Praha - Umožnit vjezd moderním lokomotivám, zeštíhlit České dráhy a zajistit lepší spojení velkých měst. To jsou plány ministerstva dopravy, jak zprůhlednit a zlepšit konkurenci na domácích tratích. Cílem je umožnit na českých kolejích skutečné konkurenční prostředí, které v současnosti existuje v podstatě jen na papíře.
Zahraniční elektrické lokomotivy totiž zatím na české železnici nemohou jezdit kvůli zastaralé tuzemské zabezpečovací technice. Ta vpustí na trať pouze desítky let staré lokomotivy domácí výroby. „Chceme, aby byly české tratě volně přístupné do roku 2010,“ řekl iDnes náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Kvůli těmto problémům nedávno nevyjel například soukromý rychlík z Prahy do Ostravy, který měly táhnout německé Siemensy. Celkové náklady na přestavbu by neměly přesáhnout půl miliardy korun.
Už v polovině roku by se měla oddělit osobní a nákladní doprava Českých drah. Do budoucna není vyloučena ani privatizace nákladní části, ale yyní jsou tyto úvahy podle náměstka Šlégra ještě předčasné. Ministerstvo předloží tento návrh v dubnu do vlády. Jeho součástí je i řešení, kde najít peníze pro ztrátovou osobní dopravu. Nově už ji nebude možné dotovat z peněz, které vydělají nákladní vlaky. Její vysoké ztráty by tak v konečném důsledku dopadly na stát.
Z drah by mohlo odejít přes deset tisíc lidí, firma by v takovém případě ušetřila na mzdách dvě miliardy ročně. „Na silnicích také dopravce neplatí cestáře nebo dopravní policii,“ vysvětluje tento krok Šlégr. Dráhy po ministerstvu požadují také půl miliardy navíc na zajištění provozu mezinárodních vlaků. K tomu se náměstek Šlégr zatím staví zdrženlivě. „Záleží na tom, jak by ty peníze byly využity. Pokud by se díky nim zlepšila i úroveň dálkové vnitrostátní dopravy, pak bych s tím souhlasil.“
zdroj: iDnes

a) ČD jsou vlastněny státem, takže i jejich aktivity nad rámec základní obslužnosti by měl stát brát v potaz
b) je třeba si uvědomit, že mezinárodní vlaky jsou alternativou k mezinárodním autobusům, které také zatěžují naše životní prostředí zejména při cestě po našem území.
A ročenka ČD? Jde o to, jak ČD vykazují např. opravy, výkony na strojích jezdících osobní i nákladní dopravu. Jste si jistý, že manipulační přejezdy "nákladních" lokomotiv nejsou vykazovány na osobní!?
Nerad bych se mýlil, ale většinu těch, dle tebe debilních rozhodnutí, učinila vláda ČSSD. :-)
To jsou dle mého jenom hesla.
Jak již někdo níže podotkl, máme u nás soukromé monopoly (voda, plyn etc.), kterým to samozřejmě vůbec nevadí a plně svého postavení využívají.
Mně prostě připadá naprosto debilní, když je někdo ochoten prodat podnik z ročním ziskem např.1-1,5mld Kč každý rok, za 15mld Kč (Unipetrol) s dobrou perspektivou na dalších x let. Ze stejného soudku je např. ČEZ atd. Toto vše státní podniky, takže úměra soukromé=ziskové a státní=ztrátové na 100% neplatí.
Předpokládám že nastávající ČD-cargo bude zisková záležitost.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











