Praha - Umožnit vjezd moderním lokomotivám, zeštíhlit České dráhy a zajistit lepší spojení velkých měst. To jsou plány ministerstva dopravy, jak zprůhlednit a zlepšit konkurenci na domácích tratích. Cílem je umožnit na českých kolejích skutečné konkurenční prostředí, které v současnosti existuje v podstatě jen na papíře.
Zahraniční elektrické lokomotivy totiž zatím na české železnici nemohou jezdit kvůli zastaralé tuzemské zabezpečovací technice. Ta vpustí na trať pouze desítky let staré lokomotivy domácí výroby. „Chceme, aby byly české tratě volně přístupné do roku 2010,“ řekl iDnes náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Kvůli těmto problémům nedávno nevyjel například soukromý rychlík z Prahy do Ostravy, který měly táhnout německé Siemensy. Celkové náklady na přestavbu by neměly přesáhnout půl miliardy korun.
Už v polovině roku by se měla oddělit osobní a nákladní doprava Českých drah. Do budoucna není vyloučena ani privatizace nákladní části, ale yyní jsou tyto úvahy podle náměstka Šlégra ještě předčasné. Ministerstvo předloží tento návrh v dubnu do vlády. Jeho součástí je i řešení, kde najít peníze pro ztrátovou osobní dopravu. Nově už ji nebude možné dotovat z peněz, které vydělají nákladní vlaky. Její vysoké ztráty by tak v konečném důsledku dopadly na stát.
Z drah by mohlo odejít přes deset tisíc lidí, firma by v takovém případě ušetřila na mzdách dvě miliardy ročně. „Na silnicích také dopravce neplatí cestáře nebo dopravní policii,“ vysvětluje tento krok Šlégr. Dráhy po ministerstvu požadují také půl miliardy navíc na zajištění provozu mezinárodních vlaků. K tomu se náměstek Šlégr zatím staví zdrženlivě. „Záleží na tom, jak by ty peníze byly využity. Pokud by se díky nim zlepšila i úroveň dálkové vnitrostátní dopravy, pak bych s tím souhlasil.“
zdroj: iDnes

:-)
Jak s transformací českých drah? To kdybych věděl, tak bych možná chodil do práce jinam než teď. Spíše ve světle zkušeností s privatizací jiných podniků, bych se právě obával obratu k horšímu. Eventuální nový majitel celkem logicky "očeše" vše ztrátové a nějaké pojistky ze strany státu se dají vždy obejít. Obával bych se toho, že stejně jako na Slovensku, by se zrušila doprava na mnohých tratích a provozovalo by se jen to, co by bylo ziskové. To by dost pravděpodobně bylo provázeno za nějaký čas radikálnějším zvýšením jízdného. Výsledkem by třeba byla dobře fungující část nynější sítě s vlaky dobré kvality, ale "odnesly" by to regiony s menším osídlením či nízkou ekonomickou úrovní. Tím by se i lidem z těchto regionů opět snížila možnost uplatnění a zase by se o něco zvýšila autodoprava. Nedělám si iluze o využití vlaků na lokálních tratích. Občas tam fotím, tak vidím, že je to někdo spíše vyjížďka 810 s personálem bez účasti obecenstva, protože buď jezdí vlaky ve špatné poloze nebo ve stejné poloze jezdí autobus. Ale to je spíš záležitost krajských úřadů než ČD.
Nemám informace k nějakému rozboru či řešení situace. Občas s někým z provozu mluvím a když si odmyslím tradiční "pláč" na "ty nahoře" od těch "dole", pak mám dojem, že současné transformace se koná podivně. Ale to je můj subjektivní dojem.
Možná by vhodným řešením mohla být privatizace za striktně vymezených podmínek, jež by musel podnikající subjekt dodržovat (objem osobní dopravy, nemožnost rušit dopravní obsluhu jen ze své vůle) s tím, že by si stát ponechal kontrolní většinu, s tím že by třeba mohl mít rozhodující slovo v některých výše uvedených záležitostech, ale neměl by nárok na dividendy ve výi svého podílu, neměl by třeba možnost přehlasovat menšinového vlastníka při ekonomických rozhodováních apod. To píšu jak mě to zrovna napadá. Takový sólový brain storming, takže zcela určitě i blbosti. Bylo by to velmi složité vše taxativně deklarovat, ale mým přesvědčením je, že by se stát neměl vzdát možnosti "do toho zásadně mluvit", jinak je to dopadne jako ČEZ. Přeci jenom je železniční doprava věc veřejného zájmu a není to jen jedna konkrétní fabrika.
No, nedavno jsem jel Thalysem Koln-Brusel. Chvilu to rychle jelo a ty "gumokoly" nestihalo, ale pak to jelo nakych 150 a dost casu to jelo taky 80 a taky 50, takze co tim jako chtel vlastne basnik rici?
Ten prispevek je na urovni myslenky - "Jednou jsem letel letadlem a ty dementni vlaky se proti vlaku vylozene plazily a ke vsemu furt zastavovaly..."
A co se politických stran týká: nežiju v představě, že do politiky jdou lidi s nápadem, s posláním, se snahou zajistit všeobecný vzestup. Všem (anebo drtivé většině) jde v první řadě dostat se ke korytům, jak se říká, a řádně si namastit vlastní kapsu. ODS nevyjímaje. Ba ani pověstné Topolánkovo vystupování se mi nezamlouvá, a jak jsem již zmínil, současnou politickou scénu považuji za dobré divadlo. Jenže účast ve volbách by měla být součástí občanské odpovědnosti, a ideově je mi rozhodně bližší liberální systém (zde je namístě mé oblíbené "laissez faire, laissez passer") s větší občanskou odpovědností, minimálními zásahy státu, prostorem pro malé podnikání (jen si vzpomeňte, kolik živnostníků toho nechalo za vlády socialistů), menším zdaněním a naopak poplatky u lékaře a podobně. Se zástupci ODS jsem hovořil a utvrdilo mě to v tom, že všem jde o moc a peníze, ostatně business is business a v naší politice to platí dvojnásob. Avšak při tom všem je stále větší šance, že se takováto vláda přiblíží mé představě o státě více, než nějaká levicová. Vyrovnám se snáze s chybami při privatizaci po 1989 než s populistickými sliby ČSSD, jejich diktátorským předsedou, nárůstem státního dluhu a tak dále, pokud si vezmu jako příklad tuto stranu.
A stále si myslím, že privatizace drah přinese vyšší míru osobní odpovědnosti, rozmysl při zadávání zakázek, snahu o lepší kvalitu služeb a obecně větší snahu o obecnou prosperitu, než v současném stavu, kdy jsou ČD akciovou společností vlastněnou státem. Netvrdím, že by privatizace byla nějaký vynikající postup, ale oproti současnému stavu by podle mého názoru byla přínosná.
Píšete, že ani Vám se současný stav nelíbí, a tak se ptám, jak Vy byste nejraději viděl budoucnost našich drah?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











