..: IDOS: 636 km za 66 minut!? :..

BleskPraha - Celostátní informační systém o jízdních řádech IDOS, jehož zřizovateli jsou Ministerstvo dopravy ČR a Ministerstvo informatiky ČR a systémovou integraci zajišťuje ČD-Telematika, a. s. udává nesprávné údaje o odjezdech vlaků i o vzdálenostech mezi městy v zahraničí.

Při zpracování cestopisu redaktoři zjišťovali orientačně vzdálenost mezi Bukureští a Istanbulem, která ve skutečnosti činí 815 km, ale IDOS udává 1.429 km (o 600 km více), přičemž by musel vlak podle IDOSu trasu dlouhou 636 km ujet za 66 minut, a to je při pohledu na stav bulharských železnic nemožné. Redaktoři cestovali R 499 Bosphor do Istanbulu a nezaregistrovali ani skutečnost, že by byly ve vlaku řazeny vozy k sezení, jak uvádí IDOS.

Při zpáteční cestě nás čekalo ještě jedno překvapení - IDOS udává odjezd R Bosphor ve 21:00 hod., avšak skutečně vlak odjíždí o hodinu později, a to není žádný nový údaj, neboť i sešitový jízdní řád ŽSR 2005/2006 udává odjezd rychlíku z Istanbulu Sirkeci ve 22:00 hod.

Zajímavé je i zjištění, že vlaky jedoucí po stejné trase z Bukurešti do Istanbulu a opačně urazí pokaždé jinou vzdálenost (Bukurešť - Istanbul = 1.429 km; Istanbul - Bukurešť = 1.369 km). Ani jedna uvedená hodnota není správná - skutečná vzdálenost mezi oběma městy je jen 815 km.

Při dokončování cestopisu jsme si ověřovali čísla jednotlivých vlaků a narazili jsme na další zajímavé údaje - například R 292 ze Sofie do Beogradu urazí trasu dlouhou 443 km za 32,5 hodiny (ve skutečnosti je to o 24 hodin méně).

Zdroj: IDOS


CSPSV | 23.4.2006 (2:35)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer comar 
23.04.2006 (17:05)  
Stara pani: a meli pravdu. Problem je nasledujici - napr. jedete z Ostravy do Prahy. IDOS se samozrejme bude snazit najit nejkratsi a nejrychlejsi spoje - tedy prime EC/IC/SC. Dale ma moznost naji prestupove spoje pres Prerov. Taky se da jet Ostrava-Prerov-Brno-Praha. Pokud je nekdo opravdu masochysta, tak muze jet Ostrava-Prerov-Breclav-Brno-Praha atd. Moznych spoju mezi Ostravou a Prahou je spousta. Kdyz chcete, tak muzete jet klidne pres Ukrainu. Potiz je v tom, ze musite nastavit nejakou hranici, kdy je zajizdka jeste snesitelna - napr. Ostava-Prerov-Praha ano, ale Ostrava-Breclav-Praha uz je moc velka zajizdka. Pokud IDOS nenajde vecerni spojeni CB-Praha-Brno, tak je tato hranice ocividne nastavena blbe... Na druhou stranu, kdyby ji zvysili, tak to zase v jinych pripadech zacne vyhazovat uplne silene objizdkove spoje navic.
Naprogramovat system, ktery vyhledava spojeni mezi dvema body je pomerne jednoduche. Zabyva se tim teorie grafu a existuje na to hned nekolik algoritmu.
Mnohem slozitejsi je najit optimalni parametry a zajistit tak vzdycky optimalni vysledky hledani (napr. aby to nezahodilo spojeni delsi o 5min, ktere ale stoji jen polovinu).
Dalsi vec je konsistentni databaze. Pokud program nema spravnou databazi spoju a informace o "pesich prestupech" (napr. nevi ze "Brussel zuid" a "Brussel zuid EuroStar" lezi hned vedle sebe), tak vam to nikdy optimalni spojeni nenajde.
Registrierter Benutzer M 
23.04.2006 (16:48)  
Mato+Web
Asi tak - protoze 90% uzivatelu se nechce "srat" s 70 variantami, ze kterych si budou vybirat... Priklad s Hamburgem je presny
Docela by mne zajimal route planner s Matovy dilny - to by bylo neco ve stylu vsechny cesty vedou do Rima:-))
23.04.2006 (16:30)  
IDOS má dvě priority, nejen jednu. Vyhledává jednak nejrychlejší spojení a také to s nejmenším počtem přestupů. S cizinou je na tom ale velmi špatně. Někde na Balkánu vždycky přičte několik set fiktivních kilometrů, tak to tam je už dlouhá léta. Původně jsem si myslel, že se tak vybírá vyšší mezinárodní jízdné.
Problémů má IDOS víc - hlavně by měli víc starat o lokální specifika (pěší přesuny atd.).
Asi před rokem jsem psal stížnost, že IDOS nevyhledá večerní/noční spojení z Českých Budějovic do Brna přes Prahu (dnešní Sp1838 + R377), takže člověk měl pocit, že po osmé večer se do Brna nijak nedostane. Odpověděli mi v jakési programátorské hantýrce, že pokud okružní cesta překroční jakousi povolenou elipsu odchýlení od přímé cesty, spojení se nevyhledá. Dodnes se to nezměnilo.
Registrierter Benutzer Web 
23.04.2006 (16:12)  
Mato: Všechny možné spoje? A to má ten program poznat jak? On vám najde prostě ty nejrychlejší a je to, jinak by vám mohl spojení vyhazovat až do večera...přes Dresden, přes Hamburk ap. :)

Zvolit si min/max dobu přestupu jde.
Registrierter Benutzer Mato 
23.04.2006 (16:01)  
Johnny: Pro mně "kolem" = interval 12 hodin. Nevím jak pro Tebe, ale podle toho co píšeš, tak Ty když chceš jet ve 14:01, tak si určitě zadáváš počátek vyhledávání ve 14:00, nebo se mýlím?
Registrierter Benutzer Mato 
23.04.2006 (15:53)  
to M: a proč bych to měl vypínat, mně zajímají všechny možné spoje a sám si pak mezi něma vyberu ten, který mi vyhovuje více. Zajímevé je, že v minulé verzi IDOSu mi zobrazoval OBĚ varianty. Jak osobák, tak (tehdy ještě) IC.
Registrierter Benutzer Mato 
23.04.2006 (15:51)  
Johnny: Btw vyhledával jsem ve 12-ti hodinovém intervalu intervalu od 12:00 hodin. Zas takový debil nejsem.
Registrierter Benutzer Johnny  mail  
23.04.2006 (15:03)  
M: No ono predevsim kdyz da nekdo hledat vlaky od 14:00 a pak se vzteka, ze mu to nenajde 13:55 ..

Mato: kdyz chcete cestovat "kolem 14", tak neni naskodu, "rict" to rovnez IDOSu.. tak dokonaly program aby umel cist myslenky, to skutecne neni, v tom Vam davam za pravdu.
Editor oder ŽP Admin Nick  mail  
23.04.2006 (14:40)  
PZ: Na programatora muzete nadavat, kdyz vam program spadne. Pokud v databazi chybi nejake informace, nebo tam jsou spatne, tak muzete nadavat tem, kteri data dodavaji. Pokud v programu neco chybi, muzete si stezovat zadavateli.
Rict, ze za vsechno muze pouze programator, by bylo moc jednoduche ;-)
23.04.2006 (13:28)  
PZ: mně by se moc líbilo, kdyby si tam člověk mohl volit různé optimalizace. Například na www.vbbonline.de lze volit, jaké doby chcete na přestupy (od zajíčka po želvičku :-).

Dál mě zaujal KVC, který nabízí poněkud obsáhlejší tarifní informace než IDOS (naštěstí máme www.jizdenka.cz, se kterou většina cestujících (a mnohdy ani zaměstnanců ČD) stejně neumí pracovat (než jsem pochopil mezinárodní systém, taky mi to chvíli trvalo...)).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko