..: Nedobrovolní sponzoři Českých drah :..

Ilustrační obrázekBrno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.

Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.

Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

Ilustrační obrázek

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.

O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.

Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.

zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 3.4.2007 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   
03.04.2007 (16:15)  
Praha Holešovice je hotová katastrofa, většinou je tam otevřena jen jedna vnitrostátní pokladna a před ní 50 lidí a za ní občas někdo, kdo neví, jak se vydávají jízdenky. raději tam přicházím o 25 minut dřív, protože s 15 minutama už jsem jednou málem nestihl
03.04.2007 (16:00)  
Jo, to zkracování se dá dobře vychytávat, hodně známých, co mají KMB čekají z tužkou v ruce zda si vůbec krátké vzálenosti vypisovat, nebo to placení ve vlaku. Minulé léto se jelo z KLášterce n/O do Přerova a platilo se jen Praha-Přerov, kámoši z Prahy jeli samozřejmě zadara. Škoda na Praze je to, že když jsem přestal jezdit z hlavního kvůli neustálým pochtívačům, zápachu apod. (Však znáte :D )
a začal používat Holešovice, tak se téměř denně dostávám do situace, kdy je otevřená jen jedna pokladna tuším ze tří a musím zahraniční cestující s omluvou předbíhat, jelikož mě ani těch 15 min. nestačí...
registrovaný uživatel M 
03.04.2007 (15:47)  
No a kdyz se z Brno-Praha udela Troubsko-Praha a cvakon zapomene prijit, tak se z toho da obratem udelat Trebova-Praha:-))
03.04.2007 (15:37)  
Když vidim že je v Praze na hlaváku kolaps tak prostě sednu na R atd. a bez přirážky si vokecam typu jedu z Buben ze tratě 120 a takhle to dělám a tam kde to neznám juknu do JŘ no musej to vydávat z díry.At si trhnou nohou na mě si nepříjdou:D
registrovaný uživatel zdenda 
03.04.2007 (15:25)  
optus: chlape, tys to nepochopil...ty řekneš, že jedeš z neobsazené zastávky před uzlovou stanicí, kde přestoupíš na rychlík a snadno se může stát, že už by tě průvodčí ani neodbavil při zde uváděných případech z Troubska do Brna, a i kdyby tě teoreticky stihl odbavit za těch pět šest minut (oni na to ale kašlou), tak se s průvodčím v rychlíku můžeš hádat, že prostě průvodčí nepřišel a v Brně sis nestihl koupit lístek, protože jsi měl na přestup tolik a tolik, nápad to není vůbec špatnej...dobrý je to ale taky dělat opačně, když tě nestihne odbavit, tak si koupit lístek v nějaký z následujících stanic, pokud to jde.-)))
a taky záleží samozřejmě, jak daleko jedeš, jestli se tahle finta vůbec vyplatí
registrovaný uživatel optus 
03.04.2007 (15:15)  
LABOREC425: Ta tvoje fintaplatí jen u osobáku a to jen někdy. Představ si, že jeden jen 810 a v lepším případě 810+010 .. Ty ksichty si ten průvodčí zapamatuje... Ukaž mi ale jedinou neobsazenou zastávku rychlíku....
03.04.2007 (15:13)  
Laborec: Tak s tímhle mám bohaté zkušenosti, neboť jsem bydlel v blízkosti zastávky Olomouc Nové Sady a při svých cestách do Ostravy jsem často na hlavní nádraží jezdil vlakem. Problémy jsou hned 2:
1. Pokud se ti jako mě, stane, že překročíš km vzdálenost tak si připlatíš.
2. Občas mají průvodčí blbý kecy, že jsi měl dost času si při přestupu koupit lístek. Při tom jak dnes vlaky nenavazují, budeš mít mnohem větší problémy.
registrovaný uživatel optus 
03.04.2007 (14:49)  
mylsím, že přirážka je sama o sobě nesmyslná, podobně jako poplatek za příchozí platbu v bance. Já se do podobné situace dostal nedávno v Otrokovicích. Přijel jsem nočním rychlíkem z Prahy a netušil jsem, že je přípoj vlakem do Zlína a jelikož na přestup ze zpožděného rychlíku byla asi 1 minuta, řekl jsem si, že si koupím jízdenku ve vlaku. Udělal jsem to už vícekrát a nikdy nebyl problém. Průvodčí mě překvapil cenou blížící se 30 Kč... Na můj dotaz co je to za cenu, když do Zlína stojí jízdenka kolem 8 Kš mi odvětil, že je tam přirážka 20 Kč. Hádal jsem se s ním celkem dlouho a nakonec jsem přirážku neplatil po argumentaci že při přestupu byla 1 minuta.....
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
03.04.2007 (14:45)  
Mně se líbí ten nápad Budulínka. Jednoduše říct, že jedu z první neobsazené zastávky. Myslím, že to jde u každého většího města :).
03.04.2007 (15:21)  


Těch neobsazených zastávek v Brně moc není. Často lze i s tímhle kalkulovat, ale také se může stát, že se tímhle řešením cestující dostane do úplně jiného tarifního pásma, což je pro něj méně výhodné
03.04.2007 (14:37)  
m: ale český dráhy na těch tisíc a jeden způsobů co??? ....
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko