Brno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.
Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.
Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.
O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.
Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.
zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007
| 3.4.2007 (7:00)
Jinak s tema pokladnama souhlas. Okynek milion, pokladnich 5...
xAnri05 - jako pokus dobrej, ale uplne marnej... Ne, neni problem v poctu okynek... Ne, lide vcas prisli. Jestli za vcas povazujes 30 minut pred odjezdem, tak ja teda ne.
Martin38 - ne, pobavil jsi ty nas... Pokladni v supermarketu se skoli zhruba hodinu, jestli se pokladni u CD skoli pul roku, tak to neni o slozitosti porce (to by se doktor musel skolit tak 400 let...), ale o produktivity prace u teto spolecnosti
kenzo - no, mozna proto, ze tenhle dinosaurus cuca X miliard rocne ze statni pokladni. Vime?
Je pravda, že tady na ostravsku jsou kritické pátky (zejména před odjzedy R směr Brno) pokladny jsou totálně vytížené a pokladní někdy velice "příjemné"
furt si myslím, že ČD je neflexibilní společnost a některé věci by šli udělat lépe a jinak. viz třeba In karty. Když v sobě mají čip tak to mělo funogvat jako předpalcené karty, které by se dobíjely a pruvodčí by cestují odbavila ve vlaku (na nádraží by se i nějakého vstupního terminálu pomocí čipu zaevidivalo, kde cestující nastoupil a ve vlaku by nahlasil cílovou stanic, zároveň by krata sloužila jako jedna z nabízených slev Junior, Z atd.) ale všechno je to o penězích a ty ČD bohužel nemají.
vlaků... a ty by nemuseli skládat zkoušku 1/2 roku... nechci srovnávat pokladní v diskontu a pokdladní na ČD, ale pkladní v diskontu bývá zaučená za cca 1/2 hodiny někdy 1/2 dne... Aspon, že tu máme silné autobusově dopravce/viz SA, Eurolines, Connex.../:-(
Nechápu, proč by pracující studenti nemohli mít hmotnou odpovědnost (to mi fakt nedochází), a už vůbec nechápu, proč si myslíte, že by se studenti nedokázali naučit, co je třeba a vykonast z toho zkoušky. Zaměstnanci se na mě nesmějí zlobit, ale pokud ti nevzdělavatelní imbecilové, co v pokladnách sedí a nemají často nejmenší potuchy ani o základních tarifních nabídkách ČD, natož o společenském vzhledu či vystupování, studovali na pokladnické zkoušky půl roku, tak je to málo a měli by studovat aspoň rok nebo raději dva. Ale asi by bylo lepší, kdyby dráhy zaměstnaly použitelnější a intelektově lépe odpovídající osoby. Třeba studenty... Nemusí jít nutně o brigádu. Já pracoval na poloviční úvazek během celých svých studií (1996-2001), i když ne na dráze, do práce jsem nastupoval hned po maturitě, celou dobu jsem měl sdílenou hmotnou odpovědnost za desetitisícové sumy a nijak nepatřičně jsem si nepřipadal. Studenti nejsou zvěř, jen je jich občas v dopravních prostředcích příliš mnoho najednou...
Školení pokladních možná trvá půl roku, v praxi to ale vidět není. Pokladním ČD dělá zcela zásadní problémy výdej jednoduché jízdenky Brno--Týniště n. O.--Hradec--Králové--Trutnov, narazil jsem i v případě, kdy jsem požadoval jízdenku do stanice Pardubice-Rosice n. L.
Sada moderních automatů by leccos vyřešila, to bychom ale po ČD chtěli moc, že?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










