Praha - Celostátní informační systém o jízdních řádech IDOS, jehož zřizovateli jsou Ministerstvo dopravy ČR a Ministerstvo informatiky ČR a systémovou integraci zajišťuje ČD-Telematika, a. s. udává nesprávné údaje o odjezdech vlaků i o vzdálenostech mezi městy v zahraničí.
Při zpracování cestopisu redaktoři zjišťovali orientačně vzdálenost mezi Bukureští a Istanbulem, která ve skutečnosti činí 815 km, ale IDOS udává 1.429 km (o 600 km více), přičemž by musel vlak podle IDOSu trasu dlouhou 636 km ujet za 66 minut, a to je při pohledu na stav bulharských železnic nemožné. Redaktoři cestovali R 499 Bosphor do Istanbulu a nezaregistrovali ani skutečnost, že by byly ve vlaku řazeny vozy k sezení, jak uvádí IDOS.
Při zpáteční cestě nás čekalo ještě jedno překvapení - IDOS udává odjezd R Bosphor ve 21:00 hod., avšak skutečně vlak odjíždí o hodinu později, a to není žádný nový údaj, neboť i sešitový jízdní řád ŽSR 2005/2006 udává odjezd rychlíku z Istanbulu Sirkeci ve 22:00 hod.
Zajímavé je i zjištění, že vlaky jedoucí po stejné trase z Bukurešti do Istanbulu a opačně urazí pokaždé jinou vzdálenost (Bukurešť - Istanbul = 1.429 km; Istanbul - Bukurešť = 1.369 km). Ani jedna uvedená hodnota není správná - skutečná vzdálenost mezi oběma městy je jen 815 km.
Při dokončování cestopisu jsme si ověřovali čísla jednotlivých vlaků a narazili jsme na další zajímavé údaje - například R 292 ze Sofie do Beogradu urazí trasu dlouhou 443 km za 32,5 hodiny (ve skutečnosti je to o 24 hodin méně).
Zdroj: IDOS

Naprogramovat system, ktery vyhledava spojeni mezi dvema body je pomerne jednoduche. Zabyva se tim teorie grafu a existuje na to hned nekolik algoritmu.
Mnohem slozitejsi je najit optimalni parametry a zajistit tak vzdycky optimalni vysledky hledani (napr. aby to nezahodilo spojeni delsi o 5min, ktere ale stoji jen polovinu).
Dalsi vec je konsistentni databaze. Pokud program nema spravnou databazi spoju a informace o "pesich prestupech" (napr. nevi ze "Brussel zuid" a "Brussel zuid EuroStar" lezi hned vedle sebe), tak vam to nikdy optimalni spojeni nenajde.
Asi tak - protoze 90% uzivatelu se nechce "srat" s 70 variantami, ze kterych si budou vybirat... Priklad s Hamburgem je presny
Docela by mne zajimal route planner s Matovy dilny - to by bylo neco ve stylu vsechny cesty vedou do Rima:-))
Problémů má IDOS víc - hlavně by měli víc starat o lokální specifika (pěší přesuny atd.).
Asi před rokem jsem psal stížnost, že IDOS nevyhledá večerní/noční spojení z Českých Budějovic do Brna přes Prahu (dnešní Sp1838 + R377), takže člověk měl pocit, že po osmé večer se do Brna nijak nedostane. Odpověděli mi v jakési programátorské hantýrce, že pokud okružní cesta překroční jakousi povolenou elipsu odchýlení od přímé cesty, spojení se nevyhledá. Dodnes se to nezměnilo.
Zvolit si min/max dobu přestupu jde.
Mato: kdyz chcete cestovat "kolem 14", tak neni naskodu, "rict" to rovnez IDOSu.. tak dokonaly program aby umel cist myslenky, to skutecne neni, v tom Vam davam za pravdu.
Rict, ze za vsechno muze pouze programator, by bylo moc jednoduche ;-)
Dál mě zaujal KVC, který nabízí poněkud obsáhlejší tarifní informace než IDOS (naštěstí máme www.jizdenka.cz, se kterou většina cestujících (a mnohdy ani zaměstnanců ČD) stejně neumí pracovat (než jsem pochopil mezinárodní systém, taky mi to chvíli trvalo...)).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











