to, že se v datech zahraničních železnic, např. DB neobjevují originální kategorie vlaků (RB, IRE apod.), protože není ochotná rozšířit databázi kategorií vlaků, podobně jako to udělala firma HACON, která je autorem německého EJŘ HAFAS. Cestující (= zákazníci DB) se totiž stěžovali, že "národní označení" vlaků v Česko & Slovensku je jiné než to co jim nabízí HAFAS (například písmeno R pro RYCHLÍK místo německého D (Durchgangzug), Sp pro spěšný vlak místo německého E (Eilzig) … podobně pro vlaky jedoucí na Slovensku).
Pročež DB "donutily" firmu HACON k tomu, aby databázi rozšířila a tak se už asi třetí rok u česko & slovenských vlaků objevuje jejich národní označení.
České dráhy jsou pouze "dodavatelem" dat s nimiž program podle stanoveného algotirmu pracuje. ČD, resp. dceřinná společnost ČD–Telematika, která má na starosti správu dat nemůže program ovlivnit.
Stejný algoritmus pracuje i daty BUS nebo MHD.
Chyby v programu samozřejmě jsou. Dokládá to například MHD Zlín – Otrokovice. Pokud si zadáte jakékoli spojení z Otrokovic uskutečněné linkou 55 (např. Štěrkoviště) s přestupem na zastávce "Ceské dráhy" (správně by mělo být Otrokovice nádraží ČD), tak vám to sdělí, že spojení neexistuje. V opačném směru najde spojení bez problému.
Aby se spojení našlo, tak se musí zadat jako přestupní stanice "Ceské dráhy".
Je pravda, že některé kilometrické vzdálenosti ve Francii jsou "nesmyslné". Zahraniční data jsou do databáze importována v rámci výměny dat mezi železničními správami – ČD–Telematika je dostává od DB.
Bylo mi vysvětlováno, že problém je v tom, že jsou načtené "nějaké" standardní kilometrické vzdálenosti, případně některá data chybí. Německá kilomterická data nejsou údajně vzata z jízdních řádů, ale "odněkud z mapy
čili to uvádí v řadě případů nesmysly.
Opravit "nesprávné" údaje nelze.
Proste, ty EC lze vykliknout, neni to problem. Vybrat si 1 vlak ze 70, kde 67 variant je zbytecne, problem je
IDOS umí pro dnešní den najít spojení šesti vlaky s odjezdem v 22:41 a příjezdem v 9:33 s nočním pobytem v délce 3:15 v Jindřichově Hradci. Naproti tomu vyhledávač na pkp.pl najde při zadání stejných údajů Sp 1838 a R 377, ale zase to na první pokus nenabídne onu levnejší osobákovou projížďku.
Nešlo by u IDOSu ty vzdálenostní limity posouvat, dokud to nenajde spojení?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











